jada Startet 8.Juni.2010 Del på Facebook Startet 8.Juni.2010 (redigert) Var i båten i dag og åpnet en ny patron med Tech 7, og brukt en liten del av den. Og som så mange ganger tidligere er det et problem å ta vare på denne slik at den ikke herder i tuten og etterhvert nedover i patronen. Har forsøkt ulike måter å "plugge" igjen tuten på, men uten hell. Har dere noen gode forslag som gjør at produktet holder seg over tid etter åpning ??? Mener å ha sett mindre tuber med skrukork, men de er jo forholdsvis dyrere i innkjøp med tanke på hvor mye de inneholder. Men en burde vel ha lært etterhvert at en bruker så lite hver gang at en mindre tube hadde holdt i massevis. Men holder en slik tube seg i lengda etter åpning ?? Eller blir det bare mindre mengder å kaste etter bruk Redigert 8.Juni.2010 av jada (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 (redigert) Dersom tuten er skrudd godt på herder den ikke ned i patronen på veldig lenge. Neste gang skifter jeg bare tuten. Dette funker veldig bra for meg. Ellers bruker jeg også tape (McGyver-type) til å forsegle tuten. Det holder også en god stund. Små tuber koster nesten like mye som en patron og er noe herk å jobbe med. Redigert 8.Juni.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
jada Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Så du lar bare den tuten du har brukt bli stående på, og så bytter du den ut neste gang med en ny tut ? Ja, mulig det går, men synes herdingen går fort likevel. Men jeg bruker jo ikke dette så ofte. Kan nok gå noen måneder mellom hver gang, og da skal det vel godt gjøres at herdingen ikke er på god vei ned i patronen. Har også forsøkt skikkelig tape, og har også skrudd skrue ned i tuten, men ingenting synes å hjelpe. Men må vel bare begynne å bruke det oftere da.......... Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Eller samle opp lekkasjer og ting du skal lime opp Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
VannTro Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Det er ikke noe hokus-pokus du kan gjøre med tuten annet enn å skru på den tuppen som sitter på toppen av dysen. De fleste MS polymer produkter som selges i dag har en dyse med utvendig gjenget tupp. På toppen av den sitter en "kork/kapsel" som du skal skru på etter bruk. For å gjøre den enda tettere kan du selvfølgelig fylle korken med smørefett. MS Polymer herder ved hjelp av fuktigheten enten i luften eller materialet som du bruker den på. Dette vil da si at du må hindre luft/fuktighet i å trenge ned i dysen. For at du skal få korken til å sitte forderer det selvfølgelig at du ikke skjærer den nedenfor det utvendige gjengepartiet. En annen ting som er viktig er å oppbevare produktet så kjølig som mulig. La den ikke stå i solsteika og heller ikke i veldig fuktige omgivelser. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Framtia Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Tec7 kan lagres i månedsvis i fryseren, og ser tilsynelatende ikke ut til å miste sine egenskaper. Jeg har i hvertfall aldri opplevd noen negativt etter å ha gjort det på den måten. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Gurba Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Jeg som er oppvokst på gård og født gnien, har ofte vært fortvilt over tørre sika tuber, som nesten ikke er tatt av. Nå har jeg brukt dem blanke posene som ligger i kjøkkenskuffen til ho mor dem siste to årene og det fungerer..... legg sikatuben oppi posen , sug ut lufta i posen med stryta og snurp igjen... patronen like fin neste gang... Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Har diverse patroner Tec7 liggende i båten, bruker bare skrukorken som fulgte med jeg. like fin neste gang :-) Ha også prøvd tape, men syntes ikke det virket like bra. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Oliver Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Betyr dette at så lenge massen er myk er egenskapene i behold? Trodde kanskje den gikk ut på dato uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Skrur av dysa, legger en bit fra en plastpose over tuppen og skrur på dysa igjen. Holder lenge det, men du må nok ha ny dyse neste gang du skal bruke patronen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Har alltid lagret Sika i fryseren - da varer de i årevis. Går ut ifra at samme prosedyre kan benyttes med Tec7 Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Betyr dette at så lenge massen er myk er egenskapene i behold? Trodde kanskje den gikk ut på dato uansett. Du kan godt si at massen er like god om den ikke har herdet/blitt for tykk til å brukes. Dette er dog en sannhet med modifikasjoner. Svaret jeg har fra labben/teknisk hos oss er at : The curing speed will slow down until not curable, because the catalyst at the end will be completely nonfunctional. Det vil altså si at herde katalysatoren(noe som benyttes både på MS, PU og Silikon) vil miste sin effekt over tid. Man uteslutter fuktighet og hindrer produktet å herde på tuben, men etter hvert som produktet blir eldre vil det ta lengre