Jump to content

Hva slag motor egner seg i tung 40 fot skøyte?


Lazyjack

Recommended Posts

I dag sitter det en 6 sylindret Bedford 330(B5) på rundt 96 hk. i båten sammen med et Twindisc gear som jeg tror har utveksling 3,4:1. Propellen er trebladet og rundt 70 cm. i diameter men stigningen er ukjent. Bedforden har et marsjturtall på 1850 og maksturtall på 2400 og det skyver båten i rundt 7 knop på marsjfart. Det skal byttes til ny motor, gear, aksling og hylse.

 

Hva slag motor og gear kan egne seg i denne båten? De fleste nyere motorer har vel et marsjturtall som ligger godt over Bedfordens og det tilsier vel en større nedgearing. Bedforden tror jeg har et formidabelt dreiemoment og en ny motor bør vel ha tilsvarende.

Har gode erfaringer med Yanmar i andre båter men vet ikke om de har modeller som egner seg for denne typen tung drift.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Til en sånn båt ville jeg helt klart holdt meg til en motor med turtall omtrent samme som dere har nå. 

 

Sjekk firma som leverer motorer til yrkesbåter, f.eks Nogva.  En Nogva John Deere på 6.8 liter fås i fra 154 - 300hk, turtall 2300-2600. 

 

http://www.nogva.no/?CatID=1188  De leverer også gir/propellanlegg. 

 

Er gir , aksel osv også i dårlig stand?    Twindisc er vel kjent som noe av det beste av gir til slik bruk, ville kanskje beholdt det dersom det er i bra stand (og utveksling stemmer m/ ny motor) 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Enig med "Ivar".

Johan Hjort – antas å være like bra som noe annet, f.eks. denne:

http://www.nogva.no/?ItemID=1125

85 hk / 2500 rpm. med vribart utstyr eller sluregear

 

Effekten er direkte proporsjonal med turtallet og siden det bare tas ut 77 % av Bedford'n, (ca. 74 hk) og en samtidig vet at mekanisk virkningsgrad oftest ligger på ca 85 % (populært: motoren bruker 15 % av effekten bare for å holde seg selv igang) og at 5 hk bruker ca. 1 liter diesel – er det ingen grunn til å «overmotorisere» båten. Det er også ofte lett å bruke en liter ekstra på mila mot bare en en kvart mil fartsgevinst.

 

Så jeg ville, før den gamle demonteres, skaffet en GPS, gått på forskjellige turtall, ihvertfall fra ca. 11-1200 og opp til 2400 og registrert farten (i samme løype, en gang hver vei med godt tilløp, strøm kan gjøre mye . . .)

For god oversikt, satt det opp i tabellform, kalkulert brennstofforbruk på hver legg for å få en ide om økonomifarten, da kan en lettere bestemme hvilken motorstørrelse en bør satse på.

Mvh

Kaldfisk

Link to post

Hei!

 

Jeg har en skøyte på 35 fot, 15 tonn og skulle gjerne fortalt masse om gir og utveksling men har ikke peiling...men maskinen som står i den er en Volvo Penta 6 syl 5 liter 125HK gammel lastebilmaskin som går som en klokke.

Har en marsjfart på ca 8 knop..og da er forbruket på ca 20 liter i timen :cheers:

Link to post

Da er det sikkert en 60 motor, den er vel på ca 5.5 liter. En trofast sliter som står i mange slike båter rundtomkring

 

 

 

 

Ellers, som Kaldfisk sier, skal ikke mange HK til for å drive båten framover i skrogfart, men greit å ha litt ekstra å gi når det skal manøvreres...

 

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...