Jump to content

Motoralarm Mercruiser 6,2 MPI - hva kan være feil?

Elektro

Recommended Posts

Var i dag ute med båten (320 hk, 6,2 MPI). Etter ca 20 minutter i rolig fart fikk jeg et eneste feiltenningsslag og motoralarmen begynte like etterpå å pipe. 2 pipp hvert minutt. Kunne nesten stille klokka etter tiden mellom pipingen.

Motortemp var på ca 72 grader, turtall ca 1200 o/min og oljetrykk ca 2,5 bar. Fikk stoppet opp og sjekket oljenivå på motor og drev. Begge deler var ok.

Siden jeg ikke så noen umiddelbare feil tok jeg en kjøretur 3-4 minutter i ca 45-55 knop. Da begynte alarmen å pipe kontinuerlig. Etter å ha fått motoren ned på tomgang igjen sluttet den kontinuerlige pipingen, men fortsatt med sine 2 pip hvert minutt.

Har koblet fra sensor til oljetanken til drevet, sensorer på termostathuset, og en oljetrykksensor(?) som sitter i bankkant på babord side av motoren. Alarmen fortsatte uansett med sine 2 pip hvert minutt.

Siden det var forskjell på signalene (dobbelt pip og kontinuerlig piping) tyder det kanskje ikke på en sensor / giver feil?

Hva mer kan jeg da sjekke / hva kan være feil? Er det noen form for resett?

I instruksjonsboken for motoren står det bare - ta kontakt med verksted hvis alarmen går. :confused:

Solid Buzzer (critical)

1 OIL PRESSURE

2 WATER TEMP

3 GEAR LUBE

Double beep every 5. minute (secondary)

1. WATER PRESSURE SENSOR

2. COLLANT TEMP SENSOR

3. SPARK TIMING SENSOR

4. KNOCK SENSOR

5. IDLE AIR CONTROL VALVE

6. MANIFOLD ABSOLUTE AIR PRESSURE SENSOR

7. OIL PRESSURE SENSOR

8. THROTTLE POSITION SENSOR

9. MANIFOLD AIR TEMP SENSOR

10 ECM ENGINE NEUTRAL OR LOAD SENSOR SWITCH (CHANGES FUEL FLOW AT IDLE OR IN GEAR)

Korsnes

Posted Today 18:30

Hvorfor ikke bare gjør som instruksjonsboken anbefaler da? Det koster intet å spørre i sjappa. Evt liste over feilkoder finnes nok også tilgjengelig på nett../quote]

Har selvfølgelig kontaktet "sjappa", men de kunne ikke si hvilken sensor som meldte feil basert på 2 bipp hvert minutt. I følge de fantes det ikke en oversikt over hvilken sensor som det kunne være feil med basert på 2 bip hvert minutt.

4play

Posted Today 18:48

Solid Buzzer (critical)

1 OIL PRESSURE

2 WATER TEMP

3 GEAR LUBE

Double beep every 5. minute (secondary)

1. WATER PRESSURE SENSOR

2. COLLANT TEMP SENSOR

3. SPARK TIMING SENSOR

4. KNOCK SENSOR

5. IDLE AIR CONTROL VALVE

6. MANIFOLD ABSOLUTE AIR PRESSURE SENSOR

7. OIL PRESSURE SENSOR

8. THROTTLE POSITION SENSOR

9. MANIFOLD AIR TEMP SENSOR

10 ECM ENGINE NEUTRAL OR LOAD SENSOR SWITCH (CHANGES FUEL FLOW AT IDLE OR IN GEAR)/quote]

Takk, har du nettadressen til denne info? Kunne tenke meg å se om jeg fant noe info om dobbelt bip hvert minutt.

(Kopiere en annens svar fikk jeg ikke helt til ser jeg) :confused:

Redigert av Elektro (see edit history)

Hadde besøk av en PC-kyndig kar i dag, med rett feilsøkingsprogram. Han fant feil på "IAC Output". Dette er sikkert det samme som 4play hadde som nr 5,

IDLE AIR CONTROL VALVE.

Vedkommende var ikke motorkyndig og kunne ikke fortelle hva dette betyr / forårsaker. Motor går bra på tomgang og under turtall. Får sjekke litt mer - hvis det ikke er noen her på forumet som har ytterligere tips.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...