og lengre tid å få produktet til å herde når du bruker det og ønsker at herding skal skje så fort som mulig. Til slutt vil produktet ikke herde i det hele tatt. Silikon er det som er mest følsomt for dette(grunnet typen katalysator som benyttes) og vi sier at man skal ungå å bruke silikon som har gått 6mnd over datostempling. Når det kommer til MS og PU er de ikke like utsatte og man kan regne med at produktet er brukbart om det er lagret kjølig og mørkt 12-18mnd over datostempling. Datostemplingen på slike produkter tar hensyn til at det selges over hele verden og i Asia er det litt andre klimatisk forhold enn i Norge og derfor opplever vi at produktene holder seg over dato her på berget. Vil ikke anbefale at man dypfryser disse produktene over lang tid da det kan ødlegge mixturen. Legg de heller i en tett plastpose som Haaby har god erfaring med. Temporær nedfrysing tåler de, men ikke over lang tid. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Framtia Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 (redigert) Mange hevder at Tec7 skal tåle nedfrysning, se f.eks her. Redigert 8.Juni.2010 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
VannTro Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 (redigert) Ja, de tåler temporær nedfrysning, altså de tåler en frostnatt nå og da. Om du fryser ned over lang tid vil du kunne skade blandingen komponenter. Vi produserer også vannbestandig akryl som tåler temporær nedfrysning, men da snakker vi om 2-3 ganger over natten før løpet er kjørt. Akryl er selvfølgelig det mest følsomme ettersom den inneholder intill 50% vann. Akurat den markedsføringen du ser der på Relektas hjemmesider har jeg ikke helt sansen for. De legger til grunn at MS holder bedre mot frost enn akryl og det har de hold for, men den holder ikke noe bedre enn noen som helst annen MS Polymer. Hadde de sammenlignet med en hvilken som helst annen MS ville de ikke kunnet hevde det vrøvlet som i å for seg står på siden deres. Man må sammenligne en spade med en spade samt tørre å kalle det spader. Redigert 8.Juni.2010 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
jada Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 ..........skru på den tuppen som sitter på toppen av dysen. De fleste MS polymer produkter som selges i dag har en dyse med utvendig gjenget tupp. På toppen av den sitter en "kork/kapsel" som du skal skru på etter bruk. ... .... bruker bare skrukorken som fulgte med jeg. like fin neste gang :-) De to siste Tech7 jeg har hatt, har ikke hatt noen skrukork eller kapsel. Kun en dyse / tut, åpen i begge ender. Har nå tapet igjen tuten etter bruk, og vil i tillegg forsøke å legge den i en pose og suge ut luften som Haaby foreslår. Og oppbevare den i kjøla. Så får jeg se neste gang den skal i bruk om dette har hatt noen virkning. Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Som Haaby er jeg også i kjøkkenskuffen etter tetteutstyr til sånt. Jeg bruker sånn tynn plast som bestandig hekter seg opp og kleber seg i alle retninger. Surrer bare noen lag runt tuppen og så ned i en brødpose. Funker fint. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
jada Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Men hvor lenge holder patronen seg ved å lagre med denne tettemetoden. Snakker vi om måneder.... Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Jeg har hatt en åpnet Tec-7 patron liggende ute i vinter, og som de fleste husker, har det vært en forholdsvis streng vinter i år. Patronen har vært påsatt hette. Så vidt jeg kan bedømme, er den god som ny, dvs. de par ytterste centimeterne i spissen var selvfølgelig herdet, men ellers var den fin og klissen og hadde gode limeegenskaper. Jeg mener å ha lest at herdingsprosessen opphører ved lavere temperaturer enn +5 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Sett bare spissen ned i vann. Det er tilgang på luft som gjør at sikaen/tech7/limeguffe etc tørker og herder. Vann innholder ikke så mye luft, og du kan ha tuben stående så lenge du vil uten at den tørker. Tviler du ? Prøv det selv. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 hmmm så vist eg fuger noko under båten, og setter den ut på sjø igjenn før full gjennomherding, så stopper herdingen? Skal snart opp å re-fuge gjennomføringer, evt skifte.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
lippert Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Tja, har ikke prøvd, men siden de reklameres med at den kan brukes under vann så regner jeg at den vil herde. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Brodern Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 ETTER herding ja. ellers ville den jo herda i tuben også, ikke sant. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Teerex Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 det er jo ikke spesiellt vanskelig å få ut det som har herdet i tuten heller da. for plasten i tuten er temmelig glatt. bare å dytte gjennom et passende emne fra spissen og inn så løsner det jo. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.