Jump to content

Ferskvannskjølt BMC Commander 2.52 kjøler ikke

Dalton

Recommended Posts

Jeg trenger litt øyeblikkelig hjelp her. BMC'en min vil ikke kjøle. Trodde først det var termostaten, men problemet er der fortsatt etter at den er byttet. Vannet i ferskvannsbeholderen blir varmt etterhvert, så det tyder på at termostaten åpner. Kan dette skyldes luft i systemet? Og i så fall, hvordan lufter man et sånt kjølesystem? Vannpumpa på BMC'en er jo en ren sirkulasjonspumpe, som ikke skaper noe trykk eller sug. Hvordan går vannstrømmen i disse motorene? Går vannet ut i bakkant på tanken, eller kommer det inn der? Trenger info fort. Lengter etter å få startet sesongen...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Primærkretsen sirkulerer fra pumpa, rundt blokk, opp i toppen og avhengig av termostaten enten direkte tilbake til pumpa eller via åpen termostat til varmeveksler og derfra tilbake til pumpe.

Sjøvannskjølinga går, eksempelvis, fra sjøvannsinntak gjennom gear og motoroljekjøler til impellerpumpe, derfra gjennom varmeveksler og ut eksos.

Hva er egentlig symptomene dine på "vil ikke kjøle"?

Jeg har ikke varmeveksler, men kjølesløyfe under båten. Slik det ser ut for meg sirkulerer ikke vannet i kjølesløyfa, kun i motoren. Returslangen fra sløyfa blir varm fra vannpumpa og 25cm nedover, antagelig av varmen fra motoren. Tur-slangen til sløyfa er såvidt lunken et stykke nedover. Tempmåleren stiger til over hundre grader og da tør jeg ikke mer.

Termostat er ny og sitter rett vei. Rørene er bulkefrie. Det er ingen ventiler på ferskvannssiden. Jeg har tenkt å koble fra kjølesløyfa i kveld, for å sjekke om den er ordentlig åpen. Pumpa tror jeg nok fungerer, for da jeg koblet av slangen på toppen av ferskvannsbeholderen og startet motoren, sprutet vannet friskt opp der.

Ting kan tyde på at du har luft i systemet ja. Har du tømt systemet i det siste? I så fall kan det lett være noen luftlommer rundt om. Prøv å lufte på de høyeste punktene, som feks. termostathus. Ta gjerne ut termostaten og kjør motoren varm uten, lufta slipper ikke så lett forbi termostaten alltid. Du må gjerne etterfylle frostvæske noen ganger før nivået stabiliserer seg. Når alt ser ut til å fungere OK, er det på tide å montere termostaten igjen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja, systemet ble tømt tidlig i vår. Skal plukke ut igjen termostaten i kveld, og kjøre igjennom med radiatorrens. Det høyeste punktet er der slangen ut fra ferskvannstanken er montert. Den går i en ganske høy bue, før den går ned til sløyfa. Antar dette kan være et problempunkt. Hadde samme problemet i fjor, men da gikk det over av seg selv. Laget en skisse over hvordan jeg tror ting er.

kjoeling.jpg

Da er sesongen i gang! BMC'en kjøler fint nå. Problemet var todelt. Det var luft i systemet, men den kom faktisk ut av seg selv etter en stund. Det andre var en defekt temp-måler(!), som viste mye høyere temperatur enn det faktisk var. Når nåla stod på 110 grader, hadde kjølevannet knapt 60 grader. Derfor turde jeg ikke mer, og slå av motoren rett før termostaten skulle ha begynt å åpne. Med ny tempmåler ble ting mye bedre.

Det er ikke alltid årsaken ligger der man tror...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...