Jump to content

Exide Maxxima - ødelagt etter 2 turer


Jimpec

Recommended Posts

Sagaen om oppdukkende feil på min Optimax fortsetter..

 

Batteriet mitt ble ødelagt i løpet av vinteren. Derfor ble det byttet ut med et nytt Exide Maxxima tidlig i mai. Etter at batteriet ble byttet har ikke smartcraft systemet fungert i det hele tatt. Dette finner jeg ikke ut av selv og bestilte time på verksted. I dag har den vært hos Garstad i Stavanger for å sjekket dette.

De meldte tilbake at det ikke var noe galt med smartcraftsignalene - men batteriet var ødelagt.. De hadde testet båten med nytt batteri og da funket den som bare det.

Dette er jeg litt undrende til - for batteriet er kjørt to turer. Ved gasspådrag på Optimaxen så slår guardian inn med et laaangt pip og motoren kutter til tomgang. Denne feilen visste jeg ikke hva var siden smarcraften har vært ute av funksjon.

 

Nå målte jeg 10,2 volt på batteriet og prøver å lade det opp igjen.

 

Er det noen som har erfaringer med Maxxima batteriene? Kunderepresentanten på Garstad sa at jeg ikke mått kjøpe flere slike batterier.

Link to post

Exide (Sønnak) Maxxima har ett bra rykte på seg.

Hvis det ryker etter så kort tid er det enten produksjonsfeil, eller så har Garstad målt feil.

Det at kunderepresentanten sa du ikke måtte kjøpe slikt batteri, sier mer om han, enn batteriet.

Totalt useriøst å komme med slike påstander.

Mål spenning inn på det nye batteriet, under drift.

Spenningen må være over 14,2 for å full lade ett bly batteri. (helst 14,4)

Mål også strømmen (amperen) inn på det nye batteriet.

Link to post

Exide Maxxima er vel et gel/agm batteri,disse batteriene trenger høyere ladespenning (ca 14,7v) enn et ordinært bly/syre batteri(14,4v).

Jeg hadde selv store startproblem med E-TEC`en når det vart kaldt vær.Båten var levert med et Optima Bluetop gel batteri.

Jeg undersøkte ladespenningen på motoren og den viste 14,35 v,dette viste seg å være for lite på denne type batteri du får kanskje bare 70% opplading på denne voltstyrken.

Så jeg tok fa*****skapet på land og erstattet det med et ordinært Sønnak bly/syre batteri(startbatteri med høy cca amp)etter dette har jeg ikke

hatt noen startvansker,batteriet har ikke hatt noe problem å bli fulladet ved hjelp av motorens eget ladesystem. :smiley:

Redigert av Jonnyrude (see edit history)
Link to post

Jeg jobbet endel med disse motorene for noen år siden, og har vært borti mange feil på optimaxmotorene pga. feil type batteri. disse motorene er litt sårbare mtp batteritrype og oppfører seg ofte liknende det du beskriver når slikt skjer. I og med at batteriet er nytt, så ville jeg kontrollert ladningen. Det er en integrert sikring i pluss-kabelen fra dynamo som føres til batteriet. JEg har vært borti at disse sikringene har røket. Mål forbindelsen der og se hva du finner ut av (pluss-polen på batteriet og plusslednigen som er festet i dynamo). Det er nok en grunn til at batteriet ditt har røket så fort

Link to post

Nå har jeg ladet opp batteriet og det er det ingen problemer med. Ladingen derimot - den er det noe riv ruskende galt med. Merkelig at man må stille diagnoser selv når man betaler andre for å gjøre det.

 

Uansett kommer innspillet til Kaftein-Øl veldig godt med. Jeg kom over samme tips på et amerikansk forum i går og skal teste ut dette i dag samt gjøre litt mer målinger på dynamo.

 

Når det gjelder Exide Maxxima har jeg hatt det i båten i 4 år og har aldri hatt problemer. Derfor valgte jeg å kjøpe et identisk etter at det forrige tok kvelden (eller var det kanskje ikke gåent - bare ladingen som ikke fungerte..)

Uansett så støtter jeg utsagnet om seriøsiteten i uttalelsen omkring "ikke kjøp Maxxima".

