Jump to content

Behandling av jernkjøl

Even Moseng

Recommended Posts

Hei!

Jeg jobber med å få i stand en neptunkrysser treseiler fra 1950. En av tingene som nå må gjøres er å behandle kjølen. Båten har en jernkjøl som har begynt å ruste og trenger overflatebehandling. Fikk beskjed om at måten å gjøre dette på var å slipe helt ned med ekstremt grov skive på vinkelsliper. Og ha en kamerat som med en gang - som i det sekundet det blir slipt ned går på med primer. At han han rett og slett jobber bak meg mens jeg sliper. Dette fordi jernet vil ruste med en gang det kommer i det fri. Bare pga. luftfuktigheten som er ute.

Jeg synes dette høres helt vilt ut. Stemmer virkelig dette? Kan jeg ikke gjøre jobben selv i to omganger på samme dag? Slipe ned kjølen først, deretter ta på primer?

Takker for svar!

Jo da, du kan slipe først og prime etterpå.

Men, gammel jernkjøl og slipepapir? Metalloverflaten er antakelig ujevn og du kommer ikke til alle "groper" med papir eller skive. Trur du kommer bedre fra det med sandblåsing. Evt kan du bruke stålbørste på vinkelsliperen, men det kan ta tid.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Jeg sendte en mail til Jotun ang. jernkjølen på min båt. Jeg tenkte som så at siden Jotun er blandt i største i verden på skipsmaling så har de sikkert litt peiling.

Her er svaret jeg fikk fra Jotun:

Hei og takk for mail.

Hvis denne jernkjølen har gravrust så er den eneste løsningen for og få noe

til å holde er sandblåsing. Og velger du og gjøre det så er primeren

Barrier Sink epoxy. velger du og rengjøre den maskinelt med roterende

stålbørste bruker du Yacht HB i tre strøk. bruk pensel og få malingen inn

over alt. Så tar du ett strøk med Yachting Antipest. og så to strøk med

Nonstop. Så til skroget. Hvis du er inne på gelcoaten legger du på tre

strøk Antipest og to strøk Nonstop. Atrbeids rytme, ett strøk per dag.Da er

det bare og sette seil.Lykke til og ha en fin dag.

Med vennlig hilsen,Ole-Fredrik

Ellers vil jeg anbefale "blasterrondellen" fra Jula. Det går ikke særlig fort, men den tar godt og det blir bra resultat. Se prosjektet mitt innlegg 110

Det er selvsagt best å sandblåse, men det er ikke mange som har tilgang til slikt utstyr.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...