Jump to content

suzuki df 40 2000 mod, turtallsperre?

arwild

Recommended Posts

hei

min motor hoppe mellom 2500omd og 3000omd når jeg kjører båten men etter å ha kjørt den en stund så får jeg opp turtallet. virker som om det er en slags turtallsperre. dette skjer også når jeg står i fri ved å bruke kun tomgangs gassen. er det noen som vet om dette er en slags sperre som er lagt inn slik at man ikke skal gasse på før motoren er varm nokk?

Når motoren står i neutral er maks turtall ca3000 rpm.

Ellers i gear og under kjøring er det turtalls sperre hvis motoren overskrider maks turtall over 10sek, lavt oljetrykk eller dårlig kjøling.

Har du uorginal propell eller motor er montert feil vil du kunne oppleve for høyt (lavt) turtall.

Peil motoroljen, event etterfyll. Oljefilter bytte på tide kanskje??

Kontroller pilotstråle og kjølevanns inntak. Sliten impeller reduserer kjøling og i værste fall føre til havari!

logo_Ornvik.jpg

Reling: Kanten på båten; den siste kontakten man har med båten før man ramler over bord.

Hadde en lignende feil på DF70.

Når gearet er i nøytral er der en liten knapp som blir trykket inn av en metallfjær, og sperrer for høyere turtall. Denne skal sprette ut når gearvelgeren settes i gear. Denne knappen var blitt treg og spratt ikke ut hvis velgeren hadde stått lenge i nøytral. Måtte av og til pirke den ut manuelt.

Da knappen ble skiftet virket alt som normalt. Eneste feil på motoren etter 11 år!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...