Jump to content

Sabb G 10HK 72mod pumper ikke nok diesel ut


tomas-l

Recommended Posts

Pumpa klarer ikke å pumpe dieselen opp det siste røret til dysa.

 

Tanken måtte tømmes pga slam og drit. Slanger og filterhus er tatt ut og blåst rent med kompressorluft (byttet filter).

 

Har luftet mange ganger(etter mnualen) og det renner kjempe fint helt frem til dieselpumpa.

 

Tok ut trykkventilen (som går ut av dieselpumpa) for å se om den var tett. Lurer på er om jeg har satt trykkventilen sammen på feil måte eller om det mangler en del. (finnes ikke noe god instruksjon/diagram som viser hvordan denne skal settes sammen).

 

trykkventilen.jpg

 

Den innerste delen (venstre på bildet) har jeg prøvd begge veier. Skal mest sansynlig sitte motsatt av det den gjør på bildet pga en liten kon for neste del.

Det var ingen O-ring der når jeg tok den ut (kan ha røket og forsvunnet - hvis det sitter noe der).

 

Det kommer bare litt spytting med diesel ut av pumpa. Noen forslag/tips???

Link to post
Share on other sites

Er lite som kommer ut ja. Kjør motoren på sveiva med full gass og løsne mutterene til dyserøret oppe ved dysa. Da skal det komme litt diesel ut pulserende mens du sveiver rundt. Da har du også fått ut lufta i hele systemet hvis det før er luftet. Da skal den starte så fram til at det er nok fart i sveiva og resten av motoren er i orden. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Starteren skal no tåle minst 30 sec... Så vente 15 sec? :confused::flag_bp: Etter lufting: Sett gassen på fullt, Ta av kompresjonen (Hendel på toppen) og vri tenningen, etter 5 sec, vrir du kompresjonen på, i ca 5 sec. Ta kompresjonen av, og gjenta dette... Helt til den starter... Vist den ikke starter etter 30 sec. Venter du 10-15 sec før du prøver igjen... Sprøyt gjerne 6 sprøyter med olje inn i toppen :cheers:

 

r25ld1.jpg

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har ofte problem med å få lufta vekk fra slangen som går mellom filteret og pumpa.. Er lite fall på slangen på disse motorene. Men det jeg gjorde, var å åpne rørkoblingen på pumpa og blåse i påfyllinga til dieseltanken, og når det var ren diesel til pumpa, så var det en smal sak å få luftet dyserøret..

Link to post
Share on other sites

heisann

 

 

 

diselpumpa skal ikke være noe problem og sette sammen, og når det gjelder og lufte pleier jeg bare og fylle diselfiltret fult så ta noe olje inn luftfiltre sånn at olja renner inn i stemplet da er det bare og vri om nøklen det funker alltid fort meg, motoren får bare litt høyere komp pga olja men det har ikke noe og si om du prøver det må du ha litt turtall til du hører motorene går som den skal.

 

 

 

 

 

 

mathi92

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...