Jump to content

Hvilken TV-antenne???

Marwin

Recommended Posts

TV-antennekontoen er bunnskrapt!! Nå har jeg skiftet TV-antenne flere ganger, på både bobil og båt.  Har hatt antenner med retningsvirkning og rundtstrålende, noen ser ut som en spindelvev (i kuleform), andre har uttrekkbare teleskopantenner; Alle har såkalt forsterker! Noen har tatt fyr  :wink: :wink: men felles for dem ALLE er at de fungerer DÅRLIG!! Den lille teleskopantennen på 14" PhilipsTV har vært best, så langt! :blush: Har HØRT om at det finnes antenne som fungerer godt, men har ikke funnet noen enda;

Så spørsmålet er: Kan noen gi et GODT råd om antenne som funker??

Bruker bobil som arbeidsplass i deler av året, og har sett enkelte tyske bobiler med SATELITT-antenne på taket :sleep: Vet noen om slike antenner og hva de koster?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Jeg mener det beste og enkleste ville være en liten Yagi-antenne, kombinert UHF og VHF.

Jeg synes elektronisk forsterkning ofte fungerer dårlig og foretrekker en anenne uten dette.

Husk at skikkelige antenneforsterkere kun forsterker spesifikke frekvenser, og til bruk

i båt fungerer jo ikke dette da man stadig tar inn forskjellige sendere.

Er det derfor noen som vet hvor man derfor kan få tak i en liten men skikkelig yagi-antenne?

Antennen vil jeg ha på en liten teleskopstang (kombinert teleskopbåtshake?) som kan

rigges opp og rettes før bruk.

Hei.

Jeg mener det beste og enkleste ville være en liten Yagi-antenne, kombinert UHF og VHF.

Har selv en 5-elements Yagi-antenne som jeg kjøpte for mange år siden i en vanlig radio/TV foretning.

Biltema har en slik til kr.279,-, art nr. 24-110

Jeg synes elektronisk forsterkning ofte fungerer dårlig og foretrekker en anenne uten dette.

Husk at skikkelige antenneforsterkere kun forsterker spesifikke frekvenser, og til bruk

i båt fungerer jo ikke dette da man stadig tar inn forskjellige sendere.

Vel, jeg bygget en enkel bredbåndsforsterker med en transistor som jeg har montert i selve antennen,

- fungerer helt utmerket!

Bilde

Komplett skjema med strømforsyning finnes på min hjemmeside på

http://trudelutt.com/skjema.pdf

Antennen vil jeg ha på en liten teleskopstang (kombinert teleskopbåtshake?) som kan

rigges opp og rettes før bruk.

Omtrent slik har jeg gjort det selv slik at jeg kan stå inne og se på TV'n mens jeg dreier på antennen.  
I tillegg har jeg en Triax rundtmottakende antenne som også fungerer bra,

- på sterke signaler og der signalene ikke blir reflektert av terrenget.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har forsøkt div. antenner, men ender opp med den vanlige teleskopantennen som fulgte med tv'en. Denne festes i toppen av VHF antennen med en strips og kan dreies rundt etter behov. Som regel kan ungene se barnetv der andre ikke får inn noe som helst........

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Har forsøkt div. antenner, men ender opp med den vanlige teleskopantennen som fulgte med tv'en. Denne festes i toppen av VHF antennen med en strips og kan dreies rundt etter behov.

Bare pass på at du ikke trykker inn sende-knappen på VHF-en da. TV-en KAN  takke for seg med så store feltstyrker til antenna... :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

• 1 måned senere...

Når jeg kjøpte båten var det montert en rundtvirkende antenne. Signalet fra denne gikk inn i en splitter, og derfra gikk det et signal til radio og et til TV. Splitteren har takket for seg, og jeg lurer på om noen vet hvor det går an å få tak i en ny? I dag har jeg heltrukket coax direkte fra antennen til radioen, hvis jeg monterer en splitter igjen, risikerer jeg da at radiosignalet bare blir dårlig, eller finnes det kombinerte splitter/forsterker (splitt og hersk)?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det beste er jo parabol og tuner, akkurat som hjemme i stua. Eller rettere sagt parabol og Dreambox :wink: Eneste med Dreambox fungerer bra, eneste plunderet er at man stadig må laste ned ny software for dekoding. Tør ikke anbefale denne for båt, der er det bedre med enkel tuner. Hovedproblemet for satelitt tv i båt er jo antenna, som blir svinedyr pga. at den må korrigere for bevegelser i båten. Men du er i hvertfall garantert gode forhold.

Det er vel stort sett SeaTel og Glomex som leverer dette.

SeaTel er ikke aktuelt, de er så pass store at du bør minimum ha en 40fot++ og tilsvarende lommebok.

Glomex er kanskje mer aktuell, men koster 1995 Eur. eller i overkant av 16.000.-

Det blir vel ganske dyr TV-titting egentlig... :rolleyes:

Hei.

Lars Herman skrev:

I dag har jeg heltrukket coax direkte fra antennen til radioen, hvis jeg monterer en splitter igjen, risikerer jeg da at radiosignalet bare blir dårlig

Jeg regner med at antennen din er aktiv, har innebygget forsterker, dvs. at den trenger spenning tilført via coax'en. Så slik du har det nå, kan ikke antennen fungere optimalt uten strøm. Få deg en ny splitter. (eller fix. den gamle, har du sjekket at det ikke er en sikring inne i den som er brent?)