Link to post

Optimax og E-TEC er krevende motorer når det gjelder batteri og ikke minst batteriklemmer.En del leverandører monterer på vingemuttrer på

batteriklemmene,dette bør fjernest straks,og få det erstattet med en ordentlig mutter samt gode sprengskiver.

Dårlige elektriske forbindelser kan skape kroniske problem og driftsforstyrrelser spesielt med førstnevnte motorer,dei har mye elektronikk

og krever svært mye strøm i startfasen. :smiley:

Redigert av Jonnyrude (see edit history)
Link to post

Jeg jobbet endel med disse motorene for noen år siden, og har vært borti mange feil på optimaxmotorene pga. feil type batteri. disse motorene er litt sårbare mtp batteritrype og oppfører seg ofte liknende det du beskriver når slikt skjer. I og med at batteriet er nytt, så ville jeg kontrollert ladningen. Det er en integrert sikring i pluss-kabelen fra dynamo som føres til batteriet. JEg har vært borti at disse sikringene har røket. Mål forbindelsen der og se hva du finner ut av (pluss-polen på batteriet og plusslednigen som er festet i dynamo). Det er nok en grunn til at batteriet ditt har røket så fort

 

Nå har jeg funnet feilen tror jeg. Og helt riktig så sitter det en integrert sikring i pluss kabelen fra dynamoen. Det står "100" på den. Denne har tydeligvis røket for det går ikke en eneste volt gjennom kabelen. Jeg målte meg frem og har også testet kabelen etter at den er demontert fra motoren.

 

Da har jeg 2 spørsmål:

1. Hvordan bytter jeg sikringen? Den er i en slags hard klar krympestrømpe og jeg ser litt mørkt på å ta den av. Kjøper jeg hele kabelen ny kanskje?

2. Hvorfor leser voltmeteret ut 24,2 volt ladespenning direkte på dynamoen? (Edit: ser av andre forum at avlesingen kan se slik ut når batteriet ikke er tilkoblet. Og når sikringen er gåen så har jo ikke dynamoen kontakt med batteriet.)

 

Håper på en kjapp tilbakemelding på denne sånn at båten kan være på vannet så snart som mulig.

God helg!

Redigert av Jimpec (see edit history)
Link to post

Spennende tråd!

Jeg har en Mercury Optimax 75 hk (2 år gammel) på en liten skjærgårdjeep på hytta,

og denne motoren har vært et eneste sammenhengende mareritt med samme symptomer og feil som er beskrevet i denne tråden.

Båt og motor ble levert standard med et Optima Yellowtop (?) 50Ah gel batteri.

Dette holdt ikke engang første sommeren og medførte startproblemer, spesielt når motoren var varm (!).

Motoren var flere ganger på verksted uten at konkrete feil ble funnet og det ble tilslutt fokusert på batteriet.

De byttet i alle fall til et Optima Bluetop 55 Ah gel batteri.

Nå i år er jeg i gang med samme tragiske sagaen med dette.

Batteriet ser igjen ut til å lades for lite, med startproblemer og tull med elektronikk.

Forhandler er i tillegg konkurs, så jeg er innstilt på å rydde opp selv.

Planen var egentlig å legge ut hele ekvipasjen på billigsalg på Finn.no da jeg er drittlei hele motoren,

og så kjøpe noe japansk som begynner på "Y" eller "S", men denne tråden gir meg håp om et rimeligere utfall.

Jeg har dessverre lite å bidra med av løsninger da avanserte påhengsmotorer ikke er mitt fag,

men vil følge nøye med da dere med kompetanse på dette kanskje kan bidra til oppklaring.

Det er uansett greit å se at jeg ikke er den eneste med dette Optimax-syndromet.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post

Spennende tråd!

Jeg har en Mercury Optimax 75 hk (2 år gammel) på en liten skjærgårdjeep på hytta,

og denne motoren har vært et eneste sammenhengende mareritt med samme symptomer og feil som er beskrevet i denne tråden.

Båt og motor ble levert standard med et Optima Yellowtop (?) 50Ah gel batteri.

Dette holdt ikke engang første sommeren og medførte startproblemer, spesielt når motoren var varm (!).

