klugg Startet 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2010 Er dette noe å ta på vei for, slik fremgår av bildet? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 (redigert) Da jeg kjøpte båten min, hadde propellen gått en sesong. Den hadde fått slike flekker, men ikke så mye som din.Dette stoppet da jeg satte på akselsink.De siste sesongene hadde to propeller mistet et blad før dette.Har du sink på mutter eller aksel? Redigert 7.Juni.2010 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 7.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Nei, jeg har sink fra en kabel som står i forb med akselhylsa. Men den er kanskje ikke effektiv for aksel og propell? Sitér dette innlegget Link to post
Martinal94 Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Den er ikke aktiv fordi du har malt over den. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 (redigert) Det er da vel ikkje elektrisk kontakt i mellom akselhylsa og aksel? Cuttleslager i gummi/plast og pakkboks i gummi mot aksel.....rett meg om eg tar feil red*:som om det liksom ikkje hadde blitt retta ja...hihi Redigert 7.Juni.2010 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gullfisk Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Som Sæbø sier, du må ha på aksel eller mutter for å beskytte propell. Sett på sink,og sats på at propellen holder fortsatt.Du bør også skrape rent på flyndra før du setter på anoden igjenn der, for å få god elektrisk kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 7.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Jeg kjenner ikke detaljene om akselhylsa. Men det er en fettsmurt sak. Første vårpuss med denne båten. Litt dårlig plass på akslingen, men det holder kanskje med et par turn for å få satt på en slik bak mutteren? Eller er det en annen type som er bedre egnet? Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Hei ! Jeg bruker denne typen - men de er ikke alltid like enkle å få tak i : http://www.west-mekan.no/images/stories/Sink/propell.sink.mutter.pdf -koh Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Du har plass til en flat akselanode foran propellen. Få den på plass så snart som mulig, så kan du berge propellen om du er heldig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
klugg Svart 7.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Glimrende. Takk for gode råd! Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Ikke puss propellen med stålkost!!!! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
TB2855 Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 (redigert) Etter fargen på propellen å bedømme (rødlig)har den fått ganske my "juling". Sett på akselanode straks, om ikke tror jeg at propellen er totalt kaputt etter en sesong til. Redigert 8.Juni.2010 av TB2855 (see edit history) Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
roaldbj Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Beklageligvis er det en rekke indikasjoner på bildet vist i innlegg #1 som tyder på at propellen har fått mye "juling" av en eller annen form. Jeg ville absolutt ha sikret meg en reservepropell for sesongen. Dessuten ville jeg ha bedt om at en person kyndig med elektrisk måling kunne måle spenningsforhold i båten og undersøke eventuelle overledninger. Montering av offeranode er svært viktig. Hvorvidt du monterer denne på selve akslingen, på enden av akslingen som propellofferanode, eller nær akslingen med god elektrisk kontakt med akslingen/propellen, er det divergerende synspunkter på. Jeg pleier å bruke propellofferanode og stor anode på akterskroget som kobles med kraftige ledninger til motor/aksling/propell. Antar at du ikke bruker landstrøm? Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Jo, jeg bruker landstrøm. Men jeg kjenner ikke alle tekniske forhold ved denne båten, som er ny for meg. Jeg monterer nå anode på akslingen, og skraper reint så det blir bedre kontakt til anoden som er borte på bildet, både for flyndra og ledningen fra hylsa. Kanskje går annen jord også til denne anoden. Det var i hvertfall lite igjen av den. PS. Propell ønskes kjøpt, 19LH10. :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Ett tips: Bytt ut mutrene på anoden med låsemutre, så rister den ikke løs! Det gjør jeg, etter å ha mistet et par anoder. Men nå sitter de til de er oppbrukt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
klugg Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 (redigert) Det er låsemutre. Håper jeg får stoppet denne destruktive prosessen med dette. Red: Hvilket polermiddel bruker man på propellen? Eller trengs det ikke? Redigert 8.Juni.2010 av klugg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Det er bedre om sinken er nermere propellen, en ''akslinghullet'' .... Var en tråd om dette tidligere, der det kom frem at propellen skyver akslingen inn under fart, og sinken vil då ligge og gnisse inntil gjennomføringen der akslingen går igjennom Bare 1 lite tips Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
klugg Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Takk! Det var bra jeg fikk vite. Tenkte lengst mulig vekk fra propellen, jeg. :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Nei, så nært propellen som mulig er bedre. Da får akslingen bevege seg, og cutless lageret får kjøling... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gullfisk Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Min ligger ute hele året, og da bruker jeg to slike på akselen for at de fortsatt skal være noe der når jeg tar opp igjenn.Nå så jo propellen din relativt ren og blank ut, men jeg kjører over min med autosol og polermaskin. Sitér dette innlegget Link to post
klugg Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Jeg har bare kjørt over med fin flapdisk. Men det skal kanskje noe overflatebehandling til også, ja... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.