Jump to content

Marex 770 holiday, marsjfart?

Henrich

Recommended Posts

Hei, jeg har selv hatt en 84 modell med en VP TAMD 30. Jeg var meget godt fornøyd med båten. Med den motoren jeg hadde på 105 hk kunne jeg marsje på 12-13 knop. En kamerat monterte på ekstra steglister (Båtmagasinet har hatt en reportasje om montering av steglister for mange år siden, tror artikkelen kan søkes opp). Han økte farten med et par knop, mener han kunne marsje på 15.

Går du for en med mindre motor må du nok regne med at det ikke er mye mer en 10 knop å hente. Jeg ville valgt en med over 100 HK, prismessig ser man at det ikke skiller så mye. Finn en med så ny og stor motor som mulig, mange eldre eksemplarer er oppgradert slik at de framstår som flotte båter. Har hatt 7 båter, snekker, halvplanere og en weekendcruiser. Med unntak av den Scand Balticen jeg har nå, var Marexen den jeg har vært mest fornøyd med.

Lykke til!

Mvh

Patton

Max turtall på min Holiday med TAMD 30 var etter boka 3900

Mulig jeg har feil propell ! Du husker ikke størrelse og stigning på den du hadde, Patton ? Eller er det noe andre som vet hva slags propell jeg burde ha ?

(Jeg tørr ikke spørre om dette i egen tråd da jeg føler det er altfor mange som gjør det :giggle: , jeg vil jo ikke bli fremstilt som ammatør heller :cool: )

Redigert av Worry II (see edit history)

Er en heldig eier av 770 Holyday med 50 hk Yanmar 4JM-TE ifra 83/84. Marsjer fullt lastet (med diesel og vann,2 voksne og 3 barn, mat/drikke, leker, fiskeutstyr, jolle på slep osv osv) i ca 7,5-8,5 knop ved 2900 omdr. Øker til ca 9,5 knop ved 3400 omdr (maks turall som jeg oppnår). Med hjemmlengsel, medvind og kjøttkaker til middag har jeg opplevd 11 knop :flag:

På propellen min står det 9 82 E12 RH RADICE LEGA 0T. MAN

Noen som vet om dette er rett propell??

• 1 måned senere...

Hei!

Har sett litt på Marex 770 og med tre motoralternativer.

Jeg har kalkulert med en vekt på 2400 kg, med optimal propell blir det følgende:

-Yanmar 66 hk blir toppfart 13,4 knop

-VP 105 hk blir toppfart 16,9 knop

-Yanmar 120 hk blir toppfart 18,1 knop

Hvis jeg kan få utveksling på gir i tillegg, så kan jeg regne ut størrelse på propell.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...