Jump to content

Ringskrallenøkkel med 4 dimensjoner. Fungerer det?

lippert

Recommended Posts

Proffpartner har for tiden en sommerkampanje som blant annet inneholder et Bahco ringskrallenøkkelsett med 3 nøkler, hvor det er fire dimensjoner på hver nøkkel. Altså to dimensjoner i hver ende. Er det noen som har erfaring med disse nøklene? Dersom de er gode er jo litt over 400 kroner for 12 dimensjoner med ringskrallenøkkler ikke ille.

http://www.proffpart...od&kamprod=1255

mvh Knut Erik

Disse nøklene har vel et nokså snevert bruksområde: der du ikke har plass til en skralle med pipenøkkel og samtidig ikke så trangt at du får plass til ringskrallenøkkelen (som er mye feitere enn en vanlig ringnøkkel).

Det at nøkkelen passer for to dimensjoner pr ring trenger ikke bety at grepet blir så mye dårligere enn en vanlig tolvkantnøkkel, men det kan bety at det ikke er likegyldig hvordan du orienterer tolvkanten på sekskanthodet. Slik er det iallfall med disse multinøklene som skal passe både mm-, tomme- og torxhoder.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Disse nøklene har vel et nokså snevert bruksområde:

Ringnøkkel er jo ofte mer praktisk en skralle og piper, og ringskraller er enda mer praktisk fordi du slipper å ta nytt "tak", men det må selvsagt være plass

men det kan bety at det ikke er likegyldig hvordan du orienterer tolvkanten på sekskanthodet.

Den skjønte jeg ikke. Kan du forsøke å forklare?

mvh Knut Erik

Den skjønte jeg ikke. Kan du forsøke å forklare?

Jeg kjenner ikke disse ringskrallenøklene du referer til, men jeg har altså et sett med "multi" pipenøkler, og de passer ikke nødvendigvis ved første forsøk på å få tredd den nedpå sekskanten. Den går derimot nedpå ved andre eller tredje forsøk, uten at jeg gjort noen store anstrengelser for å finne ut nøyaktig hvordan dette henger sammen. Men jeg ser med det blotte øyet at disse pipene ikke er regulære tolvkanter. De er tvertimot irregulære i fasongen, og derfor kan de nok passe til forskjellige (nærliggende) dimensjoner avhengig av hvordan nøklene plasseres (vinkles) på sekskanten. Tror ikke jeg klarer å forklare det nøyere enn det...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Nøklene har en ordinær tolvkant på hver side og fester svært godt til boltehodet. Kvaliteten er bra og jeg har brukt et slikt sett fra Proffpartner relativt mye de siste to årene.

Fordelen er mye verktøy på liten plass. Minuset er de gangene skruen/mutteren står "midt på en plate" ettersom det hverken er vinkling eller ledd på nøkkelen.

Nøkkelen må være vinkelrett i forhold til senterlinjen på bolten noe som igjen kan føre til såre knoker.

Mons

Mons

Har samme settet selv og samme erfaring som mons. Godt feste på skruer og muttere og god kvalitet. Men det er litt begrenset hvor du kommer til. Kommer du først til med dem er de mitt førstevalg fordi skrallemekanismen låser ved svært små bevegelser. Altså må det være en fintannet skralle i dem som samtidig tåler hard belastning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...