Jump to content

Båtførerbevis- Kan jeg kjøre 25hk uten?

goat

Recommended Posts

Dette sier forskriften:

Kapittel III. Krav til båtførerbevis mv.

§ 7. Kvalifikasjonskrav

Fører av norsk fritidsbåt som:

a)har lengde over 8 meter (26,25 fot), eller

b)har motor med større ytelse enn 25 HK/19 kW,

skal inneha norsk båtførerbevis eller gyldig kvalifikasjonsbevis.

Så 25,0hk er OK, 25,1hk er for stort.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Er båtførerprøven obligatorisk?

Ja. Hvis du skal føre båt over 25 hk, eller 8 meter, må du ha båtførerbevis hvis du er født 1.1.1980 eller senere. Ordningen vil trolig omfatte ca. 170.000 båtførere.

Sakset fra Sjøfartsdirektoratet sine sider, http://www.sjofartsdir.no/no/Vis_Sjovett/Obligatorisk_batforerbevis/Sporsmal-og-svar/

Altså 25hk er lov uten båtførerbevis, ingen grunn til å begynne å selge 24,9-hestere.

Guest Kaptein Fredrik

Jeg vil andbefale deg og ta den uansett. har sett mye idiotkjøring. Jeg skulle ha full kasko på min båt. Forsikringsselskapet krevde at jeg tok båtførerprøven. jeg tok båtførerprøven på fredag får å kjøre min 9,9hk. Hvor stor båt kan jeg nå kjøre? Med hvor stor motor?

Mvh

Fredrik

Jeg vil andbefale deg og ta den uansett. har sett mye idiotkjøring. Jeg skulle ha full kasko på min båt. Forsikringsselskapet krevde at jeg tok båtførerprøven. jeg tok båtførerprøven på fredag får å kjøre min 9,9hk. Hvor stor båt kan jeg nå kjøre? Med hvor stor motor?

Mvh

Fredrik

Holder på å ta beviset nå, er med i nettkurset som Poseidon har her inne, men har bare vært sabla treig med å lese. (fikk boken i januar :blush: )

Guest Kaptein Fredrik

I min naivitet så hadde jeg trodd at du visste det nå etter å ha avlagt, og bestått (?), prøven?

Burde egentliog vite det, men jeg fikk bare spørmål om fart+lengde på båt til en under 16 år

Jeg mener det er 25 hk er grensa

Mvh

Fredrik

Kjører jeg ulovlig med min 25hk uten bevis?

Dette var spørsmålet

Er du i tvil så kjører du ulovlig.

vi fikk ingen alder

Så 25,0hk er OK, 25,1hk er for stort.

+

Ja det går fint, om du er født før 1980.

jeg tok båtførerprøven på fredag får å kjøre min 9,9hk. Hvor stor båt kan jeg nå kjøre? Med hvor stor motor?

Holder på med med kurset nå, og vi lærte at man kan kjøre motor t.o.m 25 HK og båt inntil 8 meter uten prøven. knop var det ingen begrensninger på.

pass på ka dok svare på dette spørsmåle!!!

.... slapp av , man går ikkje på ein smell om man forholder seg til gjeldende regler...

Blir det nye regler og nye spørsmål, så blir det nye svar

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...