Jump to content

Suzuki DT-55 skifte toppakning selv


carniti

Recommended Posts

Jeg har en gammal Selco med en temmelig gammal Suzuki DT-55 bakpå.

 

I går skifta jeg plugger på motoren og tenkte meg en tur på (Oslo)fjorden, men dengang ei.

Da jeg kom ut av 5-knopssona skulle jeg gi på, men motoren var så treig at det var åpenbart at noe var galt.

Så vi snudde og dro tilbake til båtplassen. Tok ut pluggene og på den nederste var det mye fin grå majones. Sjekket da med de gamle pluggene, som så helt fine ut alle som en - brukte, men reine.

Antar derfor at det er toppakninga som har røket.

Var tidligere i dag en tur hos Oslo Marineservice, som hadde ny pakning liggende på lager.

 

Så har jeg googla litt og forsøkt å finne litt info om fallgruber. Tenkte også jeg ville høre med mer erfarne brukere her på forumet om det er noen som har tips så jeg ikke står med en enda mer ubrukelig motor fordi jeg gjør en tabbe.

 

Jeg har skrudd endel på både bil og motorsykkelmotorer, så jeg har ikke ti tommeltotter midt i hånda.

 

Jobben på Suzukien må jeg gjøre sjøl av pengegrunner. Og den må gjøres med motoren på båten og båten i vannet. Dette selvsagt med forbehold om at ingen setter ned foten og erklærer at et eller flere er absolutte no-no's.

 

I hvert fall et google-resultat nevner boltebrudd. Hvor vanlig/sannsynlig er dette? Er det noe jeg kan gjøre for å forhindre det (varme blir litt vrient)?

 

Takknemlig for alle innspill på dette. Har fryktelig lyst til å putre rundt blant øyene igjen så snart som mulig.

Link to post

Egentlig er vel dette en grei skrujobb,men problemet er som du funnet ut at boltene har lett for å knekke.

Spesielt hvis det er en eldre motor som har gått mye i saltvann. Varme er vel det eneste som nytter,og kanskje i tillegg kjøle ned skruene med kjølespray.

Knekker boltene må de borres ut og gjenges opp på nytt,noe som kan være litt vrient noen ganger.

Link to post

ja, min erfaring fra tidligere skruing er at topplokksjobber er grei skuring.

men båtmotorer har jeg ingen skruerfaring fra.

hvordan er feelingen på disse boltene? ryker de "alltid", eller er det på en motor nå og da. jeg skjønner at det avhenger av salt-/ferskvann og alder. motoren er vel fra seint 80, og den har nok hovedsaklig levd i saltvann såvidt jeg vet.

er jo kjedelig om jeg gyver på og med det gjør ting verre... :-\ da vil jeg heller prøve å få gjort dette av noen som kan jobben sin. noen som har idé om prisområde på det?

Redigert av carniti (see edit history)
Link to post

Helt riktig over her, jobben er enkel på gamle 2taktere, bortsett fra at en bolt eller to ALLTID sitter .. og ryker om man er kjip på varmen. Men du kan jo kjøpe en liten flamme selv. Vi har en slik en på jobben, fra tess om jeg ikke husker feil. Den erstatter de digre flaskene nesten hver gang, og er mer enn bra nok til slik småjobbing.

 

Du kan selvsagt gjøre jobben på vannet, bare rygg intil brygga og ha en haug med bokser rundt deg. Men jeg ville nå anbefalt deg å slenge den opp på en henger, da:)

Link to post
motoren er vel fra seint 80,

hmmm av en eller annen grunn sitter jeg med følelsen av å ha hørt det før

Hvilken farge er det på motoren?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

1983-1988

hvilket tall starter serienummeret med?

Hvis det starter på 8 er den 1988

xxxx - 8xxxx

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 4 uker senere...

kjedelig update.

ble ferdig med jobben i går - ingen bolter knakk, og det var selvsagt bare fryd & gammen.

inn med ny plugg i nederste sylinder, kjøre varm og etterstramme og deretter ut for en testsving.

alt fungerte som det skal i 10 minutter, men så dabba motoren av og msita krefter akkurat som sist.

fikk tøffa tilbake til havna på to sylindre og vel fremme var det ut med pluggen igjen. den var både svart og våt og fæl, og det var helt åpenbart at den ikke hadde bidratt videre til fremdrift på noen minutter.

 

men; hva kan dette være da? motoren sparka jo igang helt fint, gikk bra lenge nok til at jeg kjente den gooode følelsen man får når en skrujobb har satt som den skal, men så skjedde det altså noe etter noen minutter.

 

den gamle toppakningen var forøvrig uten noen tegn til gjennomblåsing, så det føles veldig som om problemet ligger et annet sted.

 

noen som har noen gode idéer?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...