Motoren var flere ganger på verksted uten at konkrete feil ble funnet og det ble tilslutt fokusert på batteriet.

De byttet i alle fall til et Optima Bluetop 55 Ah gel batteri.

Nå i år er jeg i gang med samme tragiske sagaen med dette.

Batteriet ser igjen ut til å lades for lite, med startproblemer og tull med elektronikk.

Forhandler er i tillegg konkurs, så jeg er innstilt på å rydde opp selv.

Planen var egentlig å legge ut hele ekvipasjen på billigsalg på Finn.no da jeg er drittlei hele motoren,

og så kjøpe noe japansk som begynner på "Y" eller "S", men denne tråden gir meg håp om et rimeligere utfall.

Jeg har dessverre lite å bidra med av løsninger da avanserte påhengsmotorer ikke er mitt fag,

men vil følge nøye med da dere med kompetanse på dette kanskje kan bidra til oppklaring.

Det er uansett greit å se at jeg ikke er den eneste med dette Optimax-syndromet.

 

Hei,Tilde jeg foreslår at du kjøper et batteri som er beregnet på Mercedes/BMW biler(dieselmotorer),disse batteriene er ganske like i fysisk størrelse

og har en kapasitet på ca 88-90 amp,samt har en høy startstrøm kapasitet,og videre er dei vedlikeholds frie.

Det var et slikt batteri (Sønnak)jeg kjøpte,etter dette har jeg ikke hatt noe problem med å starte motoren selv vinters tid.

Bluetop batteriet jeg hadde vart ikke fulladet når motoren ladet med 14,35v,jeg målte hvilespenningen på Bluetop batteriet og det indikerte at det aldrig

var mere enn 50% kapasitet igjen,dvs 25-30 amp å starte på ,det sier seg selv at da er ikke problemene langt unna.

Hadde E-TEC`en ladet med ca 14,7v hadde det vært en helt annen sak.

Link to post

Hei,Tilde jeg foreslår at du kjøper et batteri som er beregnet på Mercedes/BMW biler(dieselmotorer),disse batteriene er ganske like i fysisk størrelse

og har en kapasitet på ca 88-90 amp,samt har en høy startstrøm kapasitet,og videre er dei vedlikeholds frie.

Tusen takk for gode tips, Jonnyrude.

Ettersom jeg selv også har en oppfattelse av at det er ladingen som svikter,

tror jeg du er inne på en meget sannsynlig årsak!

Er det forhandlerne og importørene som ikke kan nok om lading/ batterikjemi,

når jeg da to ganger har fått nye agm-batterier når de de (noen måneder) "gamle" har tatt kvelden?

Nytt batteri skal kjøpes inn etter ditt råd!

 

Er det noen som vet hvor stor kapasitet det er på dynamoen i en Optimax 75 hk?

Hvor høy er ladespenning fra dynamo? Og hvor mange ampere gir den?

Link to post

Jeg har et spørsmål til deg "Tilde". Hovedstrømbryteren hvor er den plassert?,ligger den utsatt til for vann/sjøskvett,er den det bør du kanskje skifte den også.Jeg bisto

en nabo nylig med startproblem på en Suzuki 40 4T,motoren svivet svært sakte med startmotoren.Det viste seg at bryteren var korrodert innvendig,jeg målte et tydelig spenningsfall når motoren var i gang etter hovedstrømsbryteren,strømmen til bryteren var ok men spenningen etter bryteren (til batteriet)var sunket med 0,3-0,4V dette

er et betydelig fall i spenningen med alle de problemene dette medfører.Vi monterte en ny bryter og alt var i orden etter dette.

Desverre monterer båtprodusentene stort sett hovedstrømbrytere av miserabel kvalitet,dette medfører før eller siden problem som kan være vanskelig å finne ut av. :smiley:

Link to post

Som sagt..om noen har et godt forslag til hvordan jeg bytter sikringen så er jeg veldig takknemlig. Det er uaktuellt å kjøpe hele kabelen fra forhandler ihvertfall.

 

Jeg foreslår at du spretter opp krympestrømpen forsiktig med en kniv og ser om sikringen kan byttes ut med en ny,krympestrømpen er der kun for å hindre fukt å

trenge inn i sikringsholderen.etter den er byttet ut, få tak i en ny krympestrømpe og krymp den på plass med en varmepistol.

