Hank Startet 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2010 (redigert) Skal koble VHF'en til min kartplotter for å kunne bruke DSC funksjonen. Det fulgte med en NMEA kabel til VHF'en, men den har bare kontakt i den ene enden. Har foreløpig ikke klart å finne noe info om hvor man kjøper løse NMEA kontakter. Det står heller ikke noe om dette i manualen til kartplotteren. Redigert 6.Juni.2010 av Hank (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bømlo Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Det finnes ingen standard kontakter for NMEA (0183). Utstyr kobles sammen ved å skjøte ledninger. Forstår det slik at du ønsker å sende GPS posisjon til VHF - og ikke noe mer fancy? Hvilken plotter har du? Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 6.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 (redigert) Ja, det stemmer at jeg bare skal sende gps info til VHF'en slik at jeg får posisjonsdata til DSC funksjonen på VHF. Hvordan kobler jeg de løse ledningene til kontakten på gps'en da mener du? Har NAVMAN Tracker 5380. Redigert 6.Juni.2010 av Hank (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Det er vel ikke noe som heter "NMEA kontakt" Men når du nå har plugg med ledninger fra VHF'en, må du lese i instruksjonsboken og finne ut hvilke farger som brukes til NMEA signaler. Så må du gjøre det samme på plotteren din (der er det sikkert også kabel med plugg og flere fargede ledere). Ideelt sett så skal NMEA+ ledning på VHF koples til NMEA+ på plotteren og NMEA- til NMEA-. Du må da enten lodde eller bruke f.eks. scotchlock for å kople dem sammen. Men prøv først med å bare tvinne dem sammen. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Bømlo Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 (redigert) Du må ha en kabel ut fra plotteren din. Mange plottere leveres med en kabel som bærer strøm og diverse data - ofte inkluderer dette NMEA 0183 input og output. Tittet litt i manualen til plotteren din. Ser ut som kapittel 15-9 "Installation: Other NMEA instruments" inneholder nyttig info. Redigert 6.Juni.2010 av Bømlo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 6.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Aha.. nå forstår jeg hvordan det skal henge sammen. Takk så mye! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.