knut_m Startet 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2010 Har en aq145 b23 som bruker en del olje,jeg skal ut med motoren til høsten tenkte jeg men det spørs om jeg kan vente så lenge.Har nettopp skiftet topp og tok ikke stemplan og ringan etc. Det som er problemet er at det er vanskelig å peile olje på motoren,fyller jeg den opp til halve på stikka når den er kald så går det kun kort tid etter jeg har kjørt for det er borte på stikka.Oljetrykket ligger på ca 4 og kan være ned i 1,5 ved lavt turtall. Hvor forsvinner olja,er jo redd for å kjøre den tom,tempraturen er også helt fint.Er det noen annen måte å få peilet oljen på? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 om så mye olje forsvinner på så kort tid er det et alvorlig problem med motoren. Hvor oljen går hen? Enten i bunnen av båten eller ut med eksosen kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Hei oljen forsvinner garantert gjennom dårlige stempelringer, oljen blir tynnere når motoren er varm. du vil ha oljetrykk sålenge det er olje i sumpen selvom det ikke er olje på pinnen men hvis det blir så fort borte som du sier kan du fort få et motorras. Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Hvis oljen forsvinner forbi slitte stempelringer vil du vel se at motoren ryker mye. Hvis ikke vil jeg foreslå å sjekke oljekjøleren din. Jeg hadde lekkasje i en sjøvannskjølt oljekjøler en gang, og det var som du beskriver... En ørliten lekkasje fra oljesiden og ut i sjøvannet. Jo varmere olje, desto mer lekkasje. På lave turtall kunne jeg kjøre lenge uten at merkbart med olje forsvant, men på fullt turtall og varm motor gikk det unna.... Sitér dette innlegget Link to post
knut_m Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Det ryker ikke mere en normalt så oljekjøleren skal jeg sjekke.Når du sier det så har jeg sett at det har kommet ut litt olje under oljekjøleren som har samlet seg under motoren. Da jeg skifta toppen tok jeg å sjekka oljekjøleren og skifta pakkninger. Skal ta den ut å sjekke den igjen,er no vært forsøket. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Som et forsøk kan du jo prøve å forbikople oljekjøleren, dvs kjøre uten kjøler. Forsvinner forbrukt da, ja da har du funnet synderen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
knut_m Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 kjøre uten,hva mener du,hvordan skal jeg koble den fra? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Spørs hvordan oljekjøleren er tilkoplet hos deg da. Hos meg er det slange inn og ut for olja, så da er det bare å sette en union mellom disse og dra til sp det er tett. Har du rør inn og ut blir det nok annerkledes. Hvordan er oljekjøleren koplet til motoren? Om det er via en adapterplate mellom blokk og oljefilter kan du jo bare demontere denne midlertidig? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SF Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 (redigert) Er det noen annen måte å få peilet oljen på? Hvordan peiler du olja når motoren er varm, venter du noen minutt etter at du har stanset maskinen slik at olja får returnere tilbake til bunnpanna først? Redigert 8.Juni.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
knut_m Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 oljekjøleren er montert rett på motoren med rør til eksosmanifoilen og varmevekslern. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Ja, men da snakker du om vannsiden. Hvordan er det på oljesiden? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
knut_m Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 https://baatplassen.no/i/index.php/topic/16444-volvo-penta-aq1xx-serien/ om du orker kan du jo ta en titt på linken som jeg la ved,der ser du hvordan det er bygd opp. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Ikke så lett å forbikople den der nei! Men tapp i det minste av vannet i kjøleren med tappeskruen i bunn, da ser du om det er olje i vannet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
knut_m Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 ok,skal gjøre det. Tror jeg skal ta av oljekjøleren og sjekk den med det samme. Sitér dette innlegget Link to post
knut_m Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 og er det olje i vannet så.....? Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 (redigert) .....så har du kanskje funnet problemet.... Kikket på servicemanualen og innvendig ser din kjøler ut som den jeg hadde. En evt lekkasje kan skyldes defekt o-ring. sprekker i de tynne rørene i innsatsen, sår i o-ring anleggsflate. Jeg gjorde endel forsøk før jeg endelig var sikker på hvor feilen var. Trykktesting av oljekretsen er nok det sikreste.... Jeg grublet litt på det store oljeforbruket jeg hadde. Ikke var det spesielt mye røyk, men jeg la merke til at det kom oljefilm på vannet rundt eksosutslippet, spesielt etter litt turtallskjøring. Ved lekkasje gjennom oljekjøleren vil oljen følge sjøvannet ut sammen med eksosen, og ikke bli forbrent. Redigert 8.Juni.2010 av Ruby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 En motor kan faktisk og bruke unormalt mye olje grunnet stempelringer, en golf 4 vi hadde sist brukte 0.5 liter olje på 12 mil uten å ryke merkbart, hadde folk lkiggende bak og de så ikke røyk annet nå og da når jeg hadde stått stille i veikryss og ved oppstart. Men sjekk oljekjøleren, vet folk som har fått vann i oljen derifra iallefall og trodde først blokk hadde sprukket. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.