borninsin Startet 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2010 Heisann. Først og fremst lurer jeg på om en 13 fots jolle er i minste laget når 2-3 voksne personer skal ut i båten samtidig? Båten skal brukes til koseturer på havet til de nærmeste holmene og fisking. Noen som har erfaring med pioner 13 og 15 hk vil vel klare å dra denne båten med grei fart selv med 2-3 personer i den? Skal sies at fart er absolutt ikke viktig og kommer kun til å dra på om været blir dårlig for å komme oss fortest mulig hjem! Man skal aldrig ha dårlig tid når man er på vannet er det vel noe som heter;) Har også tenkt på å kjøpe en 15-16 fots jolle med kalesje så det går ann å overnatte i den også, noen som har noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Pioner 13 har jeg god erfaring med. Til 3 voksne personer mener jeg denne båten er for liten for å dra på havet å fiske med. Sitér dette innlegget Link to post
borninsin Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Mener du det ikke er forsvarlig eller at det er for liten plass? Den er jo registrert for 5 personer? Noen som har noen tips om gode tur og fiske båter til en prisslapp mellom 20-33.000 lapper? Må være med styrekonsoll og en jolle som er minst 14 fot! Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Hadde heller gått for en GH 14, Rana, Bever 560 eller noe tilsvarende. Noe større og forsåvidt stødige båter. En Pioner 13 er ikke svære greiene og for 3 voksne blir det heller smått hvis en skal ut for å fiske. En har vel i tillegg med seg litt redskap, osv. Sitér dette innlegget Link to post
borninsin Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 (redigert) Ja du sier noe der;) Men en 16 fots daycruiser vil det holde med en 15hk nyere motor på en sånn tror du? Jeg er ikke ute etter fart(litt raskere enn en snekke funker fint for meg), jeg er kun ute etter å nyte dagene på sjøen uten stress og mas. Men hvor fort tror du en 16fots daycruiser vil gjøre i knop på max med en 15hk med 2 og med 4 stk ombord om det brått skulle bli ett værskifte? Redigert 9.Juni.2010 av borninsin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 skal du ha en båt som er ca 16 fot, noenlunde støding og som flytter seg med liten motor, så vil jeg foreslå Hansvik 16.5' , den fås i åpen og m/ vindskjerm/kalesje. Og temmelig lettdrevet. Med 15hk og 2 pers i båten vil jeg tippe 14-15 knop. Skal du ha mer folk vil jeg nok anbefale 20-25hk istedet. Ellers , det meste av båter i den størrelsen med litt bekvemmeligheter krever nok endel mer enn 15hk for å få mer enn snekkefart. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Trulte37 Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 I tillegg kan jeg nevne at Pioner 13 slår noe helt forferdelig i bølgene fordi den har en veldig flat bunn. Pioner Maxi er litt bedre i bølgene, men disse båtene fungerer best i innsjøer etter min mening. Så OM du får den opp i plan med 3 pers ombord blir det uansett ingen behagelig opplevelse. Sammenføyningen mellom selve innerskroget og midt-tofte-kassa har lett for å løsne når denne båten kjøres i litt bølger. Jeg bytta ut min Pioner 13 med en gammel GH-14 som jeg shina opp litt. Angrer ikke på det. Skrogformen er avgjørende. Du får se på FINN.no Håper du finner deg noe du blir fornøyd med. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
borninsin Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Takker for alle tips folkens.. dere har med en uvitende landkrabbe å gjøre, som skal bli en skikkelig sjøulke;) Tar det litt pent i starten bare;) Har sett meg ut denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22355221 som jeg tenker å ordne litt med iløpet av vinteren og har nå en 10 hk 4 takter motor jeg skal ha på den.. Det blir vel snekke fart med 2-4 mennesker vil jeg tro? Og hva tror dere om båten? Ettersom jeg er arbeidsløs om dagen har jeg igrunn lite kronasjer å rutte med så jeg ser på dette som en start;) Fortsett gjerne å kom med tips! Sitér dette innlegget Link to post
tomu Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Hei! Dette ser ut som et helt greit alternativ, som helt sikkert dekker dine behov. Du pruter 5.000,-, selger motoren 35 hesteren for 2.000,-, og motoren din (10 HK) og kjøper en litt nyere 20-25 hk. Dette tror jeg du får mye glede av! Uansett - Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
borninsin Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Skal prøve å få kjøpt kun båten for 15-16 lapper. Hondaen jeg har får jeg ikke mye for vil jeg tru. Gammel 4 takters traver som aldrig slutter å gå og det er sjeldent feil på den. Onkelen min har hatt den i mer enn 10 år. Men funker det med 10 hk på den båten da tru? Oppnår vel snekke fart på den med 2-4 personer oppi? Trenger som sagt ikke mer fart ettersom den skal brukes til små turer(max 45minutter kjøretid) samt fisking? Så får jeg heller kjøpe meg en større motor til neste sesong igjen. Sitér dette innlegget Link to post
