Jump to content

Om pakking av pakkboks. gjøre det selv eller?

utsikten

Recommended Posts

Hei

Har fått litt lekkasje i pakkboksen, har snakket med tidligere eier han har ikke gjort annet en å tilføre fett de 3-4 årene han hadde båten.

Noen her inne tipser meg om at jeg bør først prøve å stramme til mutteren for å se om det hjelper.

Hvis nå dette ikke hjelper noe må jeg skifte/pakke om.

Er dette noe man kan gjøre selv eller bør man sette det bort, jeg har skrudd en del men har null erfaring rundt dette med pakkboks/aksling.

Har båten på nesbru i askers, har dere noen verksteder i nærheten som dere vil anbefale? eventuelt hva koster noe sånnt?

Takk for alle gode tips

pakkboks.jpg

Redigert av utsikten (see edit history)

Hvor ofte smører du den da? Kan hende det er for lite grease siden til og med lekke inn nippelen? Nippel får du i løsvekt hos mange verktøybutikker, denne burde du skifte sidenfjær og tettekule inne ikkje gjer jobben lenger.

Eg klarer ikkje sjå utav bildet om det er vanlig simmering i pakkboksen din, men det kan virke slik. Akselen må løses og trekkes ut uten flens i så fall :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Her er det ingen simmering. Dette er en helt vanlig pakkboks som pakkes (derav navnet) med talgpakning. Sannsynligvis er den helt i orden. Du trenger sikkert bare å etterstramme litt på pakningen. Du løsner mutteren i midten (skrur mot høyre) og skrur etter på den ytre delen (mot høyre). Så teiter du fast mutteren igjen. Jeg ville forsøkt med en omdreining i første omgang. Sjekk at pakkboksen ikke går varm. Da har du stammet for mye. Det skal gjerne lekke litt under drift for at pakningen får smøring, omtrent et par dråper i minuttet. Dersom forige eier ikke har rørt pakkboksen, er det svært sannsynlig at den bare må strammes litt.

Fettnippelen er for å smøre et styrelager som går mot akselen. Det har ikke noe å gjøre med tettefunksjonen langs akselen.

Dersom du må pakke om, er det en veldig enkel operasjon som alle litt nevenyttige kan greie selv. Men det uføres helst med båten på land. Du får ny pakningssnor i båtbutikken. Du skrur delene fra hverandre og pirker ut gammel pakningssnor. Så kapper du til ny pakningssnor i deler som går akkurat en gang rundt akselen. Jeg er ikke sikker på om du skal ha to eller tre lengder, men det ser du når du pirker ut den gamle. Så legger du inn ny snor, en lengde av gangen, slik at skjøtene kommer omtrent diametralt motsatt. Skrur så sammen uten å teite for hardt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

hei

Skal prøve å etterstramme, men var i båten i helgen, selvfølgelig satt den mutteren noe j...

Må skaffe meg bedre verktøy.

det at jeg lurer litt rundt dette med om jeg må ta opp båten, er jo at sesongen er i gang og sikkert ikke bare å få hjelp på en slipp.

Men skal prøve å etterstramme først

Er helt kurant å teite til pakkboks. Gjorde det samme i fjor. Teitet et 1/2 tørn og tett ble det. Vær nøye og inspiser pakkboks for varmgang etter teiting. Eventuelt gjør jobben i flere omganger slik at en ikke teiter for mye. Hjelper ikke dette ville jeg skiftet talgpakninger. Normalt mener jeg det skal være 3 eller 4 pakninger i pakkboks.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...