Jump to content

Importere Båtmotor Avgifter hvordan går man frem?

Christensen

Recommended Posts

Har funnet et firma i UK som selger overhalte utgaver av min båtmotor, dette er ikke lett å oppdrive her hjemme, hvordan går jeg frem med tanke på betaling av moms og avgifter?? Motoren sendes fra UK til Norge, blir denne da liggende på såkalt toll-lager eller hvordan virker dette?? Overhalt motor koster 26000 nok og den har 38 hk, moms kommer vel på toppen av det hele, noen som vet satsene på avgifter? Ønsker ikke å lure denne inn som bildeler etc!

Hadde vært greit med litt info før jeg setter igang prosessen!

På forhånd takk!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Sikker på det? Etter hva jeg har forstått så skal det betales HK avgift på all import av båtmotorer, til og med om man kun kjøper en ny blokk. Satsen er vel rundt NOK 160,- pr.hk, pluss moms på frakt, hk avgift og motor til sammen. Så da snakker vi vel om 15-16.000,- i avgifter pluss fraktkost på en del tusen. Dvs at du dobler nesten prisen på motoren. Lønner virkelig dette seg kontra å overhale den du har her i Norge?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det skal betales hk-avgift på alle båtmotorer som importeres eller produseres innenlands, ja. Satsen er 150,50 kr/hk (pluss moms).

Se her.

Normalt er det speditøren som tollbehandler importerte varer, med mindre du selv tar den med deg inn i landet. Da kontakter du Tollvesenet og gjør opp med dem direkte.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Prisen er inkl frakt! skal man overhale den så kommer det jo moms og frakt på alle delene også, det er uaktuellt å handle dem i Norge pga 4x påslag! Det som kommer i tillegg er slik jeg forstår det hk avgift for 38 hk og moms :flag: på hele sulamitten, tenker jeg riktig??

Har lite tid til å skru og da syns jeg det virker kjekt å kunne kjøpe ferdig overhalt og bare montere selv.

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Det som kommer i tillegg er slik jeg forstår det hk avgift for 38 hk og moms :flag: på hele sulamitten, tenker jeg riktig??

Det skulle bli rett det, bortsett fra at speditøren sikkert skal ha et fortollingsgebyr, men det blir vel lommerusk i denne sammenhengen. Du bør antagelig sjekke hva du trenger av dokumentasjon (antall hk, bl a), og sjekke at selgeren kan levere dette også. Og så er det kanskje noe CE-dokumenter som skal legges fram også? Eller slipper man det når det importeres fra UK?

Ansvarsfraskrivelse: jeg tenker bare høyt, har aldri importert båtmotor selv...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...