thomas2 Startet 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2010 (redigert) Har en fryktelig høy lading på dynamoen, fikk sjekket den i en testbenk hos vikleverkstedet og der viste ladingen rundt 14,5-14,7. Monterte den i båten igjen og der får jeg 15,8 på tomgang og spenning stiger med turtallet på motor, vikleverkstedet mente på at det kunne være dårlig kontakt et sted, noen forslag? Redigert 7.Juni.2010 av thomas2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Har dynamoen din innvendig regulator? Om den har det, kan den ha en separat "sense" ledning. Denne trenger god kontakt for å styre spenningsregulatoren riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 (redigert) Hei. Før vi begynner med alt for mye gjetting kunne det være veldig nyttig med info om både type dynamoet og fordelingen du har. Jørg Obs: Da komm Alegria samtidig på scenen. Vær så god, jeg har egentlig nok å gjøre her. Redigert 7.Juni.2010 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
thomas2 Svart 7.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 sense ladning? fordeling? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Ja. Tilkobling / fordeling, finnes det et ekstern senskabel, etc. Man ser ikke nok på bildet, vettu. Det man da trenger er enten betegnelser av tilkoblinger, eller dynamobetegnelse, men helst også litt input om hvordan batteriene er koblet til dynamoet. Da går det bedre, forutsatt du ønsker hjelp og ikke bare gjetting & underholdning. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hifo Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Dårlig eller nesten ingen kontakt på b+ gir latterlig høy ladespenning. Erfart. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
sydspissen Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 ...eller ødelagte batterier. Sitér dette innlegget Link to post
thomas2 Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 ok, skal fikse betegnelsen, må bare i båten for å lese av først Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Det er nok en Mando dynamo du har, men dekselet over regulatoren mangler. (Derfor er også merkingene borte for de står på regulatordekselet). Den nedre av de to tynne ledningene er senseledningen og den øvre er Exc. Du burde få deg et deksel for nå er det åpent direkte inn til sleperingene og børstene. Sitér dette innlegget Link to post
thomas2 Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 dekselet sitter på til vanlig, hang på ledingene igjen så jeg fikk de med på bilde Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Går det ikke videre? Men takk Ole Petter, dette bildet ville hjernen min ikke oppfatte i går. Regulatoren er vel kanskje gamle varianten uten Trio. Til Thomas2. Bortsett av syke batterier og dårlig kontakt kan det være så lite som dårlig eller feil kontakt på sensekablen/ -tilkoblingen. Gamle regulatorer (m.sense) -må- ha enten batterispenning eller minst B+ spenning på "sense". Nye regulatorer reagerer -hvis- det finnes noe spenning på "sense". Siden dynamoet gikk bra hos viklingsverstedet går jeg ut i fra at det godt kan være feilkilden allerede. Jeg foreslår at du kjører en dobbelt test. Husk å kjøre testene bare i løpet av sekunder, for høy spenning kan skade mye. Som Ole Petter sa er nederste av begge to kontakter den som kalles "Sense"(på bildet er det bolten som mangler mutter/med rødfarget kabel). Der henter regulatoren det som kalles "Referansespenning", for så å regulere etter den. a) kjør dynamoet -uten- noe tilkobling der. Obs: Bare uten kobling på "Sense": Alle andre kabler festes selvfølgelig ordentlig, ellers kan dynamoet blir øddelagt umiddelbart. => Hvis dynamoet fortsatt lader med for høy spenning da prøver du b). b) kjør dynamoet med bra "Sense-"kontakt til enten B+ eller batterispenning. Obs: Hvis du tilkobler referansespenning i fra batteriet da -må- det være batteriet som ligger direkt i kontakt med dynamoets B+. => Er dette batteriet avskillt (f.eks. med batterivelger) eller pga. ingen/dårlig kontakt da antar regulatoren at det finnes enten for lite eller ingen ladespenning: Resultat er da i så fall at dynamoet leverer maksimalt mulig effekt OG "uendelig" mye spenning. Skulle dette virke da er neste steg å finne igjen kabelen som satt på "Sense" før, for så å måle om det finnes (riktig) spenning på den. Prøv det, så ser vi hva det blir. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