Er det ikke muligt å bytte denne ,kutt kabelen og få tak i en ny kompakt sikringsholder som tar høyeffekts sikringer,(disse får man tak i på flere steder).

Har en mistanke at dette blir billigere en å kjøpe en ny orginal kabelstokk med sikring,så lykke til. :yesnod:

Redigert av Jonnyrude (see edit history)
Link to post

Det går ikke an å bytte sikringen. Hele kabelen må byttes, men godt mulig at du kan improvisere til noe. Jeg mener å huske at det satt helt vanlig sønnak nautilus i de 2-300 båtene jeg utleverte, men skal ikke si det for sikkert da det er noen år siden. Båtene var dessuten ferdig rigget, så det ble sjeldnt vi byttet/monterte batteri i disse, men jeg husker en periode hvor det var veldig mye tull med optimax-motorene pga. denne kabelen. Vet ikke om det var en montør som monterte feil eller om det var svakhet ved kablene, men plutselig hadde vi i hvertfall sikkert 20 optimaxer med samme problem bare ila noen uker, og alle disse båtene var helt nye og levert ut bare en uke eller to i forveien. Utover dette har jeg faktisk aldri opplevd noe reklamasjoner på disse motorene de 3 årene jeg jobbet med de.

Link to post

Er det tvingende nødvendig å ha den sikringen der? Jeg kommer nok til å ha det uansett men vil gjerne vite hvilken funksjon den har.

Kanskje like greit å få bestilt en ny.

 

For andre som måtte lese denne tråden så får jeg opp delenummer: 878231A6, til min 2004 Optimax V6 135. Koster 56 dollar fra US så da er det bare å ta frem gangetabellen for norske forhold. Jeg gjetter på i overkant av 1000 kroner. Ser ut som samme kabel benyttes på alle V6 Optimax.

Redigert av Jimpec (see edit history)
Link to post

Sikringer som sitter innstøpt i en kabel som dette kalles på fagspråket for en fusable link, og er oftest ment å beskytte dynamoen mot feilkoblet batteri. Normalt beregnes denne sikringen ved å se hvor stor dynamoen er og gange dette med en faktor på 1,75, men plasseringen av sikringen i forhold til startstrømmen må man også ta hensyn til.

 

Sitter sikringen på den samme ledningen som leverer strøm til starteren beregner man sikringen på en litt annen måte, for da må man ha en sikring som tåler startstrømmen over litt tid. Normalt 10 – 15 sekund. (Sikringene leveres jo med en karakteristikk for hvor mye strøm den tåler i forhold til tid).

 

Det skulle ikke forundre meg om sikringen ryker hvis spenningen på batteriet er lav.

 

Jeg ser ingen grunn til å ikke montere en egen sikringsholder i båten og ha reservesikringer liggende. Midi eller ANSI sikringer burde gjøre susen.

Link to post
  • 4 måneder senere...

Sagaen om oppdukkende feil på min Optimax fortsetter..

 

Batteriet mitt ble ødelagt i løpet av vinteren. Derfor ble det byttet ut med et nytt Exide Maxxima tidlig i mai. Etter at batteriet ble byttet har ikke smartcraft systemet fungert i det hele tatt. Dette finner jeg ikke ut av selv og bestilte time på verksted. I dag har den vært hos Garstad i Stavanger for å sjekket dette.

De meldte tilbake at det ikke var noe galt med smartcraftsignalene - men batteriet var ødelagt.. De hadde testet båten med nytt batteri og da funket den som bare det.

Dette er jeg litt undrende til - for batteriet er kjørt to turer. Ved gasspådrag på Optimaxen så slår guardian inn med et laaangt pip og motoren kutter til tomgang. Denne feilen visste jeg ikke hva var siden smarcraften har vært ute av funksjon.

 

Nå målte jeg 10,2 volt på batteriet og prøver å lade det opp igjen.

 

Er det noen som har erfaringer med Maxxima batteriene? Kunderepresentanten på Garstad sa at jeg ikke mått kjøpe flere slike batterier.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...