Kaptein Nemo Startet 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2010 Er det noen som har fått til å kople en Navman 7100/Northstar Explorer 7100 VHF til en kartplotter slik at posisjonen ved venneforespørsel (LL request via DSC)vises på plotteren? Jeg har prøvd å bruke VHF ledning orange som nmea+ og svart som nmea - men det virker ikke. Plotteren min er en Garmin 4008. Sitér dette innlegget Link to post
Bømlo Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Tenker du å sende data begge veier - GPS posisjon fra plotter til VHF og DSC data fra VHF til plotter? For at dette skal virke må du ha en plotter som kan motta de relevante NMEA DSC setningene. Sjekk manual (NMEA input på plotteren). Du må også koble "begge veier" da NMEA er "enveis". Altså NMEA out (+ og -) på plotter til NMEA in (+ og -) på VHF og tilsvarende motsatt vei. Sitér dette innlegget Link to post
Bømlo Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Ser at din Garmin 4008 støtter DSC. Du finner oppskrift på kobling i manualen - "Wiring Additional NMEA 0183 Devices". Tilsvarende se manualen til Northstar Explorer 7100 - side 55 har info om fargekoding av ledninger. Sitér dette innlegget Link to post
los Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Kansje denne kan hjelpe.Tilkopling av VHF200 til GPS 17xHVS 40xx/50xx + GSD 22 Sitér dette innlegget Link to post
rag Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Hei Jeg prøvde dette for 4-5 år siden, riktignok da med en Navman 7200 og Garmin 3010c. GPS signaler via Garmin 3010c til Navman går greitt, men har aldri klart å få inn noe fra Navman til Garmin. Håper du får til dette. Rag Sitér dette innlegget Link to post
Flybridge Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Dessverre "Kaptein Nemo" dette går IKKE hvis du ikke har kartplotter fra Navman eller Northstar som produktet nå heter. Vi var seks båtkompiser som for et par tre år siden gikk sammen om å kjøpe Navman 7200 VHF. Hoved hensikten var at denne VHFen kunne kobles til kartplotter og vi kunne se på kartplotteren hvor kompisen i "andre enden" av VHFen befant seg. "Track your Buddy" som det stå i brosjyren. Vi betalte da 1100 - 1200 kroner mer for denne enn om vi hadde kjøpt en "vanlig" Navman 7100. Største forskjellen var "Track your Buddy". Kan tro vi var spente alle seks når vi begynte å installere VHFene. Etter dager med kobling og testing var det ingen av oss som fikk dette til. Henvendelse til leverandøren hjalp lite. Han var lite service-vennlig ingen hjelp å få, og det virket som han hadde glemt oss seks allerede. Men ved henvendelse til hovedleverandøren i Norge Pronav i Egersund fikk vi bekreftet at dette vil kun gå med visse plottere fra Navman. Northstar fantes ikke da, men i ettertid har jeg undersøke og fått bekrefet at også Northstar virker med "Track your Buddy". Sitér dette innlegget Hilsen: Capitan of Canopus Link to post
arnearmoa Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Jeg har vanlig Navman VHF 7100 og hadde inntil i år en Navman Tracker 5600. Nå har jeg kjøpt Standard Horizon CP300i karplotter, og var et lite øyeblikk optimist fordi jeg leste at Standard Horizon var de første (jeg trodde eneste) som kunne vise posisjonen på kompisen din når du sjekket med VHFen. Dessverre var dette avhengig av at VHFen også var fra Standard Horizon. Det er vel der det kreves mest ekstra for å generere riktig signal/setning til kartplotteren. Uansett hadde nok dette hovedsaklig vært fancy og kult. Ikkeno krise. Har så få venner atte..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.