frosty Startet 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2010 Skilledioder? hvordan øke spenningen ut av dynamo med 0,6v har en VP 2002 med standard dynamo. denne har bare en lade utgang. ønsker derfor å montere skille diode. ( tenkte på Bi 702-s fra mastervolt, pris 590 eks moms) Men når man monterer en skille diode taper man 0,6 volt. Trodde at man bare kunne putte inn en liten diode på spennings linja ned til dynamoen for å øke ladespenningen. Eller må man endre spenningen ut fra dynamoen på en annen måte? Helge Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Bruk heller et skillerelè i stedet for. Koster rundt 5-600 spenn på Triconor. Ikke noe strømtap, og når tenningen er av, så blir batteribankene separert. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Dykker Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 (redigert) Fikk et tips på Triconor; For å øke ladespenningen fra senceledningen på dynamoen (slik at batteriene lades raskere) kan man sette inn en Schottky diode mellom terminalen og den gule senceledningen (ringen mot terminal) på dynamoen. Da "lures" regulatoren til å lade med 0,4 V mer. Redigert 7.Juni.2010 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Har man sense-kabel er det ikke behov for å kompensere siden denne jo er direkte tilkoblet batteriet og derfor vi ta hensyn til alle tap mellom dynamo og batteri. Dog kan metoden benyttes hvis regulatoren har for lav spenning. Shottky har en lavere overgangsspenning enn en std. diode (0.7v) og vil derfor ikke heve spenningen like mye. Å få til dette med en standard integrert regulator kan være alt fra kronglete til umulig. Ville helt klart brukt relé istedet, da slipper man også å svi av nesten 10% av det dynamoen leverer i varme i skillediodene. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Våres venn Farco har også spenningsrelè. Men de er ulemper også med relè i en del båter, ikke kun happiness. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
prin435 Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Du kan sette to vanlige dioder i paralell i vær sin rettning på DF ledningen. ( I vær sin rettning for da slipper du å tenke på strømrettning når du monterer. De koster bare noen få kr. ) Da hever du spenningen med 0,6 til 0,7. Om du i tillegg monterer en bryter over diodene kan du skru av og på "boost" funksjonen. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
prin435 Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Jeg mente at diodene skal være hver sin vei i paralell, men i serie på DF ledningen. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Ingar Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Det må bero på en misforståelse, å sette dioder på DF vil kun føre til dårligere makseffekt fra dynamoen, ladespenningen vil være den samme. Her er fremgangsmåten på en regulator av den vanligste typen, før og etter montering av diode. Dioden gjør at regulatoren måler en spenning som er 0.7V lavere enn ut fra D+. (Man må selvsagt bryte forbindelsen mellom punktene der dioden monteres.) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Hei. Det sies helt riktig at ved bruk av skilledioder får en tap i disse. Men min erfaring med skilledioder og senseledning koblet direkte til batteriet, er at en likevel kommer ut i "pluss". Min teori om dette basert på egen erfaring og målinger, som jeg mener holder vann er: Når det senses på batteriet etter en skillediode, må dynamoen øke utspenningen på B+. Men samtidig økes også spenningen tilsvarende til feltviklingen. Dermed øker magnetiseringen, og dynamoen kan gi ut flere ampere til batteriene som da sammen med korrekt ladespenning vil gi bedre lading. Det eneste minuset er at en da "tyner" mer ut av dynamoen som vil bli noen grader varmere. Men det har ikke tatt knekken på min 70A Valeo-dynamo, selv etter mange års bruk. Men i et motorrom med lite lufting, må en selvfølgelig ha dette med temperatur i bakhånd. Ellers har noen dynamoer av alle dumme ting senseledningen koblet lokalt rett til B+ på denne etter hva jeg har hørt. Denne kabelen er gjerne gul, og kan kobles fra B+ og i stedet forlenges til batteriet for å sense der, skilledioder eller ikke. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
frosty Svart 7.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 når jeg ser på tegningen... er det 4 kabler til dynamoen. B+ +ut tipper jeg B- (D-) GND. felles jord for systemet 61 er det denne som er sens? W er dette +12 til dynamo? ser dette rett ut, eller er jeg ute på luggeføre? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 61 er det samme som D+, altså uttak til ladelampe og magnetisering. W er turteller. Står endel om dette her https://baatplassen.no/i/index.php/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/ Er bare nyere VP motorer som har regulator med sense. Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Ingars løsning for å montere diode på regulatoren ville ikke jeg brukt. Årsaken er at dioden må loddes inn veldig nært regulatoren med mulighet for at varmen ødelegger denne. Min måte å gjøre det på er å koble den til jordingsforbindelsen til regulatoren som ligger under skrueinnfestingen på venstre side på bildet. Denne klippes av og en bit klippes vekk og dioden settes i mellom. