Jump to content

Hvordan ta vare på åpnet patron med Tech 7, Sika etc ?


jada

Recommended Posts

Var i båten i dag og åpnet en ny patron med Tech 7, og brukt en liten del av den. Og som så mange ganger tidligere er det et problem å ta vare på denne slik at den ikke herder i tuten og etterhvert nedover i patronen. Har forsøkt ulike måter å "plugge" igjen tuten på, men uten hell.

 

Har dere noen gode forslag som gjør at produktet holder seg over tid etter åpning ???

 

Mener å ha sett mindre tuber med skrukork, men de er jo forholdsvis dyrere i innkjøp med tanke på hvor mye de inneholder. Men en burde vel ha lært etterhvert at en bruker så lite hver gang at en mindre tube hadde holdt i massevis. Men holder en slik tube seg i lengda etter åpning ?? Eller blir det bare mindre mengder å kaste etter bruk :cryin:

Redigert av jada (see edit history)
Link to post

Dersom tuten er skrudd godt på herder den ikke ned i patronen på veldig lenge. Neste gang skifter jeg bare tuten. Dette funker veldig bra for meg. Ellers bruker jeg også tape (McGyver-type) til å forsegle tuten. Det holder også en god stund.

 

Små tuber koster nesten like mye som en patron og er noe herk å jobbe med.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Så du lar bare den tuten du har brukt bli stående på, og så bytter du den ut neste gang med en ny tut ?  Ja, mulig det går, men synes herdingen går fort likevel. Men jeg bruker jo ikke dette så ofte. Kan nok gå  noen måneder mellom hver gang, og da skal det vel godt gjøres at herdingen ikke er på god vei ned i patronen. 

 

Har også forsøkt skikkelig tape, og har også skrudd skrue ned i tuten, men ingenting synes å hjelpe. 

 

Men må vel bare begynne å bruke det oftere da..........  :crazy:

Link to post

Det er ikke noe hokus-pokus du kan gjøre med tuten annet enn å skru på den tuppen som sitter på toppen av dysen. De fleste MS polymer produkter som selges i dag har en dyse med utvendig gjenget tupp. På toppen av den sitter en "kork/kapsel" som du skal skru på etter bruk. For å gjøre den enda tettere kan du selvfølgelig fylle korken med smørefett.

 

MS Polymer herder ved hjelp av fuktigheten enten i luften eller materialet som du bruker den på. Dette vil da si at du må hindre luft/fuktighet i å trenge ned i dysen. For at du skal få korken til å sitte forderer det selvfølgelig at du ikke skjærer den nedenfor det utvendige gjengepartiet. En annen ting som er viktig er å oppbevare produktet så kjølig som mulig. La den ikke stå i solsteika og heller ikke i veldig fuktige omgivelser.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg som er oppvokst på gård og født gnien, har ofte vært fortvilt over tørre sika tuber, som nesten ikke er tatt av. Nå har jeg brukt dem blanke posene som ligger i kjøkkenskuffen til ho mor dem siste to årene og det fungerer..... legg sikatuben oppi posen , sug ut lufta i posen med stryta og snurp igjen... patronen like fin neste gang...

Link to post

Betyr dette at så lenge massen er myk er egenskapene i behold? Trodde kanskje den gikk ut på dato uansett.

 

Du kan godt si at massen er like god om den ikke har herdet/blitt for tykk til å brukes. Dette er dog en sannhet med modifikasjoner.

Svaret jeg har fra labben/teknisk hos oss er at : The curing speed will slow down until not curable, because the catalyst at the end will be completely nonfunctional.

 

Det vil altså si at herde katalysatoren(noe som benyttes både på MS, PU og Silikon) vil miste sin effekt over tid. Man uteslutter fuktighet og hindrer produktet å herde på tuben, men etter hvert som produktet blir eldre vil det ta lengre og lengre tid å få produktet til å herde når du bruker det og ønsker at herding skal skje så fort som mulig. Til slutt vil produktet ikke herde i det hele tatt. Silikon er det som er mest følsomt for dette(grunnet typen katalysator som benyttes) og vi sier at man skal ungå å bruke silikon som har gått 6mnd over datostempling.

Når det kommer til MS og PU er de ikke like utsatte og man kan regne med at produktet er brukbart om det er lagret kjølig og mørkt 12-18mnd over datostempling. Datostemplingen på slike produkter tar hensyn til at det selges over hele verden og i Asia er det litt andre klimatisk forhold enn i Norge og derfor opplever vi at produktene holder seg over dato her på berget.

 

Vil ikke anbefale at man dypfryser disse produktene over lang tid da det kan ødlegge mixturen. Legg de heller i en tett plastpose som Haaby har god erfaring med. Temporær nedfrysing tåler de, men ikke over lang tid.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Ja, de tåler temporær nedfrysning, altså de tåler en frostnatt nå og da. Om du fryser ned over lang tid vil du kunne skade blandingen komponenter.

Vi produserer også vannbestandig akryl som tåler temporær nedfrysning, men da snakker vi om 2-3 ganger over natten før løpet er kjørt. Akryl er selvfølgelig det mest følsomme ettersom den inneholder intill 50% vann.

 

Akurat den markedsføringen du ser der på Relektas hjemmesider har jeg ikke helt sansen for. De legger til grunn at MS holder bedre mot frost enn akryl og det har de hold for, men den holder ikke noe bedre enn noen som helst annen MS Polymer. Hadde de sammenlignet med en hvilken som helst annen MS ville de ikke kunnet hevde det vrøvlet som i å for seg står på siden deres. Man må sammenligne en spade med en spade samt tørre å kalle det spader.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

..........skru på den tuppen som sitter på toppen av dysen. De fleste MS polymer produkter som selges i dag har en dyse med utvendig gjenget tupp. På toppen av den sitter en "kork/kapsel" som du skal skru på etter bruk. ...

 

 

.... bruker bare skrukorken som fulgte med jeg. like fin neste gang :-)

 

De to siste Tech7 jeg har hatt, har ikke hatt noen skrukork eller kapsel. Kun en dyse / tut, åpen i begge ender. Har nå tapet igjen tuten etter bruk, og vil i tillegg forsøke å legge den i en pose og suge ut luften som Haaby foreslår. Og oppbevare den i kjøla. Så får jeg se neste gang den skal i bruk om dette har hatt noen virkning. 

Link to post

Som Haaby er jeg også i kjøkkenskuffen etter tetteutstyr til sånt. Jeg bruker sånn tynn plast som bestandig hekter seg opp og kleber seg i alle retninger. Surrer bare noen lag runt tuppen og så ned i en brødpose. Funker fint.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post

Jeg har hatt en åpnet Tec-7 patron liggende ute i vinter, og som de fleste husker, har det vært en forholdsvis streng vinter i år. Patronen har vært påsatt hette. Så vidt jeg kan bedømme, er den god som ny, dvs. de par ytterste centimeterne i spissen var selvfølgelig herdet, men ellers var den fin og klissen og hadde gode limeegenskaper. Jeg mener å ha lest at herdingsprosessen opphører ved lavere temperaturer enn +5 grader.

Link to post

det er jo ikke spesiellt vanskelig å få ut det som har herdet i tuten heller da. for plasten i tuten er temmelig glatt.

bare å dytte gjennom et passende emne fra spissen og inn så løsner det jo.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...