Jump to content

Air-X vindmølleklone, er det noen som har sett/hørt denne ?

Enzo

Recommended Posts

Kjenner ikke til den men denne her er vel Air-X og jeg likte slett ikke å ha denne til nabo...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Jeg har Air-X på hytta! Den gir bra med strøm men desverre også mye støy. Når det blåser godt så kan jeg høre den på 100m avstand.

Etterkommeren Air-Breeze derimot skal være mere støysvak men også gi noe mindre strøm.

Jeg ville aldri montert en Air-X på båten.

Air-Breeze har en annen profil på rotorbladene og arbeider på lavere turtall.

Redigert av Bøljan (see edit history)

Jeg har Air-X på hytta! Den gir bra med strøm men desverre også mye støy. Når det blåser godt så kan jeg høre den på 100m avstand.

Etterkommeren Air-Breeze derimot skal være mere støysvak men også gi noe mindre strøm.

Jeg ville aldri montert en Air-X på båten.

Samme erfaring fra Hytta. Lader mye, men støyer ved kraftig vind. Ved +15 m/s støyer den ekstremt. Har den montert på uthuset som er 20m fra hytta. Hører den godt inne i hytta om det blåser mer en 12m/s-15 m/s. Ved lavere vindhastighet er det en god del sus i bladene. Ved den har kommet med flere oppgraderinger. Bladfasong og regulator, men tror ikke det gjør nevneverdig med hensyn til støy.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Svart (redigert)

90W ved 10 m/s

Det står i reklamen ja men hva gir den i virkeligheten i f.eks 5-7ms som er et mer interessant vindspekter, det er jo gjerne slik at man vil litt effekt når man ligger på svai og da prøver man gjerne å ligge der det blåser minst mulig.

Reklamen sier Produces 90 Watts @ 19 knots and 24 Watts @ 10 knots det vil si 2A i 5ms, hva når vinden ikke er helt jevn om den ligger på 3-6ms og "slenger" da blir det veldig magert føler jeg.

En D400 derimot gir vel rundt 3,3A på 5ms og da begynner det å hjelpe men jeg er redd den blir veldig stor på båten da det jo er en koloss av en vindpropell

10 knots wind speed produces 40 watts

15 knots wind speed produces 120 watts

20 knots wind speed produces 190 watts

25 knots wind speed produces 280 watts

32 knots wind speed produces 400 watts

Redigert av Enzo (see edit history)

Jeg vet at man ikke monterer dette for at det ser stilig ut ja :giggle: er bare redd 20kilo 3meter oppe i luften og 1,1meter vingespenn blir litt over the top , men det kan da ikke bli så mye verre enn en rutland 913 som er 10kilo og har 20cm mindre vingespenn. Tror nesten jeg må se D400 ved siden av rutlanden før jeg bestemmer meg. Air-X lignende hadde vært det enkleste og billigste men jeg tror ikke jeg tør kjøpe noe slikt pågrunn av støy og at de neppe gir noe effekt med lite vind siden de har 3 tynne blader

Marulf.

Har du kontroll på hva som kommer inn fra denne i forskjellige vindstyrker ?

Hvor har du den montert ?

Har egentlig ikke kontroll på hvor mye den gir ved forskjellig vind da jeg ikke har tangamperemetertilgjengelig ombord.

Jeg har den montert på en stang helt akter.

Det er ikke spesiellt vakkert, men støyen er som sagt ikke noe jeg legger merke til.

Det var til og med en som kommenterte hvor lite den støyet da jeg var ute i helga. Han kunne tenke seg tilsvarende.

En stor fordel med mølle er uten tvil når du seiler og bruker strøm på autopiloten, på slør og kryss drar den skikkelig i gang og lader godt, i medvind har den lite effekt, men da jobber piloten lettere. Da jeg kjøpte Ruthland sammenlignet jeg D400 og Ruthland 913 i butikken til Seatronic. Er stor forsjell i størrelse, for meg føltes det som litt overkill med D400, i ettertid når jeg ser D400 montert på båter, synes jeg ikke det ser ille ut. Men vekten og prisen er betydelig høyere. Jeg hadde mølle og solsellepanel på 50 watt som jeg kunne vinkle etter solens gang, noe som stort sett gir konstant strømtilførsel fra den ene eller andre kilden. Jevn lading over tid ga ihvertfall for oss fulle batteri til enhver tid og lite behov for å sloss om havneplass med strøm. Vil nok etterhvert prioritere å sette dette på den nye båten også. En positiv bieffekt med mølle er og att den jager fugler unna båten, fugler er redd alt som kan skade vingene og holder seg langt unna. Litt dyr måsejager, men likevell effektiv.

Angående støy, så synes jeg ikke Ruthland var problematisk i det hele tatt, bortsett fra om natten nede i båten. Blir mye during som forplanter seg i skroget. Brukte derfor som regel å stoppe møllen om natten. Hadde alt montert på mast fra Båtsystem. Denne masten er i aluminium. Tror nok att jeg nå vil velge en mast i mer massivt materiale, og med 40 mm rør som ser litt mer smekkert ut på båten. Men velger du mast fra Båtsystem får du alt av braketter fiks ferdig til solselle og montering på båten. Problemet var med denne masten att dem ikke leverte overgang som passet til Ruthland, men det er mulig dem leverer dette per i dag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...