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Tja, mulig hvis man bruker propanloddebolt og bilopprettertinn, ellers slike komponenter omtrent umulig å ødelegge med varme. Dette er skremselshistorier som henger igjen fra den tiden vi brukte germaniumkomponenter. Setter man dioden på minussiden vil magentiseringsstrømmen gå igjennom den og man mister spenning på feltet med dertil dårligere makskapasitet på dynamoen. Ellers er bildet ment som en prinsippskisse, rent fysisk kan jo dioden plasseres på flere måter, poenget er at den skal sitte mellom D+ og det tilhørende benet på regulatoren. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Hei, Et annet lite moment. Releer er av den gruppe komponenter med absolutt dårligst pålitelighet. Til sammenligning er dioder meget pålitelige. Det blir hevdet lenger opp i ett innlegg at med skillediode så brenner en bort 10% av den tilførte effekt. Det riktige er 5% på de dårligste og 3% på de beste Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Dette tema er det mange meninger om, og vært diskutert før. Jeg hadde og noe lav ladespenning, 14.2V Det jeg gjorde var å skiftet ladelyspæra fra 2W til 4w. Etter dette fikk jeg 14,5 Volt, enklere kan det ikke gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 @Jon: Da er det noe annet som spiller inn, ladelampens størrelse skal ikke ha noen innvirkning på ladespenningen, det går ikke noe strøm gjennom den når dynamoen lader. (er derfor den slukker..) @JRK:Å snakke om pålitelighet mener jeg har teoretisk interesse, både dioder og releer er så pålitelige at kan man ikke stole på dem må man holde sengen. 10% er kanske å ta vel hardt i, men jeg skal like å se den konvensjonelle skilledioden som klarer noe særlig under 1V drop ved høye ladestrømmer. Men klart, dersom teorien til Lars holder i praksis er det jo intr. Man kommer likevel ikke bort ifra at man svir av diesel til absolutt ingen nytte. Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Tja, mulig hvis man bruker propanloddebolt og bilopprettertinn, ellers slike komponenter omtrent umulig å ødelegge med varme. Skiftet nylig børster på dynamoen til en kamerat. Der måtte jeg lodde nært regulatoren og den sa takk for seg. Dett ble gjort med 15W loddebolt og vanlig tinn, så det er fortsatt mulig. At maks effekten reduseres noen % med min løsning er riktig, men det er ikke ofte eller lenge dynamoer lader maks så det har i praksis liten betydning. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Skiftet nylig børster på dynamoen til en kamerat. Der måtte jeg lodde nært regulatoren og den sa takk for seg. Dett ble gjort med 15W loddebolt og vanlig tinn, så det er fortsatt mulig. Å lodde med en "liten" loddebolt gjør jo ikke ting bedre, men tvert imot verre da varmen får god tid til å bre seg til de komponentene man ikke skal varme opp. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 @Jon: Da er det noe annet som spiller inn, ladelampens størrelse skal ikke ha noen innvirkning på ladespenningen... En ting jeg lurer litt på . Tidligere har jeg kjørt uten ladelampe og da har dynamoen "fyra" med en gang jeg starter motoren. Så plukket jeg med meg en tilfeldig pære fra Biltema. Nå må jeg ruse motoren opp til 2500 rpm for å få dynamoene til å lade. Vil jeg unngå dette om jeg skifter til en pære med høyere wattstyrke (mindre motstand)? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Ja! Regner med at du tidligere da har koblet 12V fra "tenningen" direkte inn på D+, altså tilsvarende en pære med null motstand. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Stemmer det Ingar. Synes det ville være flott med litt ekstra lys på dashbordet i år men må nok være litt mer kresen i valget av pære. Da var det slik jeg trodde ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Å snakke om pålitelighet mener jeg har teoretisk interesse Tja hva er teoretisk? Har ikke MTBF tallene foran meg, men diodene har vel noen dekader bedre pålitelighet en releer, og da i særdeles effektreleer. Regner med at de fleste her på Båtplassen har hørt om brente releer til ankervinsj og baupropeller. Har selv feilsøkt på et annlegg hvor et slikt laderele hadde feilet og medført at både en Ladac regulator, og diodebroa i generatoren ble ødelagt. Når det gjelder dioder og spenningsfall så kan du jo sjekke denne SR 806 Y436 6A Denne har et spenningsfall på 0,35 - 0,4 volt. Det er faktisk 2,5 til 2,7% tap. (Denne tåler nok riktignok bare 6 ampere, men samme teknologi brukes også på høyeffektsdioder) Man må jo ikke velge det dårligste "konvensjonelle" dioder for å få bekreftet en påstand, men selv med 1 Volts spenningsfall snakker vi fremdeles om 7% tap. Beklager om innlegget virker negativt, men jeg er av den oppfatning at skilledioder er en mye mer robust løsning en laderele Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.