Audun V Startet 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2010 Jeg har et spørsmål ang. batteribank. Jeg har et startbatteri + et forbruksbatteri. Jeg kunne tenke meg å øke til 2 forbruksbatteri. Desse 2 må parallellkobles da jeg bare har 2 trinn på vender. Er det viktig at desse 2 batteriene er lik størrelse i Ah? Jeg spør fordi jeg har litt plassproblem i boksen. Det ene batteriet er et 110Ah. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 er vel det beste for jevn lading sin del at de er like Ah. Men begge batteria vil vel bli toppa uansett. Men om du klattlader vil vel kanskje ikkje det største bli godt nok oppladet på sikt? neste..... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
JanS/EIR Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Jeg har hatt et startbatteri og et stort (vet ikke ah) forbruksbatteri koblet i parallell i et år nå, og begge ser ut til å være i beste velgående, måler nøyaktig samme volt på dem (13,8), men det kan godt være at det er bare flaks. Strøm skjønner jeg meg ikke mye på. mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Sjøtunga Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 måler nøyaktig samme volt på dem (13,8), men det kan godt være at det er bare flaks. Tror ikke det er flaks, nei. Det ville tvertimot være oppsiktsvekkende om du klarte å måle forskjellig spenning på to batterier som er parallellkoblet Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Audun V Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Noen andre som vet hvordan dette fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 https://baatplassen.no/i/index.php/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/ Se et stykke ned i den første innlegget, Koble ulike batterier i parallell. Kortversjon: Det har abs. ingen betydning om batteriene har forskjellig kapasitet. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 .. måler nøyaktig samme volt på dem (13,8), men det kan godt være at det er bare flaks. mvh JanS Mer interessant ville det være hvis du koblet batteriene fra hverandre før måling. Da ville det kanskje blitt et annet resultat. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Det ville tvertimot være oppsiktsvekkende om du klarte å måle forskjellig spenning på to batterier som er parallellkoblet Ja, det ville omtrent være det samme om vannet i badekaret en dag skulle stå 10 cm høyere ved føttene enn i den andre enden. Men hvorfor ikke flo og fjære i batteriene? Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Takk Ingar:) Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Jeg stillte dette spørsmålet til min leverandør av batterier når jeg byttet bank i fjor, til AGM Disse er store på UPS løsninger til skip og offshore innstallasjoner (Anda - Olsen). Jeg ble frarådet og koble sammen ulike batterier. De hadde ingen komersielle grunner for dette rådet, da jeg faktisk ville ha brukt mer penger hos de, på batterier, om rådet hadde vert motsatt. Jeg vet at det er mye "ekspertise" på området her på forumet, og at batteri/strøm diskusjoner har en tendens til å komme ned på molekyl nivå. Jeg har valgt å overse disse diskusjonene, når en blir så detaljert. Men jeg velger å stole på en leverandør, som faktisk har lang erfaring, og har dette som ett levebrød. Vi (i hvert fall en del av oss) vet lite om de som har sterke meninger her på forumet, både på dette området , og andre felt. Med dette mener jeg ikke at andre har feil, men det er som kjent ulike meninger, og det aksepterer jeg. Men hver enkelt på ta valg, på dette område så som på andre diskusjoner. Ingar, det der var ett veldig informativt inlegg om lading og strøm. (selv om jeg holder med til en seiglivet myte! ) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Synd, for den myten fører til at det kastes en mengde batterier, helt unødvendig. Brukte blybatterier representerer et miljøproblem. Mange havner på havets bunn og i søppelkasser... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Jeg stillte dette spørsmålet til min leverandør av batterier når jeg byttet bank i fjor, til AGM Disse er store på UPS løsninger til skip og offshore innstallasjoner (Anda - Olsen). Jeg ble frarådet og koble sammen ulike batterier. I UPS Sammenheng ville det være uheldig å bruke forskjellige batterier fordi de er seriekoplet. Forskjellig kapasitet vil medføre skeivbelastninger på de forskjellige batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 ja, sikkert det som er bakgrunnen. Selv om de burde skjønt at ikke Junke har 230V bank ombord. Men det er sånt som holder liv i mytene. