Jump to content

Kragerø 26 med 98hk, hva er riktig propell?

WingCommander

Recommended Posts

Hei.

Jeg er eier av en Kragerø 26. Den har en Bedford rekker 6'er på 98 hk. Der står et Borg/Warner V-gir med utveksling 2:1. Propellen er en 3 - bladers 19" 'er med stigning på 17".

Mitt problem er at jeg tror denne propellen enten er for stor eller så er stigningen for stor. Det jeg merker er at jeg mister ca 400-500 rpm på motoren om jeg kjører med eller uten belastning. (2100 rpm med belastning og 2600 uten belastning)

Er det noen her ute i den store båtverden som kan hjelpe meg med å finne ut om denne propellen er feil og om den er det beregne en propell som passer bedre til min båt. Eller gi meg en formel for å bergne dette selv eller hint om hvem jeg kan spørre.

Mvh

Paul - Arild

Er vel ikke såååå uvanlig å miste 500 rpm på turtallet når gearet slår inn, for du har jo ikke elektronisk motor som kompenserer for det fallende turtallet......Propellen din virker jo noe tung når du ikke klarer å få ut maks turtall. Ville nok byttet til en propell med noe lettere stigning. Ville kanskje prøvet en propell med 16" stigning for å se hvor mye det avhjalp problemet. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

I tillegg til alle spesialistene her på forumet finnes det også selskaper / firma som har spesialisert seg på det du etterspør. Bla Winrace i Froland rett ovenfor Stoa i Arendal har jeg benyttet et par ganger med godt resultat. Å kjøpe ny propell før jeg hadde fått undersøkt saken nærmere, foretatt propell beregning hadde jeg ikke gjort.

Redigert av Hansi (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...