Harald- Startet 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2010 Vet at det er 15/40 som er annbefalt på 30 hk sabb, også ren 20 olje kan brukes. Har stående noe 30 olje (Shell Gadinia 30)som jeg ønsker å bruke. Noen som har noen betenkligheter med dette? Bort sett fra at motoren kanskje kan bli tyngre å starte på kalde dager? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Det går helt fint! Men jeg ville nå helst ha brukt 15W-40 da, den er litt tykkere med varm motor... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grimme Elling Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 En Sabb 2H har vel 18 hk. En 30 hk Sabb heter vel 2J eller noe, gjør den ikke? Ville i alle tilfelle bare kjørt på med den olja du har. Har sett så mange rare eksempler på hva Sabber (og en del andre eldre snekkemotorer) har tatt til takke med av lugubre smøremidler, at jeg ikke tror det går an å gjøre noe beint fram feil her. Bare gi den nok olje, så går det helt fint. Du kan jo lytte litt til motoren for å se om du registrerer en endring i gangen, kanskje spesielt like etter start. Så kan du jo være grei med den, og gi en skvett med olje i hver sylinder før start, hvis du er usikker på hvor raskt etter start olja kommer omkring. Men inntil det motsatte er bevist, så funker det fint. Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Boka sier SAE 20, event. SAE 10 på vinter. På vestlandet er det generelt "varmt" så jeg tenker jeg forsøker SAE 30 da. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Ikke noe problem, de fleste motorer gikk på 30 olje sommerstid før multigrade oljene kom... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.