Jump to content

Smøring av Furlex rullesystem - type fett?

"Mathilde"

Recommended Posts

Har denne sesongen fått problemer med fulex rullen (200S). Det er vanskelig å rulle inn seilet - stopper stadig og jeg må dra og slakke gjentatte ganger for å få det inn. Skal forsøke å smøre opp systemet - noen som vet hva slags fett man skal bruke (har ikke tilgang til original fett fra Furlex)?

Hvis det ikke er dårlig smøring, hva kan det være? Har forsøkt å endre på akterstagstrammingen, uten at det betyr noe. Det er ikke for mye line på rullen - kun det jeg trenger for å få inn seilet helt + et par tørninger. Har satt ny genoa fra Boding i år - tilfeldighet at det dermed går tregt?

Selden produserer eget fett til furlex. Med de fleste tingene som går rundt på disse har kulelager. Derfor kan det smarteste være å spyle disse med masse ferskvann. Sikkert gammelt fett som har klumpet seg med salt og andre partikler. Ikke bare smør på mer fett uten å få lagrene rene først, ihvertfall.

Lykke til!

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Har denne sesongen fått problemer med fulex rullen (200S). Det er vanskelig å rulle inn seilet - stopper stadig og jeg må dra og slakke gjentatte ganger for å få det inn. Skal forsøke å smøre opp systemet - noen som vet hva slags fett man skal bruke (har ikke tilgang til original fett fra Furlex)?

Hvis det ikke er dårlig smøring, hva kan det være? Har forsøkt å endre på akterstagstrammingen, uten at det betyr noe. Det er ikke for mye line på rullen - kun det jeg trenger for å få inn seilet helt + et par tørninger. Har satt ny genoa fra Boding i år - tilfeldighet at det dermed går tregt?

Hadde akkurat samme problem nylig, og det ble kjempe bra etter oppsmurning (som jeg ble rådet til her på BP). Gikk med det samme over alle trinser etc på hele båten, og nå glir ALT bedre :yesnod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Har Facnor og hadde samme problem.

Hos oss er det spesifisert at avstanden mellom den roterende plastdingsen som sitter mellom fall og seil på den ene siden og en ring i toppen av profilene som holder fallet på avstand fra profilen ikke skal overskride 130mm. Hos oss var det etter årets opprigging kanskje 400mm og tilsvarende tvinnet fallet seg rundt profilen og låste det meste.

Satte en stropp mellom nedre seilfeste på rullen og seilet slik at seilet kom 30cm lenger opp i profilen og alt er såre vel.

Hadde akkurat samme problem som Trikola etter at eg skifta til ny genoa. Hos meg var det ikke snakk om mer enn halvparten av denne lengden (alle sviveler gjekk lett). Forlengde nedre feste med ca.5 cm og problemet løste seg. (vurderer å ta en 2-3 cm mer). Hos meg var problemet størst når det var en del vind og belastning på seilet. Ubelastet så gikk det greit. Ellers så var det ikke så lett å oppdage at den hadde tvinna seg ifra dekk heller, men med kikkerten for hånden så oppdage eg problemet. (synet har ikke blitt bedre med årenen nei) :rolleyes:

Da begynner jeg å få en ide om hva jeg skal foreta meg i kveld.

- Skylle lagrene godt med ferksvann og la de tørke en time eller to.

- Smøre opp med silikon/teflon spray (stikker innom Biltema i dag). Var det noe lignende du brukte Erik?

Ja, CRC silikonspray, kjøpt på Clas Ohlson. Det var helt umulig hos meg, fikk det knapt ut, og ikke inn uten hjelp på framdekket. Etter smøring kan jeg reve på kryss i sterk vind

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...