Jump to content

trenger råd ang baktung ryds 16 m/70hk.

mazen

Recommended Posts

Heisann! Har en ryds 16 fot m/70hk yamaha som jeg kjøpte nå i år. Merket fort at denne var relativt baktung, motoren er sikkert en del for stor for denne båten, men det største problemet er når en kjører alene i båten i lav fart, da står baugen såpass mye opp at en nesten må stå oppreist i båten for å se noe. Har også testet ut båten med flere personer om bord, og når det sitter en person ved baugen i båten, så oppfører den seg slik jeg ønsker.. Derfor lurte jeg på om noen har noe erfaring ang plassering av ballast i baugen, er jo ganske mye det er snakk om også, 70-100 kg plassert i baugen.. aner ikke om dette er en god eller meget dårlig ide, så setter pris på erfaringer fra dere! :)

Du har vel da allerede montert trimflaps? type smart tabs eller lignende? Det er iallefall første skritt på veien.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Nei har ikke flaps, kun trim på motoren. Men vil flaps fungere noe særlig ved lav fart?? Men så en video av de smart tabs'ene du nevnte, de så jo ganske greie ut de, så kan jo teste ut å se. Men å plassere ballast i baugen, er jo en veldig rimlig og enkel måte å løse problemet på, ble bare litt skeptisk da en fortalte meg at en ikke burde plassere ballast på den måten, så derfor jeg hører litt rundt her hva dere mener. Men takker for tipset :)

har akkurat montert flaps på min Galia 440 balje, men har ikke fått prøvd enda da vi har hatt en slags ny vinter de siste ukene...

Men naturlig nok så vil flapsen til en viss grad motvirke at hekken graver seg ned i vannet også i sakte fart om vi snakker rundt 5-10 knop?

flaps3.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

ballast er jo enkelt - men langt fra den beste måten å balansere et planende skrog.   

Har du ikke mulighet for å prøve å omplassere eksisterende vekt i båten, f.eks batteri og bensintank?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Er sånn i 5 knops fart som er problemet her ja... så hvis de flapsene vil fungere bra også i den farta, så blir det vel innkjøp av noen slike :) omplassering av bensintank og batteri er ikke mulig i denne baten uten omfattende ombygging. Dessuten ville dette hjelpe lite, da vekta av dette ikke er allverdens. Denne båten er jo konstruert på en slik måte at all vekten er plassert bak i båten, styrkonsollen og sitteplassen er også helt bakerst, så da med en motor som er en del for stor for båten, så trengs det å gjøres noe ja :) Bytte til en mindre motor er absolutt siste utvei, så får kanskje prøve ut noen flaps først å se. Fint om du hadde gitt tilbakemelding på hvordan flapsa fungerer på din galia 440 når du får testa de ut :)

Ja meldes 5 grader og regn i morgen :headbang: må være den globale oppvarmingen....

Men jeg hadde omtrent samme type flaps (i rustfritt) for 8 år siden på en Mørebas 17 med tung suzuki DF70.

Og uten flapsene ble motoren rett og slett for tung og båten ble ikke bra å kjøre (hoppet med baugen).

Redigert av teerex (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...