Jump to content

sprekk i tak på Maxi Fenix C 82mod

frosty

Recommended Posts

Båt: Maxi Fenix C 82mod

Bilder: https://baatplassen.n...62/img_0218.jpg

Ok hva skjer her? Denne sprekken er i glassfiberen som holder midt-veggen på plass. Den har startet på en plass båtbyggeren syntes d var lurt å kutte i glassfiberen istedet for dørlisten. Men den er blitt verre i d siste. Har hatt riggen nede da jeg flyttet båten etter å ha kjøpt den sist sommer.

Skaden var der når jeg kjøpte den(angrer av å til litt på at jeg ikke var litt mere skeptisk på denne skaden ).

Kan det være riggen som er feil.

Har målt ca 1000 ganger meg bomløft linen for å se om masten står rett og d gjør den.

Forstrammingen av riggen er 3mm pr.2m (undervantene er mindre strammet)

noen som har noen tips?

Helge

Bildet fungerer! Tror ikke riggen/masten har noe særlig innvirkning på denne sprekken siden masten din er gjennomgående.

Men kommer litt an på hvordan undervant er forankret, men regner med at de er festet i røstjern/skrog.

Denne sprekken vil nok bare fortsette videre, her er det svikt i selve taket og dette må utbedres.

Muligens innstøping av stål-lask som kan avlaste taket. Fint med flere bilder!

Går vel tydelig frem av bildet at masten er gjennomgående, om så ikke er tilfelle har frosty: et større problem.

Hvis du går inn på http://www.maximalt.dk/ og ser på Maximodeller og der trykker deg inn på Fenix og deretter på billeder/galleri så vil du finne en del bilder som etter mitt syn med all tydelighet viser at det ikke er gjennomgående mast på en Maxi Fenix.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Dere må da se at dette ikke er noen mast men en mastestøtte!

Jeg kjenner ikke Fenixen så godt men for meg ser det ut til at det er i innerlineren i taket sprekken er. Det utgjør jo ingen fare i seg selv men det er jo en årsak til at sprekken har oppstått og det bør jo sjekkes. Kan det være fundamentet under mastestøtten som svikter slik at kompresjonskreftene fra masten presser dekket ned? Det kan jo rime med sprekken. Sjekk fundamentet under mastestøtten for sprekker/delaminering ved innplastingen mot skroget.

Ja. det er ikke gjennomgående mast.

Kan ikke se noe sprekker eller defektheter på spantet i kjølen som mastestøtten står på... tviler også på at alu boksen på 80x80 skulle blitt kortere iløpet av årene :giggle:

men d er vel mulig å løfte litt på den og stikke en alu plate på 5mm under mastestøtten for å se om d hjelper på?

tror også at (ennå)bare sprekker i innerlaget av glassfiber taket. resten av taket er iallefall sandwich.. men den ser jo så skummel ut :sweat:

Har den vært på grunn? Som vi har diskutert tidligere blir en finnekjøl presset opp i bakkant ved en grunnstøting, men den vil også bli dratt ned i forkant. Siden forkant av kjølen antakelig ligger rett under dette skottet ser jeg ikke dette som en usannsynlig forklaring. Ville avdekket skroget over bakkant av kjølen og sett etter sprekker som går radielt på den aktre enden av kjølen. Sånne sprekker ville støtte teorien om grunnstøting.

S/Y Surprise

Grunnstøtingsskader vises sjelden på utsiden. Som Nor_Gandsfjord sier så trekkes kjølen ned i forkant(rimer med sprekken) og opp i bakkant ved grunnstøting. Finn frem hammeren og bank lett innvendig i området rundt bakkant av kjølen. En grunnstøtingsskade av noe betydning gir delaminering og det hører du tydelig når du banker. Massivt laminat gir en hard kompakt lyd når du banker mens områder med delaminering gir en "dump" lyd.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...