Poseidon Startet 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2010 I dag hadde jeg en hyggelig telefonhenvendelse fra en som stod foran et problem som han ikke så noen enkel løsning på. Jeg kunne dessverre ikke gi ham noe solid råd der og da, og legger derfor spørsmålet ut til vurdering og besvarelse blant baatplassen-brukere som kan ha opplevd noe av det samme. 1) Han har en 33 fots selvbygget båt, opprinnelig bygget i 1975 og han har tenkt seg en tur nedover til Middelhavet. 2) Han vil for ordens skyld ha denne båten behørig registrert i et norsk register før avreise. 3) Han hadde forsøkt å få båten registrert i NOR, men der ble han møtt med krav om målebrev og det har han ikke siden båten er selvbygget. 4) Det er sjøfartsdirektoratet som foretar måling og utferdiger målebrev, men de har sluttet å måle så små båter og vil derfor ikke hverken måle eller utstede målebrev 5) Alternativet kan være å registrere i småbåtregisteret, men det er "uoffisielt" og han er i tvil om hvilken verdi det vil ha utenlands. Dermed blir spørsmålet: Hva kan vi anbefale ham å gjøre????? Har noen av dere erfaringer med å seile i Europa med båter som er registrert i det norske småbåtregisteret? Blir dette godtatt i de aktuelle landene? Jeg venter i spenning på responsen for å kunne gi ham en god og pålitelig tilbakemelding. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bartesam Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 (redigert) Det som er problemet er at i Norge er det ikke registringsplikt. Hadde selv tenkt å registrere min båt i NIS hvis det ikke gikk i Redningsselskapet. Virket på de på standen til NIS på Sjøen for alle 2010 at de godtok måling fra eier selv hvis båten var under 50 fot(15m), siden de hadde sluttet med å dra ut på målinger av båter under 50 fot. Har heller ikke målebrev på min, men vet fra gammelt av at båten er 45 fot og har veiet 13 tonn en gang. Noe lettere nå. Redigert 9.Juni.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Fanafjord Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 (redigert) Er det ikke slik at regelverket til flaggstaten gjelder for slike ting som kompetansebevis til skipper, registrering, etc? Nå synser jeg altså, men i Tyskland kreves det i utgangspunkt et båtførerkort for båter med motor over 5 hk. Likevel kan en båt fra Norge ferdes fritt rundt Helgoland med en norsk skipper som ikke oppfylle kravet, siden det er regelverket i Norge som gjelder. Jeg vil tro at spørsmålet som er stillt her følger samme prinsippet. Interessant spørsmål, som er også interessant for de som bare skal over til Storbrittania. (I utgangspunkt registreringsplikt der også). Måtte jeg utfylle et sjema hadde jeg nok brukt policenr til forsikring, eller HIN nummer som "registreringsnummer". (Har ikke registrert båten min - og har ikke tenkt å gjøre det hverken her eller der, men kunne tenkt meg en tur til Shetland...) Redigert 9.Juni.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.