thomas2 Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 (redigert) supert, takk for engasjemanget har batteri velger (som er ny i år), og har ikke tenkt på å sjekke lading med det andre batteriet. dersom jeg tar av rød ledning på laderegulator og tar en extern ledning mellom pluss på batteri og sense punkt? men hva er lilla/hvit? og den lille sorte firkant under kappa til samme ledning? Dette er et flott forum, utrolig mye lærdom å hente her, koser meg med mye lesing her inne. Redigert 9.Juni.2010 av thomas2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Den nedre av de to tynne ledningene er senseledningen og den øvre er Exc. Den ledningen du spør om er Exc. som betyr magnetisering. Denne kommer fra tenningslåsen. Har du batterivelger må den nedre ledningen (merket med s på dekselet) kobles til com på batterivelgerbryteren din. Sitér dette innlegget Link to post
thomas2 Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 ops, det er den ikke da jeg har satt inn velgeren selv, hvor går rød ledning normalt? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Som Ole Petter sa, på com. Det er enten en felleskontakt som "følger" bryterens innstilling, eller inngangskontakten der ladekablen i fra dynamoens B+ går inn. Hvis det ikke er tilfelle hos deg da har vi antakeligvis funnet feilen allerede. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
logget av Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 ops, det er den ikke da jeg har satt inn velgeren selv, hvor går rød ledning normalt? Hvis det er den nedre ledningen du mener når du skriver rød ledning, så ser det ut for meg som om denne egentlig er rosa? Dette betyr vel at du har en Amerikansk båt eller Amerikansk motor for de er vel de eneste som bruker denne fargen i sin standard. Nok om det og tilgi meg om jeg har feil, men ledningen skal (i andre enden) være koblet til pluss på forbruksbatteriet. (Eller et sted i nærheten hvor kabelstokken er dimensjonert tilstrekkelig til at det ikke er et spenningsfall mellom dette punktet og pluss på batteriet. obs. Sitér dette innlegget Link to post
thomas2 Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 da har jeg testet litt, sense lednind (rød på regulator) er tilkoplet starterens pluss. tok av sens ledning og ladingen ble enda høyere, tok extern ledning fra pluss på batteriet og til sense punkt og ladingen var like høy som til å begynne med. testet med et nytt batteri også for å sjekke om batteri var defekt, er laderegulator defekt? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Klart kan den være skadet. Men hvorfor begrenset den spenningen på maks. 14,7 på vikleverkstedt? Hvis du måler høy spenning på batteriet da kan det også være spenningsfall på minus. En grunn må det jo være, skulle første verkstedtmåling stemme. Ellers kan du hente dynamoet til en annen verksted, bare for å dobbeltsjekke, da vet du om du må lete videre. ...bortsett det synes jeg at allerede også 14,5 er veldig mye for amerikanske forhold, normalt lader slik så lav som med 13,9 til 14,2V. Så, kanskje en grunn til for dobbeltsjekk på verkstedt? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
thomas2 Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 (redigert) fikk tips av vikleverkstedet å ta + fra tenning og sense ned på b+ på dynamo uten batteri og da var lading ok, satt på sense ledningen igjen og tok kun + fra tenning ned på b+ og lading ok, ergo noe krøll med + fra tenning. legger opp en ny fra tenningsnøkkel direkte til dynamoen. Ladingen lå på ca 13,9-14,2 Redigert 10.Juni.2010 av thomas2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
thomas2 Svart 21.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 burde nesten endret tittel til lav ladespenning nå plutselig datt ladinga til 12,6V, blir smårar. Det må vel være dårlig kontakt et sted? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.