jada Startet 29.August.2004 Del på Facebook Startet 29.August.2004 Fra "kaoset" bak instrumentpanelet og frem til Silvakompasset (type 100) går det en tynn ledning. Har alltid innfunnet meg med at den er der, men vet ikke hva den er til? Er det ganske enkelt lys i kompasset?? Har dog ikke sett noe lys der. Har heller ikke villet forsøke å løsne noe der ledningen går inn i kompasset. Kan noen fortelle hva dette er Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 29.August.2004 Del på Facebook Svart 29.August.2004 .....Er det ganske enkelt lys i kompasset?? Eneste forklaring på hva et kompass skulle bruke strøm til..... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
-Luna- Svart 29.August.2004 Del på Facebook Svart 29.August.2004 Har et likt kompass og ganske riktig sitter det en liten lyspære inni kompasset. Lyset er bare synlig når det er helt mørkt. Er din ledning koblet? Lyspæren kan være gåen. Bare trekk der ledningen går inn i kompasset og pæren kommer ut. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
jorhei Svart 29.August.2004 Del på Facebook Svart 29.August.2004 Det kan bare være ledningen som gjør at du har lys i kompasset. Har du ikke lys så er nok pæra gått. Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
jada Svart 29.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2004 Thanks, begge to. Ikke verst at jeg var inne på noe da jeg tenkte på lys. Mine kunnskaper om slikt er på en minimum Da blir det å dra litt i ledningen for å løsne pæra neste gang jeg er i båten, uten å være redd for å ødelegge noe Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 29.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2004 Thanks, begge to. Ehhh......... alle tre . Her går det unna i svingene Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.August.2004 Del på Facebook Svart 29.August.2004 Hej ! Har lest noenstans att ledningen til belysningen skall vara 'tvinnad' för att ikke strömmen skall störe kompassen! sikkert någon av våra 'el-gubbar' som kan kommentera dette! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
jada Svart 29.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2004 ........ ledningen til belysningen skall vara 'tvinnad'Ser jo ut som om ledningen har vært litt tvinnet, men slik som den er nå så er det kanskje ikke nok "tvinn" på den El.ekspertene er her vel snart, får vi tro ???? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 29.August.2004 Del på Facebook Svart 29.August.2004 Ser jo ut som om ledningen har vært litt tvinnet, men slik som den er nå så er det kanskje ikke nok "tvinn" på den El.ekspertene er her vel snart, får vi tro ????Vil IKKE utgi meg for å være expert (gud-bedre), men ledningen til kompasset ER, som flere her har hevdet, til nattlys.Og ledningen SKAL være revolvert! Fordi: Når det går strøm i en leder, lages det et MAGNETISK felt.... Samme felt får forresten elektromotoren til å rotere... OG slikt felt påvirker kompasset Men: Når vi revolverer (tvinner) ledningen (med pluss- og-minus) utlignes feltet, og VIOLA, kompasset blir ikke påvirket (Jo mere tvinning, dess mindre felt stråles ut) Noe å tenke på hvis vi skal legge frem ledninger til andre ting, og disse må føres nær kompasset; Jo mere STRØM, dess sterkere magnetisk felt. Måtte en gang gjøre dette, og tok pluss-og-minusledere i drillen og lot den rotere noen ganger; beste kabelrevolverer jeg har hatt :lol: Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
jada Svart 29.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2004 Så da er det bare å tvinne i vei før jeg setter pæreholderen på plass igjen i kompasset. Ekspertråd så godt som noe (det høres i alle fall slik ut) Her på forumet får en svar på mye mer enn det en har vett til å spørre om Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 29.August.2004 Del på Facebook Svart 29.August.2004 Har liggende et loppemarkedinnkjøpt Silva 100 kompass på skrivebordet her (jada....her er det rotete) og ledningen på det er i høy grad tvunnet. Hvis pære er gått og det er en spesiell pære så prøv Clas Ohlson eller Elfa. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 29.August.2004 Del på Facebook Svart 29.August.2004 Pæren med ledning kan bestilles gjennom Watski, koster ca. 100 kr. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.