Jump to content

Finnes det alternativt sjøvannshus og filter til VP AQ151A?

Dykker

Recommended Posts

Begynner å bli mektig lei det originale sjøvannsfilteret til min VP AQ151A.

Grunnen er at selve filteret fort blir deformert. Dette skyldes at sjøvannshuset sitter helt inntil varmeveksleren.

Når motoren er igang er det ikke noe problem, men så fort motoren slås av, så overføres varmen ifra varmeveklseren til sjøvannshuset

som igjen varmer opp selve filteret. Rammen til filteret er i plast, og dette deformeres som igjen sørger for at rur og skjell lett passerer

til inntaket på oljekjøleren. Dermed blir det dårlig sjøvannsgjennomstrømning i systemet, eksosmanifolien blir varm og temperaturen på det

interne kjølevannet øker.

Det er forsåvidt enkelt å fikse dette; Demontere oljekjøleren og rense rørene og inntaket, men det er utrolig kjedelig å gjøre dette med jevne

mellomrom. Vet at det står i manualen til motoren at man bør la den gå på tomgang et par minutter etter man har lagt til kai for å "kjøle ned systemet".

Men allikevel, så deformeres silen etter kort tid. For meg, så virker hele konstruksjonen dårlig.

Lurer derfor på om det finnes alternativt sjøvannshus og filter for VP AQ151A. Vet at det finnes mange forskjellige modeller å få kjøpt, men inntaket til varmeveksleren

må jo passe.

Redigert av Dykker (see edit history)

Enig at kontruksjonen ikke er den beste, men jeg har ikke samme problemet. Når jeg legger til kai lar jeg motor alltid gå seg litt ned som du skriver. Men filterhuset mitt er alltid toppet av vann lang tid etter jeg har stoppet motor. Er det slik hos deg? Vannet gjør at deformeringen unngås. Jeg har byttet sil en gang på fire år. Det er klart at jo bedre vannet filtreres, jo mindre dritt i oljekjøler. God ide å sette på filter nr 2 bare det ikke blir for lang vei/tid for impeller til å få vann. Mvh Styrbert

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...