Jump to content

Ser ikke oljen på stikka

knut_m

Recommended Posts

Har en aq145 b23 som bruker en del olje,jeg skal ut med motoren til høsten tenkte jeg men det spørs om jeg kan vente så lenge.Har nettopp skiftet topp og tok ikke stemplan og ringan etc.

Det som er problemet er at det er vanskelig å peile olje på motoren,fyller jeg den opp til halve på stikka når den er kald så går det kun kort tid etter jeg har kjørt for det er borte på stikka.Oljetrykket ligger på ca 4 og kan være ned i 1,5 ved lavt turtall.

Hvor forsvinner olja,er jo redd for å kjøre den tom,tempraturen er også helt fint.Er det noen annen måte å få peilet oljen på?

Hvis oljen forsvinner forbi slitte stempelringer vil du vel se at motoren ryker mye. Hvis ikke vil jeg foreslå å sjekke oljekjøleren din. Jeg hadde lekkasje i en sjøvannskjølt oljekjøler en gang, og det var som du beskriver... En ørliten lekkasje fra oljesiden og ut i sjøvannet. Jo varmere olje, desto mer lekkasje. På lave turtall kunne jeg kjøre lenge uten at merkbart med olje forsvant, men på fullt turtall og varm motor gikk det unna....

Det ryker ikke mere en normalt så oljekjøleren skal jeg sjekke.Når du sier det så har jeg sett at det har kommet ut litt olje under oljekjøleren som har samlet seg under motoren.

Da jeg skifta toppen tok jeg å sjekka oljekjøleren og skifta pakkninger.

Skal ta den ut å sjekke den igjen,er no vært forsøket.

Spørs hvordan oljekjøleren er tilkoplet hos deg da. Hos meg er det slange inn og ut for olja, så da er det bare å sette en union mellom disse og dra til sp det er tett. Har du rør inn og ut blir det nok annerkledes. Hvordan er oljekjøleren koplet til motoren? Om det er via en adapterplate mellom blokk og oljefilter kan du jo bare demontere denne midlertidig?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

.....så har du kanskje funnet problemet....

Kikket på servicemanualen og innvendig ser din kjøler ut som den jeg hadde. En evt lekkasje kan skyldes defekt o-ring. sprekker i de tynne rørene i innsatsen, sår i o-ring anleggsflate.

Jeg gjorde endel forsøk før jeg endelig var sikker på hvor feilen var. Trykktesting av oljekretsen er nok det sikreste....

Jeg grublet litt på det store oljeforbruket jeg hadde. Ikke var det spesielt mye røyk, men jeg la merke til at det kom oljefilm på vannet rundt eksosutslippet, spesielt etter litt turtallskjøring. Ved lekkasje gjennom oljekjøleren vil oljen følge sjøvannet ut sammen med eksosen, og ikke bli forbrent.

Redigert av Ruby (see edit history)

En motor kan faktisk og bruke unormalt mye olje grunnet stempelringer, en golf 4 vi hadde sist brukte 0.5 liter olje på 12 mil uten å ryke merkbart, hadde folk lkiggende bak og de så ikke røyk annet nå og da når jeg hadde stått stille i veikryss og ved oppstart.

Men sjekk oljekjøleren, vet folk som har fått vann i oljen derifra iallefall og trodde først blokk hadde sprukket.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...