sofa Startet 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2010 Hei mitt ekkolodd viser ca 10-12m for mye. Det er montert inne i båten ,men det er ikke limt fast i skroget.Avstanden mellom svinger og skrog er ca 3 til 6-7 mm.er det her feilen ligger. Ser at det anbefales å lime svingeren fast med aralditt el tilsvarende.men det blir fort masse små luftblærer i limet så jeg lurer på om tec 7 vil gjøre samme nytten. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Poenger er ihvertfall å IKKE ha luft mellom svinger og skrog/vann. Har en gang lest om en annen variant; en liten "boks" uten bunn som formskjæres og limes til skroget. Monter svinger i denne boksen, fyll opp med væske, sett på et lokk. Da har man også muligheten til å ta ut svinger om man skulle trenge det. Egil Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
index Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Ser at det anbefales å lime svingeren fast med aralditt el tilsvarende.men det blir fort masse små luftblærer i limet så jeg lurer på om tec 7 vil gjøre samme nytten. Tech 7 blir for mykt. Det viktige her er å bruke sakteherdende epoxylim, nettopp for at luftboblene skal rekke å slippe ut før limen herder. Så om du bruker blå Araldit, og lar limen stå noen minutter for at boblene skal slippe ut før du trykker giveren nedi, er du ganske trygg. Jeg tar inn dybder ned til 285 meter rimelig nøyaktig med min hekkgiver som er montert innvendig på denne måten, så jeg kan gå god for at det fungerer fint hvis du gjør det riktig! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sofa Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 takk Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Det beste er å bruke et innvendig montering sett. Liten beholder, uten bunn, som limes fast på skutebunn og fylles med olje "olje" svingeren festes i lokket. Men først må du finne et egnet sted. Å lime svingeren fast diskuteres "så buster fyker". Jeg sier ikke at jeg har rett, men fraråder på det sterkeste å lime fast svingeren. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Problemet ditt er sannsynligvis at svingeren ikke er montert helt i plan med vannet, signalene får da lenger vei å gå og viser dermed for stor dybde. Bruk ikke Tech 7 eller lignende myke materialer for å lime fast sivingeren. Disse materialene har feil akustisk impedans i forhold til huset til svingeren og bunnen i båten og vil forårsake store refleksjoner av signalet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Betyr lite ved en slik montering da det er bunnen på båten som virker som transducerflate. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Problemet ditt er sannsynligvis at svingeren ikke er montert helt i plan med vannet Så du mener at det ikke har noen betydning av svinger er montert løst 6-7mm over skroget innvendig?? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mulligan Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Han har sikkert en meget dyr hdgphgp1234567890ADHD spesial breibåndsvinger for montasje i løse lufta. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.