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg hadde nok sett for meg en liten boks til 99,- Det så ikke ut som den forrige hadde kosta stort mer enn det iallefall. Noen kan sikkert tegne opp et koblingsskjema, slik at jeg kan lodde meg en selv, men jeg vet vel ikke om jeg gidder det hvis jeg kan kjøpe den ferdig for en billig penge. Jeg sjekket Biltema, ELFA og Clas O. uten resultat, noen bedre?

Hei.

Lars Herman skrev:

Jeg regner med at antennen din er aktiv, har innebygget forsterker, dvs. at den trenger spenning tilført via coax'en. Så slik du har det nå, kan ikke antennen fungere optimalt uten strøm. Få deg en ny splitter. (eller fix. den gamle, har du sjekket at det ikke er en sikring inne i den som er brent?)

Lars H.

Den gamle splitteren kastet jeg for tre år siden, så den blir det litt vanskelig å fikse. Spørsmålet var egentlig om hvor jeg kan få kjøpt en ny. Så vidt jeg husker hadde den gamle 12V forsyning, forøvrig bestod den av et rørende lite antall komponenter (kanskje FOR få?) Men jeg skjønner ikke helt hva dette har med aktiv/passiv antenne å gjøre. Er jeg dum da? :headbang:

I den gamle båten monterte jeg en Glomex-antenne fra Seatronic i Moss. Med denne fulgte det med en innfellbar boks, en splitter. Den var justerbar for de ulike frekvensene på TV-båndet.

Splitteren gikk til FM og TV. Tror de kan skaffe løse splittere da den jeg fikk var gåen, og dermed ble erstattet av en ny.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

I den gamle båten monterte jeg en Glomex-antenne fra Seatronic i Moss. Med denne fulgte det med en innfellbar boks, en splitter. Den var justerbar for de ulike frekvensene på TV-båndet.

Splitteren gikk til FM og TV. Tror de kan skaffe løse splittere da den jeg fikk var gåen, og dermed ble erstattet av en ny.

Fra Seatronic: "Splitter for samtidig bruk av TV og AM/FM radio. V9147, 139,-"

Takk, det var akkurat dette jeg lette etter! Hvordan vil en slik påvirke signalstyrken? Har det kun akademisk interesse, eller vil TV-signalet bli så dårlig at det ikke er brukelig? Jeg regner med at radiosignalene klarer seg.

Hei Lars _Herman.

Antennen din er null verd uten splitteren. Det den gjør er å forsyne forsterkeren i antennen din med spenning. Når den får spenning får du MANGE ganger så sterkt signal ned til splitteren. Utenom dette virker splitteren som navnet sier som en "splitter", altså en som deler signalene fra antennen til henholdsvis radioen og TV'en. Så med en splitter får du ut det maksimale antennen kan gi, både til radio og TV. Kjøp splitteren til kr.139,- Gjør ikke det susen, sender du splitteren til meg og jeg sender deg kr. 139,-

Lars H.

Hei Lars _Herman.

Antennen din er null verd uten splitteren. Det den gjør er å forsyne forsterkeren i antennen din med spenning. Når den får spenning får du MANGE ganger så sterkt signal ned til splitteren. Utenom dette virker splitteren som navnet sier som en "splitter", altså en som deler signalene fra antennen til henholdsvis radioen og TV'en. Så med en splitter får du ut det maksimale antennen kan gi, både til radio og TV. Kjøp splitteren til kr.139,- Gjør ikke det susen, sender du splitteren til meg og jeg sender deg kr. 139,-

Lars H.

... og brått ble jeg enda mer forvirret. Antennen virker i dag, men jeg har bare koblet radio til den. Mener du at den er null verdt som TV antenne uten en splitter, eller burde den egentlig ikke virket i det hele tatt, heller ikke for radio? Jeg har ikke en Glomex antenne, men den ligner jo fært da.

Trenger jeg å si at antenner er litt gresk for meg?

Lars_Herman

Hei.

Bakerfaget er gresk for meg. Men jeg har litt greie på elektronik, det er det jeg en gang for 35 år siden utdannet meg til. Antennen er OK nok, men uten strøm til forsterkeren som sitter oppe i antennen, får du ikke noe særlig signal ut av den. Og signalene fra TV og radio er temmelig like. Så uten forsterkning, dårlig mottak av både radio (ikke så kresen på signalstyrken) og TV. Ble det litt greiere? Tipper at hadde du montert en vanlig bilantenne for FM radio der din nåværende antenne sitter, ville du fått det samme på radioen. Hadde du imidlertid koblet en forsterker på denne, ville den blitt ennå bedre. Men du kan jo ta nærmere kontakt, mitt telefonnummer er 63843566. Men vent til etter 2130, nå må jeg lufte skipshunden i drittværet.

Lars H.

• 2 måneder senere...

Har vært igjennom det som er skrevet om emnet TV-antenne i båt, og allikevel bestemt meg for å kjøpe en Glomex antenne :crazy:

I Maritims høstkatalog er det to typer Glomex antenner på tilbud. En som heter Compact med diameter 25cm og en som heter Marine Master som er 37 cm i diameter. Den minste koster 780,- og den største koster 1398,-.

Det store spørsmålet er da hvorvidt det er verdt pengene å betale for den største?????

Noen som har erfaringer med disse typene, og evt. vet hva som er forskjellen, og om den rettferdiggjør 600,-...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...