Enzo Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 (redigert) Den mølla som shipshop har fikk jeg nå bekreftet at kan bruke bladene til air-x og det betyr at man da kan erstatte originalbladene med disse silent bladene, det er jo interessant Redigert 10.Juni.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Gyda Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 Skiftet ut de originale Air-X bladene med "Let's go Silent" rortorblader fra www.silentwindgenerator.com for et par dager siden. En perfekt tid å gjøre det på da det har blåst kuling jevnt over dag ut og dag inn i det siste. Hvilken effekt..!! De nye bladene lager vesentlig mindre støy enn de gamle. Kan ikke angi noen måleverdier, men det opplevde lydbildet er meget positivt lavere enn med de originale bladene. Bestilte på nett fra produsenten i Portugal og hadde dem i hånden en liten uke etterpå. (Sterkt av posten) En av de investeringer vi har gjort ombord som har svart best til forventningene, uansett Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
GeirKS Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Enzo, for hva det er verdt, vindgeneratorer suger: * Når blåser normalt, si under 7-8m/s lader de nesten ikke. De fungerer altså dårlig til ankers for da ligger man jo gjerne i le. * Når de lader så bråker de irriterende mye (ja, det er forskjeller, men de mest effektive bråker også mest. Air-X er helt psycho i originalversjon). * De lager ofte vibrasjoner. * De har roterende deler og krever service. * De må monteres relativt høyt og krever derfor solid innfesting. * Som en ekstra bonus, når det blåser litt mer enn du hadde tenkt, si 14m/s+ så begynner det å bli spennende og du begynner å bli bekymret for om du virkelig hadde loctite på skruene til bladene. Jeg plukket ned min i Florida og pakket den vekk. Etter min mening er en mye bedre løsning å kjøpe en slepegenerator som gir masse strøm til lanterner, autopilot og sånt som man bruker under seilas. En slik slepegenerator er nesten gratis å montere (du trenger bare to kabler til batteriet, og en sikring). Festes i pushpiten med tau. Når du ligger til ankers har du solceller som dimensjoneres slik at du klarer å holde liv i kjøleboksen og whatever du finner "nødvendig". Solcellene "holder kjeft" og bare virker. Hvordan få plass til solceller? Det kommer helt an på båten din, men man MÅ ikke ha en diger targabøyle. Har sett mange som har utvippbare paneler på sidene akter. En vakker targabøyle i rustfritt med integrert jolledavitter ville nok kle båten din, men den koster jo også noen $$$ å lager. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.