Mats (Hero107) Startet 8.Juni.2010 Del på Facebook Startet 8.Juni.2010 Her planer om å montere vindgenerator på min båt, og har ikke lyst å høre på en propell som durer og går. Hvilke erfaringer har dere? Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Hei Jeg har montert en Rutland 913. Tror den er av de mest stillegående, men er sannsynligvis ikke den mest effektive når det gjelder effekt. Vi har imidlertid en mye bedre strømhverdag etter at vi monterte den. Nå kan vi ligge en hel helg, uten å måtte starte motoren for lading. ( Vi er riktignok ganske restriktive med forbruket) Etter montering har jeg ikke sett at batteriene har falt mer enn til 12,4 volt. Før var batteriene nede på 12,1 etter en natt med lanterner, litt lys og litt radio bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Hvor mange A får du inn når det blåser 5-6ms i toppen av masten ? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Det står det meste om Rutland 913 her inkl. ladekurve http://www.maritim.no/pdf/1/Rutland%20913%20Norsk.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Hvor mange A får du inn når det blåser 5-6ms i toppen av masten ? Jeg har ikke montert Ampermeter enda, men det er prosjekt for sommerferien. Tror kanskje tabellen fra Maritim er under perfekte forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Jeg har lest alt det der men er det noen som vet hva forskjellen på vindstyrken er 18meter opp kontra nede ved dekk la oss si 4 meter over vannet ? Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Finnes vel neppe noe fasitsvar på det. Befinner en seg på åpent hav så vil jeg tro forskjellen er liten, men ligger en ved land så kan nok forskjellen være stor. Dette avhenger jo også av terrenget på land...kupert eller relativt flatt. Og ikke minst hvor nære land du ligger. Her er det nok forholdene som rår på hvert enkelt sted. Sitér dette innlegget Link to post
beertrip Svart 9.Juni.2010 Del på Facebook Svart 9.Juni.2010 (redigert) Noen som vet om det finnes små vertikalstående vindgeneratorer altså noe a`la en slik: Mvh Beertrip Redigert 9.Juni.2010 av beertrip (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 21.November.2011 Del på Facebook Svart 21.November.2011 Veldig få svar på hovedspørsmålet i denne tråden. Så jeg drister meg til igjen å oppfordre de som har erfaring med vindgeneratorer om å poste sine erfaringer. Man skal ikke spørre noen som skal selge noe om kvaliteten på varen. Svaret er oftest gitt. Noen ganger skal man heller ikke spørre stolte eiere. Men jeg regner jo med at de fleste er i stand til å vurdere eller beskrive nogenlunde objektivt støynivået på sin vindgenerator. Noen som har Ampair? D400? Aerogen 4? Air Breeze? Lucky Strike Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 21.November.2011 Del på Facebook Svart 21.November.2011 Det er vel ikke så lett å få svar med tanke på at her er mest motorbåteiere, men spørsmålet er interessant, da støy og viberasjon er den største ulempen ved vindgenerator. Prøv evnt. med dette spørsmålet på "Sorgenfri". Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.November.2011 Del på Facebook Svart 21.November.2011 (redigert) Jeg ville reist litt lenger enn sorgenfri. Prøv her http://www.cruisersforum.com/forums/f14/ Du vil rimelig fort se at dette markedet skiller seg i 2, enten små stillegående møller som rutland 913, aerogen4 osv , denne gjengen er stortsett fornøyd med støy og mindre fornøyd med hva mølla gi igjen av effekt. Så er det de som har de store møllene, her er det ofte mer støy men også mer effekt. D-400 og KISS samt aerogen 6 og superwind er vel de mest brukte her om vi ser bort fra og breeze. Personlig så driver jeg og vurderer akkurat disse tingene akkurat nå, jeg tror det blir en Air-Breeze hvor jeg kyler originalbladene på fjorden og kjøpe slike blå Sprecoblader så den blir human på støy. Det man da sitter igjen med er en superlett, rimelig mølle med innebygd regulator, stort enklere kan det ikke bli, eneste bakdelen er at folk skyr deg om de ikke kjenner til de blå bladenes magiske trick som er å få mølla til å ikke høres ut som en 747 under takeoff Redigert 21.November.2011 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 21.November.2011 Del på Facebook Svart 21.November.2011 Noen som vet om det finnes små vertikalstående vindgeneratorer : Mvh Beertrip Så denne på METS i forrige uke : www.leturbines.com/le-v50 Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 21.November.2011 Del på Facebook Svart 21.November.2011 10 - 70Watt? Det var da smålig? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 21.November.2011 Del på Facebook Svart 21.November.2011 Jeg har D-400 og det er ikke mye støy av den, knapt hørbart sus < 7-8 msek. Den står i en kato-mast uten demping mot 30mm finer/teak dekk og den skaper heller ikke noe nevnbar resonans. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 21.November.2011 Del på Facebook Svart 21.November.2011 Jeg hadde denne her som nabo noen netter: Synes ikke det var så veldig trivelig... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
