Jump to content

pipelyd fra omc gass/gir kontroll


volvo power

Recommended Posts

hei. har en johnson vro 70 hk 87mod. har nettopp kjøpt motoren og prøvde den idag. det er med en separat olje tank men jeg bruker ikke den. blander olje i bensin. tok en par timers tur idag og da begynte å pipe fra gass/gir kontrollen. kjørte en time mens det peip og den skjedde ikke noe. plustelig ga det seg og kom like fort igjen. vet noen hva kan det være??akuratt som om det er dårlig kontakt eller noe et sted.eller er det pga olje tanken er ikke koblet til og noe som varsler at det ikke kommer olje der?? motoren kjøler bra så det er ikke pga at den blir varm el??? mvh

Link to post

jeg er sikker. og syns det er bedre å blande i bensin. men hvorfor den piper vet jeg ikke. i løpe av den timen jeg kjørte mens det pep skulle ha noe skjedd men det har ikke gjort.den olje tanken skal man ha i båten og den har en pumpe i seg som får 12v fra motoren. om den gir seg en dag så er det gjort. så du sjømann 22 er usikker??

Link to post

Har du koblet ut dette selv?

Det er veldig vanlig å gjøre på eldre motorer.

Ettersom jeg har hørt er det veldig fornuftig på OMC motorer.

 

Det som må gjøres når man kobler ut dette systemet er å lure motoren til å tro at den har olje på denne tanken.

det gjøres ved å koble sammen eller ta bort et par ledninger.

Hvilke ledninger det er vet ikke jeg men det er kanskje andre her som vet.

Hvis ikke er det helt sikkert noen fora i usa som har diskutert dette...

Noen som vet hvilket som er det rette?

 

Når vi snakker om denne kontrollboksen.

Jeg oppdaget i dag at jeg har en lyd i min kontrollboks også.

Det er ikke pipelyd. Det høres ut som det er en radio som står på inni boksen.

det suser som om det ikke er sending på den frekvensen.

Susingen følger turtallet på motoren.

Er det noen som vet hva det kan være?

Det er uoriginale pluggkabler på motoren.

Kan det være at disse lager støy til buzzeren?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

jeg koblet opp aldri oljetanken etter jeg kjøpte motoren. selgeren sa at den fungerer fint men jeg stoler ikke på sånt. at oljepumpa stopper kan vel skje med helt nye motorer. og det gjelder ikke kun båt. hvorfor produserer døm sånn vet jeg ikke. kanskje for pga folk vet ikke hvor mye olje det skal være og blander for mye og for verkstedet skal ha noe å gjøre og tjene inn penger :O) el???

Link to post

Når det fungerer riktig er det mye bedre for motoren.

Den gir da 0,5 % ved tomgang og 2% ved full gass istedet for 2% hele tiden.

I tillegg er det slik at hvis forgasser går tett får sylinder likevel noe smøring i form av olje

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 14 år senere...

Det er ingen problem å bruke en egen tank fot olje, jeg har det samme på en gammel Evenrude 70hk og det fungerer fint og den får nok olje. Bensinen du kjøper er uten olje 98, og dette regulerer motoren selv fra egen tank. Så hvorfor lager de da egen oljetank på Optimax og andre motorprodusenter hvis du skal blande i bensinen?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...