trollmor Startet 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2010 (redigert) Jeg har planer om å legge miljøteak på akterdekk og badeplattform på min riviera 925. Har sett på på hjemmesiden til hocom.no at det er to typer. Det ene er Aikona mens det andre heter Dek King. Ser av hjemesiden at det er noen forskjeller, men mitt spørsmål blir: Er det noen der ute som har erfaring med noen av disse, og hva kan anbefales? Redigert 7.Juni.2010 av trollmor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Hei trollmor. Kan du endre emnetittelen din til noe alla Miljøteak, hva kan anbefales? Ellers blir emnet ditt stengt Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Hustvedtgruppen har noe de kaller Steamwood - varmebeandlet ask. Det brukes visstnok av flere ledende båtprodusenter. http://www.dlh-norge.no/Produkter/Heltre/Steamwood.aspx Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
2nd Trikker'n Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Hva er miljøteak? Varmebehandlet ask er i hvertfall ikke teak. Skjønner heller ikke hvor miljø gevinsten ligger i å hogge like mye ask i stedet for teak. Sitér dette innlegget Link to post
trollmor Svart 7.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Miljøteak er immitert teak - kunstig av ulike materialer og produksjonsmåter. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Jeg har fått tilsendt prøver fra Høcom. Både Aikona og Dek King. Aikona er så godt som helt stiv, og må kuttes/formes med sag. Dek King er mykere, den kan kuttes med en litt kraftig saks (kjøkkensaksen gikk fint til en enkel test) Utover dette har jeg ikke noen egentlig erfaring. Siste Seilmagasinet har en artikkel om emnet, men informasjonsverdien i artikkelen syns jeg var ganske liten. Mest en gjennomgang av hvilke alternativer som finnes. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Servicemannen Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Vi er absolutt svina ja. To biler, mye større bolig enn hva vi noengang hadde hatt råd til i byen. Stort energiforbruk, fyrer med ved og bruker mye strøm. Kjører ungene til og fra aktiviteter hver dag. Til og fra skole og barnehage, og vi pendler i hver vår bil inn til byen, og får skattefradrag for kjøringa! Hahaha! Det er latterlig! I tillegg kjøper Ole Nordmann seg en umiljøvennlig plastbåt og brenner bort antall liter drivstoff der i året. Og man prater ikke om sidenturene og veden han brenner i sin kamin...! Hva skal man med miljøteak :confused: Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Pathfinder Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 (redigert) Skjønner heller ikke hvor miljø gevinsten ligger i å hogge like mye ask i stedet for teak. Teak er hellig vet du. Kanskje man burde sende en bråte Ask planter til Indonesia for å erstatte hogsten der Skjønner heller ikke dette. Om man planter et nytt tre hver gang man feller et tre burde systemet være i ballanse. Selvsagt tar det litt tid å få en Ask til å vokse på Bali, men som skogvokter skulle jeg vel holde ut noen måneder for å sjekke veksten. Redigert 7.Juni.2010 av Pathfinder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Hei, jeg holder på med samme prosjekt som deg. Har også spurt på hocom.no, men har landet på Kebony laget av Sandøy båtdekk. De lager dette i ferdige plater etter skisser (eller maler). Selv laget jeg skisser. Min første prisforespørsel indikerte at dette ble omtrent samme pris som på hocom, hvertfall tar du med diverse materialer du må ha i tilegg lager du dette selv. Jeg har nå inne en endelig prisforespørsel og også med ledetid. Ellers vil jeg si til skeptikerne, at poenget er vel ikke om dette er teak eller ei. Poenget på en badeplattform er å få noe som holder lenge, ser pent ut og kan legges lettvint rett oppå det som er. Selv skal jeg ha dette til gulvene inni båten, som er glassfiberdørk, og kaste ut de elendige teppene som følger med US-båter. Personlig bryr jeg meg så lite om det er ask, ek, osp eller hva som er innsatsmaterialet, bare dette holder lenge. Miljøteak, blir jo bare ett argument som er "trendy" for tiden. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 (redigert) Jeg synens det ofte blir for mørkt med bare eksotiske treslag inne i båten. Derfor brukte jeg en del furu i Tora. Dørkeplatene til frontkabinen limte jeg av furu staver og teak strips på kryssfiner. Jeg synes egentlig at teak til innvendig bruk er unødvendig. Men til utvendige detaljer, dekk og badeplattformer: kun ekte vare for meg .....! Redigert 8.Juni.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
