Tobben10 Startet 9.Juni.2010 Del på Facebook Startet 9.Juni.2010 (redigert) Har tenkt å bytte knutebelg på mitt DPH drev. Er det noen som har en "kokebok" for å bytte belg. Hvilket verktøy/dimensjon må jeg ha. Har tidligere byttet på gamle volvo drev. Redigert 9.Juni.2010 av Tobben10 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SO-VALL Svart 9.Juni.2010 Del på Facebook Svart 9.Juni.2010 DPH er bygget på et enkelt prinsipp, men forferdelig tungt! Du trenger torx 45 til det meste, men for sikkerhets skyld T40 til avtapping av olje på drevet. For boltene/pinnene som holder styresylinder og trimsylinder brukes en 22mm hylse eller fastnøkelfor å vri på de. Sprut på med crc5-56. Bruk en forlenger til pipesett(f.eks 1/2tom) for å slå litt forsiktig på pinnene. Dette gjelder selvfølgelig kun på de pinnene til trimsylinderene. Til å banke ut de øvre festeboltene bruker jeg rett og slett en 22MM langhylse fra Biltema, og en aldri så liten slegge på en kilo eller så. For å få av dette svintunge drevet alene, må du lage deg en liten bukk. Jeg har foreløpig gjort det veldig enkelt. Jeg har kjøpt en tralle fra Biltema, skrudd på 80cm lage "armer" i 2x4tom i trevirke. Beregn høyden på tralla slik at du enkelt kan dra ut drevet og få det over på tralla. Lett å transportere drevet blir det også. For ordens skyld, trenger du også 30mm hylse med forlenger til propellen, samt tenger til å fjerne låsesplintene, gjerne med lange kjefter og selvfølgelig verktøy til å skru av slengeklemmene til belger og kjøleslange! Dette er ikke "rocketscience", men skulle boltene sitte som "grana i åsen", så er det kun fire ting som nytter, en god "wisegrip" tang(glem alle andre typer), gassbrenner, kjølespray og jæ.....g masse muskler!! Ellers så setter du slangeklemmene der de er nå. Det er kjekt med en slangeklemmetrekker, men du gjør også vei i vellinga med hylsenøkler med universalledd. Pass forøvrig på at akslingen kommer rett inn(ikke "slår krøll" på seg). En hånd inn i belgen for å styre akslingen hele tiden. Lykke til!! Sitér dette innlegget ....båt, båt, båt, båt, ??????, båt ,båt, båt.....er det noe annet som gjelder?? Link to post
Victora III Svart 10.Juni.2010 Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 God beskrivelse av framgangsmåte. Har du erfaring med feks 290-drev er det mye likt, men tyngden er stor forskjell. Ang dette med å tre knuten uten å få "krøll" så tror jeg ikke du får drevet på plass om du trer knuten feil. Bruker også å føre knuten med hendene på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 16.April.2014 Del på Facebook Svart 16.April.2014 Har nå tatt av DPH drevet, gjort rent og stoffet med tre lag Jotun Aqualine Optoma. Skal nå sette sammen igjen med ny knutebelg, så da lurer jeg på om dere bruker noen tettingsmiddel mellom belg og hus. Det står ikke noe om det på Volvo sine sider, og heller ikke noe på monterings anvisningen som følger med. Jeg regner med at det da ikke er nødvendig, men det kan se ut som det er brukt noe på den belgen jeg tok av så derfor tenkte jeg det er greit å spørre. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 16.April.2014 Del på Facebook Svart 16.April.2014 DPH bruker Aquamatic systemet, med belgen mellom svinghjulshuset og stussen på drevet, og det skal ikke være nødvendig med lim på de belgene. Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 16.April.2014 Del på Facebook Svart 16.April.2014 Det er vel det jeg regnet med, men ble litt usikker da det er "rester" av noe på den belgen jeg tok av. Jeg renser opp og monterer ny belg uten noen tettestoff. Og så må jeg prøve å huske slangeklemmene skal stå kl 3 på den indre, og kl 6 på den ytre. Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 17.April.2014 Del på Facebook Svart 17.April.2014 SO-VALL, har du bilde av bukken på biltematrallen? Må lage noe tilsvarende i løpet av sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 17.April.2014 Del på Facebook Svart 17.April.2014 Ellers så kan du bare lage en tralle av det du finner i kjelleren . Demontering / montering var kjempe enkelt på DPH drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.