Jump to content

Skilledioder? hvordan øke spenningen ut av dynamo med 0,6v


frosty

Recommended Posts

Skilledioder? hvordan øke spenningen ut av dynamo med 0,6v

 

har en VP 2002 med standard dynamo.

denne har bare en lade utgang. ønsker derfor å montere skille diode.

( tenkte på Bi 702-s fra mastervolt, pris 590 eks moms)

Men når man monterer en skille diode taper man 0,6 volt. Trodde at man bare kunne putte inn en liten diode på spennings linja ned til dynamoen for å øke ladespenningen.

Eller må man endre spenningen ut fra dynamoen på en annen måte?

 

 

 

Helge

Link to post

Har man sense-kabel er det ikke behov for å kompensere siden denne jo er direkte tilkoblet batteriet og derfor vi ta hensyn til alle tap mellom dynamo og batteri.

Dog kan metoden benyttes hvis regulatoren har for lav spenning. Shottky har en lavere overgangsspenning enn en std. diode (0.7v) og vil derfor ikke heve spenningen like mye.

Å få til dette med en standard integrert regulator kan være alt fra kronglete til umulig. Ville helt klart brukt relé istedet, da slipper man også å svi av nesten 10% av det dynamoen leverer i varme i skillediodene.

Link to post

Du kan sette to vanlige dioder i paralell i vær sin rettning på DF ledningen. ( I vær sin rettning for da slipper du å tenke på strømrettning når du monterer. De koster bare noen få kr. ) Da hever du spenningen med 0,6 til 0,7. Om du i tillegg monterer en bryter over diodene kan du skru av og på "boost" funksjonen.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post

Det må bero på en misforståelse, å sette dioder på DF vil kun føre til dårligere makseffekt fra dynamoen, ladespenningen vil være den samme.

 

Her er fremgangsmåten på en regulator av den vanligste typen, før og etter montering av diode. Dioden gjør at regulatoren måler en spenning som er 0.7V lavere enn ut fra D+.

 

(Man må selvsagt bryte forbindelsen mellom punktene der dioden monteres.)

 

boersteholder.jpg

 

boersteholder_diode.jpg

Link to post

Hei.

 

Det sies helt riktig at ved bruk av skilledioder får en tap i disse. Men min erfaring med skilledioder og senseledning koblet direkte til batteriet, er at en likevel kommer ut i "pluss". Min teori om dette basert på egen erfaring og målinger, som jeg mener holder vann er: Når det senses på batteriet etter en skillediode, må dynamoen øke utspenningen på B+. Men samtidig økes også spenningen tilsvarende til feltviklingen. Dermed øker magnetiseringen, og dynamoen kan gi ut flere ampere til batteriene som da sammen med korrekt ladespenning vil gi bedre lading. Det eneste minuset er at en da "tyner" mer ut av dynamoen som vil bli noen grader varmere. Men det har ikke tatt knekken på min 70A Valeo-dynamo, selv etter mange års bruk. Men i et motorrom med lite lufting, må en selvfølgelig ha dette med temperatur i bakhånd.

 

Ellers har noen dynamoer av alle dumme ting senseledningen koblet lokalt rett til B+ på denne etter hva jeg har hørt. Denne kabelen er gjerne gul, og kan kobles fra B+ og i stedet forlenges til batteriet for å sense der, skilledioder eller ikke.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ingars løsning for å montere diode på regulatoren ville ikke jeg brukt. Årsaken er at dioden må loddes inn veldig nært regulatoren med mulighet for at varmen ødelegger denne. Min måte å gjøre det på er å koble den til jordingsforbindelsen til regulatoren som ligger under skrueinnfestingen på venstre side på bildet. Denne klippes av og en bit klippes vekk og dioden settes i mellom.

Link to post

Tja, mulig hvis man bruker propanloddebolt og bilopprettertinn, ellers slike komponenter omtrent umulig å ødelegge med varme. Dette er skremselshistorier som henger igjen fra den tiden vi brukte germaniumkomponenter.

