tomas-l Startet 9.Juni.2010 Del på Facebook Startet 9.Juni.2010 Pumpa klarer ikke å pumpe dieselen opp det siste røret til dysa. Tanken måtte tømmes pga slam og drit. Slanger og filterhus er tatt ut og blåst rent med kompressorluft (byttet filter). Har luftet mange ganger(etter mnualen) og det renner kjempe fint helt frem til dieselpumpa. Tok ut trykkventilen (som går ut av dieselpumpa) for å se om den var tett. Lurer på er om jeg har satt trykkventilen sammen på feil måte eller om det mangler en del. (finnes ikke noe god instruksjon/diagram som viser hvordan denne skal settes sammen). Den innerste delen (venstre på bildet) har jeg prøvd begge veier. Skal mest sansynlig sitte motsatt av det den gjør på bildet pga en liten kon for neste del. Det var ingen O-ring der når jeg tok den ut (kan ha røket og forsvunnet - hvis det sitter noe der). Det kommer bare litt spytting med diesel ut av pumpa. Noen forslag/tips??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 9.Juni.2010 Del på Facebook Svart 9.Juni.2010 Er ikke mye diesel som kommer ut av pumpa for hvert slag. Husk på at den bruker maks 2 liter i timen på godt pådrag. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
tomas-l Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2010 Hvor mye er lite vil du si? hvis jeg sier en dråpe så er nok det maks.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 9.Juni.2010 Del på Facebook Svart 9.Juni.2010 Er lite som kommer ut ja. Kjør motoren på sveiva med full gass og løsne mutterene til dyserøret oppe ved dysa. Da skal det komme litt diesel ut pulserende mens du sveiver rundt. Da har du også fått ut lufta i hele systemet hvis det før er luftet. Da skal den starte så fram til at det er nok fart i sveiva og resten av motoren er i orden. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
tomas-l Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2010 Får prøve å sveive da ;) Hvor lenge vil du anslå at jeg må sveive hvis det kommer ei dråpe per slag? Kan eventuelt kjøre med starteren, men den kan vel brenne seg hvis jeg kjører for lenge?! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 9.Juni.2010 Del på Facebook Svart 9.Juni.2010 Ikke hvis du har mulighet til å slippe av trykket på ventilene. Det hadde jeg på min Sabb 2GZ. Da sliter ikke starteren noe særlig. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
nab Svart 9.Juni.2010 Del på Facebook Svart 9.Juni.2010 Ikke hvis du har mulighet til å slippe av trykket på ventilene. Da sliter ikke starteren noe særlig. Jeg tror nok tomas-l hadde stlitt mer enn starteren hvis han skulle sveivd denne uten å ta av kompresjonen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 9.Juni.2010 Del på Facebook Svart 9.Juni.2010 (redigert) Starteren skal no tåle minst 30 sec... Så vente 15 sec? Etter lufting: Sett gassen på fullt, Ta av kompresjonen (Hendel på toppen) og vri tenningen, etter 5 sec, vrir du kompresjonen på, i ca 5 sec. Ta kompresjonen av, og gjenta dette... Helt til den starter... Vist den ikke starter etter 30 sec. Venter du 10-15 sec før du prøver igjen... Sprøyt gjerne 6 sprøyter med olje inn i toppen Redigert 9.Juni.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
tomas-l Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 Takk for mange gode innspill her. Fikk en PM av sabbdiesel som ga meg et godt svar på hvor mye diesel. SE (4 min ut i filen): Youtube video Skal ut å prøve de gode innspillene i dag. Kommer tilbake med oppdatering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjoan Svart 20.Februar.2012 Del på Facebook Svart 20.Februar.2012 Hei. hva var feilen på motoren? sliter egentli med samme problem etter jeg demonterte trykkventilene. Er en sabb 2g jeg har. men trykkvenilene er like ser jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Kobben Svart 29.Februar.2012 Del på Facebook Svart 29.Februar.2012 Jeg har ofte problem med å få lufta vekk fra slangen som går mellom filteret og pumpa.. Er lite fall på slangen på disse motorene. Men det jeg gjorde, var å åpne rørkoblingen på pumpa og blåse i påfyllinga til dieseltanken, og når det var ren diesel til pumpa, så var det en smal sak å få luftet dyserøret.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
harry92 Svart 1.Mars.2012 Del på Facebook Svart 1.Mars.2012 heisann diselpumpa skal ikke være noe problem og sette sammen, og når det gjelder og lufte pleier jeg bare og fylle diselfiltret fult så ta noe olje inn luftfiltre sånn at olja renner inn i stemplet da er det bare og vri om nøklen det funker alltid fort meg, motoren får bare litt høyere komp pga olja men det har ikke noe og si om du prøver det må du ha litt turtall til du hører motorene går som den skal. mathi92 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.