TellusTellus Svart 22.November.2011 Del på Facebook Svart 22.November.2011 Har fått noen hyggelige mail fra de som forhandler kiss vindgeneratorene. De leverer også et mastefeste med demping for støy. Tror det bli mitt valg siden vi har en ketchrigget båt hvor vi kan feste generatoren i mesanmasten. Skal sjekke air-breeze nå og de nye bladene. Greit å ha noe å velge i. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
Enzo Svart 22.November.2011 Del på Facebook Svart 22.November.2011 SveinHA det bildet er av en Air-X med originale blader, det er ikke humant støymessig. S/Y Eventyr vær obs på at KISS ikke kan rotere evig rundt sin egen akse da det ikke er sleperinger (tror det er det det heter) på den, når den har snurret så så mange ganger rundt så må man ta tak i den og snurre den tilbake. Henger et tau i den som skal stoppe den når den har snurret et vist antall ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 22.November.2011 Del på Facebook Svart 22.November.2011 Jeg har en ruthland 913 vindgenerator. Lite støy og grei effekt. Ikke sjenerende ute, men en hører godt lyden av generatoren (ikke selve vindmølla) inne i den ene akterkabinen ved mye vind. Vindgenerator gir ikke mye strøm i en lun uthavn og det er jo helst slik vi ønsker å ligge. Likevel erfarer jeg at vi trenger mest strøm i dårlig vær (vind og regn). Varmeapparat, lys, tv, etc blir da brukt flittig om været ikke tillater soling og bading. Egentlig blir jeg ikke liggende så lenge i uthavn i dårlig vær, men trekker da inn til en gjestehavn med strøm og andre fasiliteter, så nytteverdien av vindgeneratoren er vel kanskje noe begrenset. Når det er sol og stille er det kun kjøleboksen samt vannpumpe og toalett som trekker strøm. Mine 4x115a forbruksbatterier holder greit disse i gang en stund, og en weekend er overhodet ingen problem. Hvor mye vindgeneratoren egentlig da supplerer med har jeg ikke oversikt over. Vindgeneratoren gir også såpass at jeg ikke trenger landstrøm i hjemmehavn. Dette er positivt med tanke på fare for galvanisk korrosjon. Når vi seiler er det som regel såpass vind at generatoren gir et godt supplement til å holde batteri banken i live selv om autopilot lanterner og navigasjonsinstrumenter gjør sitt beste for å lade dem ut. Når det er sagt ser jo ikke vindgenetator akkurat elegant ut og jeg bytter gjerne vindgenerator ut med en brenselcelle om økonomien tillater det Sitér dette innlegget Link to post
TellusTellus Svart 22.November.2011 Del på Facebook Svart 22.November.2011 Har sett litt på denne: http://www.silentwindgenerator.com/product_info.php?products_id=33 Synes den så ok ut. Fordel at firmaet ligger i europa. Frakt blir grei pris på Pluss for at den er stillegående. Hva er ulempen? Noen som kan noe om dette? Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
Enzo Svart 22.November.2011 Del på Facebook Svart 22.November.2011 (redigert) Er skrevet litt om silentwind generatoren på YM og cruiserforum. Det er de som også lager de gode blå bladene til Air breeze Redigert 22.November.2011 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 24.Mai.2012 Del på Facebook Svart 24.Mai.2012 Jeg har lest brukermanualen til Air Breeze. Der sies at effekten med andre blader kan være dårligere, og at vindgeneratoren ikke opprettholder sin garanti med andre blader. Jeg mener å ha lest at det kan hjelpe mye å pusse bladene med sandpapir. Noen som vet/har prøvd? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 10.Juni.2012 Del på Facebook Svart 10.Juni.2012 Siden det ble nevnet her før kan jeg kanskje driste meg å henvise på websidene. Jeg selv vet som vanlig hva vi selger (dessuten ikke snikreklame siden jeg annonserer på forumet) men samler også linker og informasjoner som da blir tilgjengelig på våre egne websidene. Dvs. det finens en god del mer informasjon fra hele verden også bortsett av Cruiserforum og andre kilder. Siste nevneverdig informasjonen ha vært en test i Carribean i 2011. Enkelt resultat, men gjenspeiler også bare det som de fleste opplever. Hvis Silentwind er med på en test i det hele tatt da pleier den vanligvis også å være testens vinner. Eneste ulempe som finnes er at den virker dyrere på første syn. Men regner man over alle komponenter da er den bare bittelite dyrere, hvis så i det hele tatt regner man på samme klasses og nivå. I Norge og Norden finnes det ikke så mange ennå siden vi såvidt bare har begynt her og er ikke fullstendig forberedt ennå. ..bortsett at generatorene og blader er på lager, som er kanskje mest viktig likevel. Er vi ferdig da finner seg sikkert også den ene eller andre journalist som får lyst å teste og å skrive. Men vi har bedt våre kunder om gjerne å gjøre inntrykkene dems synlig med bilde og kommentar. Det kommer trolig snart mer, så bare sjekk websidene av og til, der finnes det også det meste med informasjonene likevel. