reimend Startet 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2010 Hei er det noen som har handlet båt gjennom baat-megleren as. Og vet hvordan det hele fungerer? Alle tips er verdifulle.!!! Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 En megler bare formiddler salget, alt ansvar er mellom kjøper og selger som er beskrevet i kontrakt. Megler tjener penger på salget og kan være (er) et fordyrende mellomledd. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
finnmarken Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Men er det tilfelle at megleren ikke har noe ansvar? Betalingen går kanskje gjennom megler? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Her er hva advokaten sier om saken. Og han vet best, i allefall i følge ham selv. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Majali Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 (redigert) Min erfaring er i allefall positiv. Jeg handlet via Norsk Lystbåtformidling og fikk litt problemer i ettertid. Dette var en soleklar "feil" fra selges side og da var det godt å ha en nøytral megler.. Samt at han (Leiv Borgen) kom med innspill og råd ang. praktiske løsninger vedr. salget. Men om det er nødvendig, det vet ikke jeg, men har altså denne positive erfaringen.. Red: Betalingen gikk vie meglerkonto, det samme med et beløp som selger skulle refundere i forbindelse med utgifter til nevnte skade.. Erik Redigert 10.Juni.2010 av MY Casa (see edit history) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Capitaine Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 (redigert) Etter mitt syn er bruk av megler eller advokat for kjøp og salg av båt mellom privatpersoner kun et fordyrende mellomledd da hverken megleren eller advokaten har ansvar for eventuelle feil eller mangler på det kjøpte eller solgte objektet. Det forutsettes selvfølgelig at megler aller advokat har gitt fullstendige og riktige opplysninger om vedkommende har stått for utforming av salgsannonsen(-oppgaven). Men disse opplysningene kommer som regel fra selger... Megler eller advokat formidler bare salget og tar oppgjøret. Det er ikke problem å få privatpersonenes banker til å ordne oppgjøret, tilnærmesesvis gratis. Det er ikke uten grunn advokater og meglere går for å være samfunnets parasitter, i alle fall hva kjøp og salg av båt angår. Redigert 10.Juni.2010 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Honoraret ligger normalt på 7-8% av kjøpesum. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
finnmarken Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Det blir penger av sånt. Tror jeg begynner med det. Hvem har båt å selge? Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Brukte megler i Tønsberg for endel år siden. Svært misfornøyd med at han ikke viderebrakte informasjon til kjøper, noe som selvsagt medførte problemer i ettertid. Megleren er såvidt jeg har forstått nå konkurs. Hva jeg ville gjøre hvis jeg skulle selge båt nå? Vet ikke, men jeg ville i alle fall sørge for at en nøytral sakkyndig gikk over båten og ga råd om eventuelle ting som kjøper skal være oppmerksom på. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Skipper Worse Svart 12.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 Her er hva advokaten sier om saken. Og han vet best, i allefall i følge ham selv. Gammel artikkel det der, den er fra før Forbrukerkjøpsloven; derfor må den sammenholdes med denne småsnutten Etter mitt syn er bruk av megler eller advokat for kjøp og salg av båt mellom privatpersoner kun et fordyrende mellomledd da hverken megleren eller advokaten har ansvar for eventuelle feil eller mangler på det kjøpte eller solgte objektet. Det forutsettes selvfølgelig at megler aller advokat har gitt fullstendige og riktige opplysninger om vedkommende har stått for utforming av salgsannonsen(-oppgaven). Men disse opplysningene kommer som regel fra selger... Megler eller advokat formidler bare salget og tar oppgjøret. Det er ikke problem å få privatpersonenes banker til å ordne oppgjøret, tilnærmesesvis gratis. Ansvar for megleren oppstår der ansvar hører hjemme, dvs. hvis det ikke gjøres oppmerksom på at megleren ikke handler i egen regning. Men slikt ansvar er jo ikke poenget; tvertimot er det at selgeren skal være bevisst på at han sev har det rettslige ansvaret for at kjøper får korrekte opplysninger. Å la en bank forestå oppgjøret er en risikosport, det er sjelden at de har tilstrekkelig innsikt i oppgjørsfaget. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.