Jump to content

Ryggekamera til båt, anbefalinger?

Halling

Recommended Posts

Da har jeg kjøpt meg ryggekamra som jeg skal bruke som bakkekamra når jeg bakker. PS. Vi kalte det å homle når vi bakka med robåt når jeg var ung.

http://smartprodukter.com/product_info.php?cPath=77_111&products_id=1063

Dette virket som det enkleste, da det er tråløst. Godt å slippe å trekke metersvis med ledninger.

Håper å få montert det i helgen.

GOD SOMMER TIL ALLE.

Jeg har vurdert overvåkingskamera både akterut og forran i flere år etter at jeg fikk dette demonstrert ombord på hurtigbåten Sleipner.

Jeg har kommet til at det er viktigere å bli kjent med de dynamiske egenskapene til fritidsbåten ved rorposisjon, girposisjon, gasspådrag, vindforhold og strømforhold.

Selvfølgelig er det flott å vite avstanden til fysiske objekter akterut, men det er enda viktigere å vite hvordan akterdelen av fritidsbåten kontrolleres med de ordinære rettakslede propellene.

De færreste av oss har IPS drev - og tilsvarende.

Min opplevlse etter å ha testet overvåkingskamera er at det var en ekstra stressor i forhold til alt det andre jeg observerte fra FB.

Men dette er min erfaring - og sikkert avvikende fra andres erfaringer.

Jeg har hatt mitt mastekamera i snart to år og bruker det flittig når jeg fører båten fra styrhusposisjon. Jeg har liten sikt akterover derfra og har mye glede av mastekamera rettet akterover.

Det er montert rett over lanternen i masta og jeg har derfor trukket strømkabel fra denne. Kamera er trådløst og blir fanget opp av en mottaker som jeg har gjemt inne i styrhuset. Derfra har jeg dratt en videokabel opp til min Garmin 4010.

Jeg bakker fint inn i trange båser bare ved hjelp av kamera. Det samme gjør jeg i trange gjestehavner hvor bøyer ofte kan være et problem. Jeg bruker kamera også når noen ferdes på dekk under fart.

Fra FB har jeg full oversikt til alle hjørner av båten og dermed slipper jeg å bruke dette derfra.

Anbefales!

videoskjerm1.jpg

Her kan jeg brette bilde ut over hele skjermen.

videoskjerm_3.jpg

Her har jeg valgt en kombinasjon med kart og video.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Bildekvaliteten var meget bra. Å se på skjermen når jeg bakket inn mellom utliggerne ble som natt og dag i forhold til uten.

Det å se utliggerne og båtene ved siden når jeg bakket, var avslappen med full kontroll bak båten.

Selv da det var ganske mørkt fungerte det godt. Jeg kjøpte med 2 skjermer for å slippe å flytte den melom styreposisjonene.

Her er linken:

http://smartprodukter.no/product_info.php?cPath=77_111&products_id=1063&osCsid=gntfb3ss3804k51td6h7qluvg7

Redigert av Halling (see edit history)

Er det ikke videoinngang på din også?

Jeg har en gammel( 2003) Simrad og overveier sterkt å kjøpe en ny,det ville da være fint å ha muligheten til å koble til kamera....

Har sjekket litt og kommer nok til å gå for Garmin....

Enten 4008 eller 6008 som koster ca 7000 kr mer,begge har 2 stk. videoinnganger

Har ikke helt funnet ut av hva jeg vil få igjen for de ekstra kronene,

bortsett fra at 6008 er raskere og har større lagringskapasitet.

Skulle tro at det er noe mer når 6008 koster ca.50% mer enn en 4008.....

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...