Jump to content

Er det mulig å sende nmea 0183 data ut fra Navman 7100

Kaptein Nemo

Recommended Posts

Tenker du å sende data begge veier - GPS posisjon fra plotter til VHF og DSC data fra VHF til plotter?

For at dette skal virke må du ha en plotter som kan motta de relevante NMEA DSC setningene. Sjekk manual (NMEA input på plotteren). Du må også koble "begge veier" da NMEA er "enveis". Altså NMEA out (+ og -) på plotter til NMEA in (+ og -) på VHF og tilsvarende motsatt vei.

Dessverre "Kaptein Nemo" dette går IKKE hvis du ikke har kartplotter fra Navman eller Northstar som produktet nå heter. Vi var seks båtkompiser som for et par tre år siden gikk sammen om å kjøpe Navman 7200 VHF. Hoved hensikten var at denne VHFen kunne kobles til kartplotter og vi kunne se på kartplotteren hvor kompisen i "andre enden" av VHFen befant seg. "Track your Buddy" som det stå i brosjyren. Vi betalte da 1100 - 1200 kroner mer for denne enn om vi hadde kjøpt en "vanlig" Navman 7100. Største forskjellen var "Track your Buddy".

Kan tro vi var spente alle seks når vi begynte å installere VHFene. Etter dager med kobling og testing var det ingen av oss som fikk dette til. Henvendelse til leverandøren hjalp lite. Han var lite service-vennlig ingen hjelp å få, og det virket som han hadde glemt oss seks allerede.

Men ved henvendelse til hovedleverandøren i Norge Pronav i Egersund fikk vi bekreftet at dette vil kun gå med visse plottere fra Navman. Northstar fantes ikke da, men i ettertid har jeg undersøke og fått bekrefet at også Northstar virker med "Track your Buddy".

Hilsen: Capitan of Canopus

Jeg har vanlig Navman VHF 7100 og hadde inntil i år en Navman Tracker 5600. Nå har jeg kjøpt Standard Horizon CP300i karplotter, og var et lite øyeblikk optimist fordi jeg leste at Standard Horizon var de første (jeg trodde eneste) som kunne vise posisjonen på kompisen din når du sjekket med VHFen. Dessverre var dette avhengig av at VHFen også var fra Standard Horizon. Det er vel der det kreves mest ekstra for å generere riktig signal/setning til kartplotteren.

Uansett hadde nok dette hovedsaklig vært fancy og kult. Ikkeno krise. Har så få venner atte..... :rolleyes:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...