Jump to content

evinrude 25, får ikke gnist

gullet1987

Recommended Posts

hei. jeg har en Evinrude 25hk 1990 modell. motoren er pent holdt og lite brukt, fikk den for et par måneder siden. den har fungert veldig bra, men plutselig en dag var den veldig vanskelig å få i gang, og nå vil den ikke starte i det hele tatt. Det ser ikke ut som den får gnist. som dere ser på bildet her er det en ledning jeg ikke vet hvor skal i bak kant av motoren. Jeg har prøvd å jorde den, men er ikke sikker på om den i det hele tatt har vært tilkoblet noe, eller har noe med saken å gjøre . Lurer på om den kan ha noe med kjølevanntemp. å gjøre? hva er vanlige problemer med disse motorene når det mangler gnist? har byttet plugger, vurderer nå dødmannsknappen og coilene. erfaringer med disse motorene? evt johnson...

https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25662/evinrude_25.jpg

Det spørs om BEGGE coilene har daua samtidig. Sjekk at kabelen til stopper og dødmann er som de skal. Det kan bare være dårlig kontakt et sted. Ta ifra hverandre der det er mulig og puss med et eller annet slik at du får god kontakt. Stålull er faktisk bra til slikt (eller skrap med noe. ) vanlig smergel eller pussepapir funker selvsagt.

Føkk deg...

Sjekk også koblingen mellom svinghjul og powerboksen, kan være irr der som det var på min.

Jeg måtte klippe av ledningene på begge sider av denne koblingen og bruke sjøtehylser.

Det startet med litt vanskelig start og til slutt null gnist, akkurat slik som din, først trodde jeg det var coilen(e), men fant det litt rart at begge skulle være gående, så fryktet jeg at det var powerboksen, men så da at det var fullt av irr i den koblingen.

Etter at jeg fjernet den og skjøtet ledninegen så blei det full gnist.

Ha en fin dag

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...