Setter man dioden på minussiden vil magentiseringsstrømmen gå igjennom den og man mister spenning på feltet med dertil dårligere makskapasitet på dynamoen.

Ellers er bildet ment som en prinsippskisse, rent fysisk kan jo dioden plasseres på flere måter, poenget er at den skal sitte mellom D+ og det tilhørende benet på regulatoren.

Link to post

@Jon: Da er det noe annet som spiller inn, ladelampens størrelse skal ikke ha noen innvirkning på ladespenningen, det går ikke noe strøm gjennom den når dynamoen lader. (er derfor den slukker..)

 

@JRK:Å snakke om pålitelighet mener jeg har teoretisk interesse, både dioder og releer er så pålitelige at kan man ikke stole på dem må man holde sengen.

10% er kanske å ta vel hardt i, men jeg skal like å se den konvensjonelle skilledioden som klarer noe særlig under 1V drop ved høye ladestrømmer.

Men klart, dersom teorien til Lars holder i praksis er det jo intr. Man kommer likevel ikke bort ifra at man svir av diesel til absolutt ingen nytte.

Link to post

Tja, mulig hvis man bruker propanloddebolt og bilopprettertinn, ellers slike komponenter omtrent umulig å ødelegge med varme.

Skiftet nylig børster på dynamoen til en kamerat. Der måtte jeg lodde nært regulatoren og den sa takk for seg. Dett ble gjort med 15W loddebolt og vanlig tinn, så det er fortsatt mulig.

 

At maks effekten reduseres noen % med min løsning er riktig, men det er ikke ofte eller lenge dynamoer lader maks så det har i praksis liten betydning.

Link to post

Skiftet nylig børster på dynamoen til en kamerat. Der måtte jeg lodde nært regulatoren og den sa takk for seg. Dett ble gjort med 15W loddebolt og vanlig tinn, så det er fortsatt mulig.

Å lodde med en "liten" loddebolt gjør jo ikke ting bedre, men tvert imot verre da varmen får god tid til å bre seg til de komponentene man ikke skal varme opp.

Link to post

@Jon: Da er det noe annet som spiller inn, ladelampens størrelse skal ikke ha noen innvirkning på ladespenningen...

En ting jeg lurer litt på . Tidligere har jeg kjørt uten ladelampe og da har dynamoen "fyra" med en gang jeg starter motoren. Så plukket jeg med meg en tilfeldig pære fra Biltema. Nå må jeg ruse motoren opp til 2500 rpm for å få dynamoene til å lade. Vil jeg unngå dette om jeg skifter til en pære med høyere wattstyrke (mindre motstand)?

Link to post
Å snakke om pålitelighet mener jeg har teoretisk interesse

 

Tja hva er teoretisk? Har ikke MTBF tallene foran meg, men diodene har vel noen dekader bedre pålitelighet en releer, og da i særdeles effektreleer. Regner med at de fleste her på Båtplassen har hørt om brente releer til ankervinsj og baupropeller. Har selv feilsøkt på et annlegg hvor et slikt laderele hadde feilet og medført at både en Ladac regulator, og diodebroa i generatoren ble ødelagt.

 

Når det gjelder dioder og spenningsfall så kan du jo sjekke denne SR 806 Y436 6A Denne har et spenningsfall på 0,35 - 0,4 volt. Det er faktisk 2,5 til 2,7% tap. (Denne tåler nok riktignok bare 6 ampere, men samme teknologi brukes også på høyeffektsdioder)

 

Man må jo ikke velge det dårligste "konvensjonelle" dioder for å få bekreftet en påstand, men selv med 1 Volts spenningsfall snakker vi fremdeles om 7% tap.

 

Beklager om innlegget virker negativt, men jeg er av den oppfatning at skilledioder er en mye mer robust løsning en laderele

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...