Jump to content

Lekkasje impeller hus tamd31a

rmartin

Recommended Posts

Hei

Har en vp tamd 31a som etter vinter har en liten lekkasje i underkant av impeller hus. Ser ikke ut som det kommer fra lokk men på under siden.

Kan dette være en frost skade? Vann stod på i hele vinter. Er kun en dråpe i sekundet og temp på motor ser ok ut. Pakninger/simeringer som er harde har noen foreslått i marinaen og dette kommer seg ved litt bruk.

Noen med erfaring?

Redigert av rmartin (see edit history)

Har nettopp fikset lekkasje i sjøvannspumpa på min TAMD 30. Sikkert samme pumpe på din 31. Vannet sildret ut av et av hullene (kanskje det er de sladrehullene som Polarn nevner?) i bakkant og under pumpa. Så ikke hvor det kom fra før jeg brukte speil og lys i underkant av pumpa og fikk se hvor lekkasjen var. Før jeg konstaterte hvor lekkasjen var, kunne det se ut som om det kom fra underkant av pumpa, der hvor sjøvannet kommer inn. Akkurat som du beskriver.

Løsnet røra inn til pumpa, og de to boltene som holder pumpa fast til motoren, dro den forsiktig ut og leverte den til en "motormann" som skiftet simmerringen inne i pumpa. Gjorde det samme for 8 - 10 år siden også. Enkel jobb å få pumpa løs, og også enkelt å skifte simmerringen den for en som kan det :rolleyes: . "Motormannen" gjorde det på 10 - 15 minutter.

Da jeg monterte pumpa på motoren etterpå, var den tett som ei potte :smiley:

Redigert av jada (see edit history)

..........kan ikke se selve hull. 

Det er lett og få den på plass igjen? Bare ta opp de to boltene i motor og dra ut? 

Hvis du bruker speil og lys, så vil du nok se lekkasjen. Greit å vite hvor vannet kommer ut når du leverer pumpa til rep. Men det er nok simmerringen uansett som må byttes. Hvis ikke lekkasjen er fra lokket, eller fra røret/slangen hvor sjøvannet kommer inn i pumpa. Sjekk først at dette er tett.

Nei, det er ikke noe problem å få pumpa på plass igjen. Du må bare få den "dingsen" som sitter innerst mot motoren inn i samme sporet igjen. Men den går greit inn på plass hvis "dingsen" står i rett posisjon. Du kan kjenne sporet med fingeren inn mot motoren. Hvis du må vri "dingsen" noe, så gjør du det lettest ved å ta ut impelleren først. Du skjønner hva jeg mener med "dingsen" som må på rett plass når du skrur ut pumpa   :yesnod: 

Det var første gang jeg skrudde av og på pumpa selv, og det gikk som en lek. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...