Jump to content

MT-500 AIS VHF vs Garmin plotter

dennrick

Recommended Posts

Hei,

Garmin plotteren er en 4008. VHF radioen som nevnt med AIS mottaker. VHF får GPS koordinatene. Plotteren viser ingenting som er AIS relatert selv om jeg er 50 m fra Bastøy fergen.

Noen som vet hva jeg ikke ha skjønt for å få dette vist i plotteren ?

Takk på forhånd:-)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Hvordan har du koblet sammen plotteren og VHF'en?

AIS setningen !AIVDM er ikke liste blant mulige NMAE 183 setninger, iflg brukerhåndboka.

Likevel er det ingen tvil om at plotteren kan vise AIS Data. Kanskje den får det via NMEA 2K.

Spesifikasjoner på VHF'en finner jeg ikke, annet enn Seatronic produkt omtale som ikke nevner NMEA utgang.

Foreslår at du ringer Seatronic eller Belamarine.

Eller venter litt. Du får sikkert svar her også.

Takk for input, men desverre vet jeg ikke hvordan de er koplet..... Ny båt.

Må sjekke imorgen kveld (BÅT-FRI Fredag:-) ) hurra !

Men om noen har umiddelbare ideer, så setter jeg pris på det !

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

• 1 måned senere...

Nå er koplingen iorden, og riktig hastighet innstilt i kommunikasjonen mellom VHF og plotter. Tror jeg.

Men: Får inn et AIS signal, og plotteren alarmerer meg om et "Farlig mål" og viser den. Etter noen sekunder får jeg ny alarm: "Tapt AIS mål"... Så går det noe sekunder til, og så ny alarm med spørsmål om jeg vil fjerne tapt mål. Har nå skrudd av kollisjonsalarmen, for en tur med båten ble jo dominert av overfornevnte med alarmer i hytt og pine..I tillegg, så kommer "mistet AIS mål" opp som et nytt "AIS mål" etter noen sekunder igjen...

Frustrerende. Hva er det jeg ikke har forstått her ?

:-)

Jørn-Inge

• 1 måned senere...

http://www.npt.no/portal/page/portal/PG_NPT_NO_NO/PAG_NPT_NO_HOME/PAG_UTSTYR/markedskontroll/resultat/markedskontroll_detaljer?p_document_id=120390

Konklusjon

Leverandør er pålagt stans i omsetning av dette produktet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

ja det blir vel som under krigen da alle måtte levere inn radioapparatene :eek:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ok, da må jeg vel levere inn min vhf MT-500 AIS?

Det tviler jeg på, men Post og Teletilsynet kan sikkert svare. Det som er sikkert er at du har en vanntett reklamasjonssak.

Dette er en av de mest begredelige avviksrapportene jeg har sett. Du vil nok greie å snakke over radioen, men VHF-en kan forstyrre din egen båtelektronikk, din båtelektronikk kan forstyrre VHF-en, og du kan forstyrre samband på nabokanaler. Videre risikerer du å ikke oppfatte DSC nødkallinger fra andre båter. Få pengene tilbake og kjøp en ordentlig VHF.

• 6 måneder senere...

Hei igen!

Comments fra min båt "dealer" etter at jeg bragte deres kommentarer videre:

"Har vært i kontakt med leverandør,disse avvikene som ble avdekket er så marginale at det ikke var snakk om å tilbakekalle de VHFene som allerede var solgt, men måtte rettes opp i ved videre salg. VHFen selges i dag, det var bare en liten stopp våren 2010."

Har jeg da en VHF jeg kan stole på? Jeg har da en radio som faller under kategorien som leverandøren mener har "marginale avvik".

??

Det tviler jeg på, men Post og Teletilsynet kan sikkert svare. Det som er sikkert er at du har en vanntett reklamasjonssak.

Tipper det er mange her på BP som er eier av denne typen radio , den var solgt på tusenvis og var våren/sommeren 2010 nesten umulig og oppdrive , selvfølgelig pga. prisen , selv sto jeg på venteliste hos MALFIX AS , som ringte meg etter et halvt år og lurte på om jeg forsatt var interessert .

Men tilfeldigvis fikk jeg kjøpt en hos en lokal dealer og er nesten sikker på at dette er av den typen som ikke ble godkjendt hos Post og Teletilsynet.

Og selvfølgelig er jeg ikke fornøyd med situasjonen og ser at "importøren" allerede er kontaktet og avslår retur av produktet , derfor lurer jeg på hva som ligger i uttrykket "vanntett reklamasjonsrett" ?

Importøren for produktet er ifølge produsentens nettside :

Belamarin A/S

Sognshoy Naeingspark

P.O.Box 133

1583 Rygge

Norway

Tel: 47 69 26 46 00 Fax: 47 69 26 46 01

E-mail: post@belamarin.no

Redigert av nimba (see edit history)
  • 3 uker senere...

To ting her:

1. Som jeg startet tråden med: Årsaken til at jeg bare sporadisk får inn grafikk fra "farlige mål" i nærheten av båten min er - forutsatt at jeg forsto det jeg hørte riktig - at radioen lytter etter AIS trafikk på samme kanal som annen VHF trafikk. Og en VHF lytter vel gjerne esktra mye på kanal 16 - slik at AIS trafikk dermed bare blir sporadisk? Et alternativ er å skaffe seg en separat AIS mottaker og kople den til plotteren?

2. Den marginale feilen dreide seg ihht en hyggelig kar på Bellanor seg om måletekniske uenigheter - som i praksis ikke har noen betydning. Fikk forståelse av at dette var det ingenting å bekymre seg over. Radioen er tilbake i salg visstnok.

Tror forsåvidt på dette - men siden jeg også lenge har ønsket meg en håndholdt VHF og - så tenker jeg at jeg skal ha det og i balja.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...