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lucky Strike Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Det ble en Air Breeze marine-utgave på meg. Hvorfor det? En totalvurdering selvfølgelig, hvor jeg la vekt på det som blir viktig om bord hos oss. 1. Air Breeze er ganske effektiv ved lavere vindhastigheter. Ved å sammenligne effektdiagrammer, kommer den godt ut, og effekten er dokumentert i test. Altså av en nogenlunde uavhengig instans, yachting Monthly i 2010. De fleste søker litt ly ved ankring og havneligge, og derfor synes jeg det er viktig å få tidlig effekt av vinden. Når det er sagt, så synes jeg ikke effekten er imponerende ved midlere vind. 2. Air Breeze er en av de letteste vindgeneratorene i den klassen jeg kunne kalle "middels effekt". Jeg har brukt en epoxy-mast, i tilleg har det vært en utfordring å finne en brukbar plassering på katamaranen i det hele tatt. Lav vekt var meget ønskelig. 3. Som andre fabrikanter, så markdsfører Southwest Windpower sin generator som støysvak.Jeg har løpt rundt i havner og lyttet til vindgeneratorer i et halvt år. Og ble lurt av Air Breeze. Jeg leste i manualen at den står stille, unntatt ved kraftig vind, når den er i stopp-modus. Når jeg da lyttet til noen som dreide, hørte jeg ikke en lyd, og ble imponert. Men sannheten, med min i alle fall, er at den dreier i stopp-modus også ved ganske moderat vind. Så jeg synes den bråker for mye. Særlig ved de moderate vindhastighetene jeg var ute etter. Fra oppstart til ca 6 m/s hvisler den. Når hastigheten øker videre, kommer den inn i det turtall bladene virker å være designet for, og mye av hvislingen forsvinner. I tillegg så begynner det jo å ule litt i riggen, hvilket kamuflerer støyen videre. På sjøen er den under slike forhold helt OK. Dessverre får jeg lyd ned i skroget. Har prøvd med gummiplate under generatormasta, men det hjalp ikke særlig. Dette er mer plagsomt enn hvislingen. Og det er mest hørbart ved lavere turtall. Jeg har snakket med andre som ikke har denne resonnansen, så innstallasjonen vil være avgjørende. 4. Prisen er blant de lavere i denne klassen. Man får vel oftest det man betaler for. For min del har det vært usikkerhet om i det hele tatt å få til en plassering som er akseptabel. For å finne det ut i praksis, var det egentlig bare å gå i gang med prosjektet. Men dersom konklusjonen skulle bli at det hele måtte fjernes, ville det være dumt å ha investert i det dyreste utstyret. Air Breeze har innebygget laderegulator, så den kommer ikke i tillegg. Men jeg synes nok at den er forholdsvis enkel og har sine begrensninger. Etter å ha vært på tur i noen uker, så ser det ut til at generatoren har sin misjon for oss som ligger en del på svai og i naturhavn. Den er et fint supplement til solcellepanelene på grå (men vindfulle) dager. Særlig under seiling, når både kjøleskap og autopilot skal ha sitt. Jeg skulle likevel gjerne hatt en som er generelt stillere. Vi hadde den nettopp på en vindfull natt, og sto opp til fulladede batterier. Men så hadde vi hørt den også. Lå med ørepropper, men det var pga resonnansen som er en litt gnagende lyd.. Ellers er det veldig bra med stopp-bryteren. Da kan vi kjapt velge den bort ved lite effekt og mye støy. Vi har sett opp til 12A, det fluktuerer veldig mye med vindkast og tilfeldig dreining av vindgeneratoren. Dessverre, mener nå jeg, så kutter den ved 15 m/s. Og venter i følge håndboken 5 min før restart. Det er litt tidlig kutt. I praksis, pga støy, så er operasjonsområdt da 8-15 m/s for å produsere effekt som gir mening. Vindgeneratoren lå en stund an til å bli tatt ned fra båten pga støyen. Men etter noen uker operativ bruk, så får den i alle fall stå en stund til. Sitér dette innlegget Link to post
klk Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 Har Rutland 913. Fin under seil, driver autopilot og lanterner. Har også solpaneler. Fin i uthavn, lite vind, mye sol. Mølla begynner å høres i liten kuling men da er det mange andre lyder som er mer begymringsfulle. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 Rutland 913 er ellers ikke kjent for å levere mye strøm. Regner med at du ikke har kjøleskap som gnafser i seg amperetimer, klk? Mitt har såpass appetitt på Ah at jeg trenger noe som monner. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.