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Hei Ingar Først er det jo bare å bøye seg i støvet for den gode beskrivelsen din, er du pedagog? Men det er en liten feil i modellen din der du ser på batteriet som et kar med vann. Batteriet har nemlig noe som kalles indre motstand. Denne er først og fremst et resultat av det effektive blyarealet i batteriet. Typisk et startbatteri er mye tyngre en et forbruksbatteri med samme kapasitet. Startbatteriet har en mye høyere CCA (Cold Crank Ampere). Om man overfører dette til din modell med vannkar så må det inn en ventil som bremser vannstrømmen. Denne ventilen vil da være mer strupet på ett forbruksbatteri en ett start batteri. Her er dine påstander om myter: Koble ulike batterier i parallell: Du han kanskje hørt at batterier som skal stå i parallell må være helt identiske. Myter om parallellkobling av ulike batterier: •Under lading vil det ene batteriet lades opp før det andre. De fleste er enige om at dette er en myte. •Under utlading vil det ene gå tomt før det andre. De fleste er enige om at dette er en myte. •Uten vedlikeholdlading vil de lade seg ut gjennom hverandre slik at de blir ødelagt. Dette er en meget seiglivet myte som jeg gjennom mange praktiske forsøk har vist ikke holder vann. En utlading vil skje, men den er så liten at den ikke har noen praktisk betydning så lenge båten er jevnlig i bruk. Dog vil jeg ikke anbefale å la batteriene stå parallellkoblet over vinteren uten vedlikeholdslading. Tegningen viser opp/utlading av lite og stort batteri i parallell. Batteriene er symbolisert ved to vannfylte kar, et stort og ett lite. Volum av kar = kapasitet (AHr) på batteri Vanntrykk i bunnen av kar = batterispenning Trykk på vann inn = ladespenning Avdampning = selvutladning Som man ser vil begge vannkar, selv om de har forskjellig volum (AHr), alltid ha samme væskestand (spenning) under fylling og avtappning (lading og forbruk). Jeg er ikke enig i at ulike batterier får samme vannstand om man stopper ladeforløpet før begge batteriene er fulle. Utfra dette mener jeg at det du hevder er myter, er nok realiteter. Og dess større forskjeller det er på batteriene dess verre blir det. Når du forteller at du har sett det ene eller det andre etter gjentatte tester, så tror jeg nok at de som har koplet sammen disse batteriene har visst hva de har gjort, og mest sannsylig har batteriene vært relativt like. På den annen side er jeg enig i at modellen er veldig bra der batteriene er sånn noenlunde like. Så ønsker jeg alle en sommer uten strømproblemer. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Det har ingen betydning fordi det er batteriene som trekker ladestrømmen ut av laderen, det er ikke laderen som dytter strømmen inn i batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Batteriet har nemlig noe som kalles indre motstand. Denne er først og fremst et resultat av det effektive blyarealet i batteriet. Typisk et startbatteri er mye tyngre en et forbruksbatteri med samme kapasitet. Startbatteriet har en mye høyere CCA (Cold Crank Ampere). Om man overfører dette til din modell med vannkar så må det inn en ventil som bremser vannstrømmen. Denne ventilen vil da være mer strupet på ett forbruksbatteri en ett start batteri. Modellen er først om fremst tenkt som en illustrasjon på parallellkobling av batterier med ulik kapasitet. Og selv om batteriene er av ulik type mhp indre motstand kan jeg ikke se at det, for vanlige praktiske formål, er nødvendig å legge inn noe om dette i modellen. Formålet er at 'folk flest' skal skjønne hovedpoenget. Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Synd, for den myten fører til at det kastes en mengde batterier, helt unødvendig. Brukte blybatterier representerer et miljøproblem. Mange havner på havets bunn og i søppelkasser... I dagens samfunn BØR alle oppegående voksne folk skjønne at batterier skal behandles som spesial avfall, og leveres på dertil egnet sted! (er det virkelig noen som kaster batterien på sjøen??) ja, sikkert det som er bakgrunnen. Selv om de burde skjønt at ikke Junke har 230V bank ombord. Men det er sånt som holder liv i mytene. Det var ingen tvil om at dette var en 12v bank. De leverer også mye batterier til fritidsmarkedet. Poenget er at de har god erfaring med batterier. Fikk også gode råd om innstillinger på laderen etc.. I mitt tilfelle hadde jeg plass til 1 større batteri som skulle kobles sammen med to andre like batterier. Og som sagt, jeg valgte og ikke utnytte denne plassen for å få 10% større kapasitet. Som sagt jeg vet ikke, og en må bare velge en side av ulike meninger. Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Det er veldig få batterier somhavner i naturen og i sjøen. www.batteriretur.no samler inn og har en innsamlingsprosent på 99 % av alle importerte batterier i Norge Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.