REM Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Sjøl valgte jeg Aikona til plattingen min. Gjør du allt selv kommer du nok rimelig(st) ut her? Fungerer meget greit og skal holde fargen i alle år. Høcom gir 10 års garanti. En ulempe med all laminat som dette og flere til er, er at den blir varm i sola. Sjøl spyler jeg med handdusjen en gang iblant for å holde tempen på et akseptaberlt nivå når sola steiker som værst (best). I linken min over omhandler innlegg 224 og utover, legging av Aikona. Lykke til. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Jori Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Hei, jeg har nå fått pristilbud. Plutselig hadde prisen steget med 1400,- pr kvm. i forhold til det jeg fikk på telefon. Dermed er konklusjonen til REM veldig riktig og jeg kommer nok også til å gå for Aikona og selvgjort. Sitér dette innlegget Link to post
trollmor Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Takk for alle gode innspill og tips. Skal få skaffet meg noen vareprøver hos Høcom. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 (redigert) Hei, jeg holder på med samme prosjekt som deg. Har også spurt på hocom.no, men har landet på Kebony laget av Sandøy båtdekk. Kebony er navnet på prossessen (trur eg) som de behandler trevirke. med koker/varmer det opp i en sukkerlake. men dette er jeg ikke helt sikker på. base trevirke kan være mange typer. gran, furu osv, Jeg fikk på altanen, rekkverk, støtter, topprekke, + glass satt opp i høst. Da dette var Kebony basert på "Yellow pine(amerikansk furu)" Trodde dette ville være bra siden de gir 30 års garanti. 4mnd gikk og alt isammen er full av små sprekker, som nå bare blir større. Firma som leverte dette har ennå ikke vært her for å se på det. Så pass på Redigert 9.Juni.2010 av NOR_Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
avmønstret5 Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 En svært erfaren båtmann jeg snakket med hevdet at "miljøteak" holder i ca 5 år i klimaet her nede (Middelhavet). Med tanke på varmere klima hjemme pga av avskogingen (teakhogst) og andre ulumskheter hva så? Jeg har selv sett plastteak som ser svært sjabby ut, så det kan kanskje være lurt å vurdere alternative treslag. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Jeg holder akkurat nå på å legge Kebony lønn på dekket på Vista'n. Dette kommer på rundt 1.700 - 1.800 kr/m2 i materialer. 12 mm underlagsfiner, 150 mm til dollbord og 100 mm til midtfisk, 46 mm staver, epoxy, microfiber, fargestoff til nating, skruer og alt inkludert. Synes ikke det er så ille pris. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Er det noen som har undersøkt priser i Sverige? Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
tkvitnes Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Jeg holder akkurat nå på å legge Kebony lønn på dekket på Vista'n. Dette kommer på rundt 1.700 - 1.800 kr/m2 i materialer. 12 mm underlagsfiner, 150 mm til dollbord og 100 mm til midtfisk, 46 mm staver, epoxy, microfiber, fargestoff til nating, skruer og alt inkludert. Synes ikke det er så ille pris. mvh tuffff Hei tuffff Prøver å nå deg via pm. Kan du sjekke dine pm mvh Tom Sitér dette innlegget Link to post
flexiteek-norge Svart 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 Flexiteek eller Isiteak. www.flexiteek-norge.no Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.