borninsin Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Har også sett litt på nordkapp 17(de med en rad vindskjerm), men hva er minste motor størrelsen jeg kan ha på en nordkapp 17 for å oppnå en fart på rundt 15 knop med 3-4 stk oppi? Også må man egentlig ha en båt som planer? eller går det å kjøpe en motor som er ment for å kunn kjøre rolig på sjøen og heller gi på litt om det skulle være nødvendig? Sitér dette innlegget Link to post
Rikosjett Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Hadde en Pioner Maxi med 25hk Selva. Kjørte Tr-heim - Hitra med den et par ganger. Tåler brukbar sjø Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Har også sett litt på nordkapp 17(de med en rad vindskjerm), men hva er minste motor størrelsen jeg kan ha på en nordkapp 17 for å oppnå en fart på rundt 15 knop med 3-4 stk oppi? Også må man egentlig ha en båt som planer? eller går det å kjøpe en motor som er ment for å kunn kjøre rolig på sjøen og heller gi på litt om det skulle være nødvendig? Tror du bør lese deg litt mer opp på skrogtyper osv, et skrog som funker bra i 7 knop funker ikke nødvendigvis like bra i 20 knop og oppover. I bunn og grunn 2 hovedtyper, deplasementsskrog som går gjennom vannet, f.eks snekker og robåter. Planende båter, som løfter seg fra vannet pga farta. Nordkapp 17 er et planende v-bunns skrog som sikkert trenger 40hk for å gå greit i 15+ knop - men som vil fungere mye bedre med 75hk+. En båt som høres ut til å kunne funke bra til det du etterspør er muligens With Dromedille 17 (bortsett fra prisen da..) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
oslofjord Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 (redigert) Har sett meg ut denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22355221 som jeg tenker å ordne litt med iløpet av vinteren og har nå en 10 hk 4 takter motor jeg skal ha på den.. Det blir vel snekke fart med 2-4 mennesker vil jeg tro? Og hva tror dere om båten? Rykk tlbake til start.....her må nå Salt rydde litt i hvilke valgmuligheter som finnes.....Kjøp ikkeplanende billig 15 fot bruktbåt nå med 10 hk nå ....og sats på å skift ut til en selvlensende planende båt med 50 hk om noen år når du har råd. Å plane eller ikke plane ?? 3 Voksne menn trenger minst 20 - 30 hk for å komme opp i plan nesten uavhengig av båttype. Hvis du ikke vil bla opp 40000 + på motor så hold deg unna planende båt. Det hjelper ikke å kjøpe gammel båt motor for du må ha råd ti å lkjøpe ny påhenger når gammel går i stykker. Planende båt som ikke planer er pyton........den dytter vannet forran seg og er bare frustrerende. Du får sikkert svært billige ikkeplanede joller på 14-15 fot som passer med en 10 hk motor. Alternativt kjøpe billig brukt 15 fots ikkeplanende jollle og ny ca 6 hk motor. Ikke-planende jojjelr glir fint i vannet, men er ofte ikke selvlensende...så du må antagelig være villig til å øse. Du bruker ordet "hav" og da bør man vel ha minst 14 fot eller mer. Ikke bruk for mye penger på denne midelrtidige båten for det er åpenbart at det du egenlig ønsker/trenger er en selvlensende planende båt på 15 fot eller mer med ny 50 hk motor. (med eller uten overbygg). Det er jo ikke til å legg skjul på at det er greit med en planende båt, trygt med ny og driftssikkermotor, fint med selvlensende skrog hvor sjøsprøt og regn fosser ut av båten på egenhånd. Sjansen er stor for at du før eller siden tar steget opp i denne båttypen/priklassen så ha i bakhodet at uansett hva du kjøper nå med begrensede midler kommer du antagelig før eller siden til å skifte ut båten. Redigert 10.Juni.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Et annet tips til båttype er Rana 17 Fisk. En kjekk og stødig båttype til fiske. En åttitalls 17' Rana Fisk burde du få for en forholdsvis rimelig penge. Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Askeladden 14 er også en fin liten båt som kan gå greit med 10 hk motor og 3 personer, men tviler på at den vil plane med 3 voksne ombord. Sitér dette innlegget Link to post
ullis Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Har invistert i pioner maxi for sikkerhetens skyld for jeg er mye ved hustadvika og der er det veldig værhardt og jeg er sjokkert over hvor stødig og trygg den er. Har ny suzuki 15 hester og den planer med 3 voksne men som nevnt tidligere så er det ikke allverdens plass. Hvis du er ute alene så lønner det seg og ha med en sandsekk på 40 kilo foran for at den skal legge seg i plan fort. Sitér dette innlegget Link to post
Silje3 Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Pioner Maxi er ein god sjøbåt på 12,5 fot med v-bunn og "høye" fribord. Dei nyere modellene er sjøllensende. Båten blei testa av et båtblad og dei anbefalte 25 hk, støtter det da den er litt treg å få i plan med 3 ombord, har 8 hk! Pioner 13 er ein heilt annen båt; smalere og flatere i bunn, berekna for liten motor,-meir ein robåt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.