Lbjordal Startet 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2010 Håper hun blir funnet i tide. http://www.grindtv.com/outdoor/blog/17943/emergency+rescue+effort+is+launched+for+teen+sailor+abby+sunderland/ Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Tragisk å høre. Fulgt med hver dag på henne og Jessica som nå har fullført sin tur. Abby har jo vært forfulgt av problemer med autopiloten siden hun startet. Håper hun klarer seg. Sad sad thing Sitér dette innlegget Link to post
Lbjordal Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Australsk kystvakt vil fly over siste kjente lokasjon straks det lysner. Vilket skulle vere omtrent i desse tider Kan trygt si at hun er langt fra folk. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 noen som vet noe mer? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 De sa nylig på P4 at hun var funnet i god behold uten flere detaljer. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
S/Y Emma Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Abby (16) funnet i god behold i Det indiske hav Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Enzo Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Vinden hadde vist løyet til rundt 35kn og hun hadde kontroll etter flere knckdowns og så fikk de nødpeilesender signal, nå var riggen borte så da er den seilasen desverre over Sitér dette innlegget Link to post
Lbjordal Svart 11.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 (redigert) "Tre båter er sendt fra den franske øya Reunion i tillegg til flyet som ble sendt fra Perth i Australia. Det blir en av disse båtene som må ta med seg Abby og slepe båten til nærmeste havn. " Tror nok mulighetene for å slepe en open 40 under de værforholdene er lik null. Redigert 11.Juni.2010 av Lbjordal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Godt å høre at hun er funnet i god behold. Det en imidlertid en kan sette et lite spørsmålstegn ved er forsvarligheten rundt en slik seilas sett i åsyn av at personen kun er 16 år og har begrenset med erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Når man er så gammel at man omsider har nok erfaring og kunnskap til at en slik tur alene vil være forsvarlig, er det vel neppe aktuelt å legge ut på tur alene lenger for de fleste av oss . Når er det egentlig forsvarlig forsvarlig å krysse Atlanteren helt alene? Og hvor skal man få den nødvendige erfaringen, om ikke på havet? Jeg tipper at hun mest sannsynlig bare har vært svært uheldig, foreldrene hadde neppe sluppet henne ut på en slik tur uten at de følte at hun hadde den nødvendige ballasten til å gjennomføre... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sun Flyer Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Uten å kunne vite så mye om hendelsesforløpet, har jeg en følelse av at masten bryr seg relativt lite om hvor gammel skipperen er før den evt bestemmer seg for å knekke. Utelukker likevel ikke at en med mer erfaring kanskje kunne unngått denne kjedelige situasjonen på en eller annen måte. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Hansi Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 (redigert) Når er det egentlig forsvarlig forsvarlig å krysse Atlanteren helt alene? Og hvor skal man få den nødvendige erfaringen, om ikke på havet? Erfaring er noe en opparbeider seg i samhandling med andre. Når alvorlige ting skjer med båt eller rigg i dårlig vær alene og attpåtil er en 16 år gammel jente har en ikke mye å stille opp med uansett erfaring eller ikke mener nå jeg. I tillegg blir en sliten pga mangel på søvn, dårlig vær, lite med til spising. I sum medfører dette til at vurderingsevnen er lik null til slutt. Redigert 11.Juni.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Erfaring er noe en opparbeider seg i samhandling med andre. Når alvorlige ting skjer med båt eller rigg i dårlig vær alene og attpåtil er en 16 år gammel jente har en ikke mye å stille opp med uansett erfaring eller ikke mener nå jeg. Alder spiller kanskje en rolle her ved at vurderingsevne gjerne blir bedre med årene, men kan ikke skjønne at en jente har mindre å stille opp med enn en gutt i tilsvarende situasjon. I tillegg blir en sliten pga mangel på søvn, dårlig vær, lite med til spising. I sum medfører dette til at vurderingsevnen er lik null til slutt. Jeg tror faktisk at en 16 år gammel jente er bedre istand til å motstå slike strabaser enn de fleste menn i 40 - 50 års alderen som drar på solo jordomseiling. Foreløbig vet vi ikke om hun kunne ha gjort noe annerledes og dermed unngått mastehavariet, så det er alt for tidlig for alle besserwissere å komme og hevde at dette gikk som det måtte gå med en uerfaren jentunge på jordomseiling. Etter at masten gikk overbord har hun tydeligvis gjort det meste rktig, siden hun er i god behold, har greid å kontakte omverdenen og båten flyter. Jeg synes faktisk det er en prestasjon at hun har greid å forhindre større skader på båten da masten havarerte, forholdene tatt i betraktning. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 hva skulle hun forhindret???? prestasjon??? og at ei 16 års gammel jente mestrer dette bedre en 40-50 åringer det kan du ikke mene ?? nei detta hadde aldri dattern min fått lov til - putt foreldrene i buret for grov forsømmelse - barnemishandlin et eller annet Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Hansi Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Jeg synes faktisk det er en prestasjon at hun har greid å forhindre større skader på båten da masten havarerte, forholdene tatt i betraktning. Forholdene tatt i betraktning galskap etter min mening. For ikke å snakke om alle resursene som er satt inn i leting etter den modige jenten. Har ikke kostet lite penger den redningsaksjonen der. Men det snakker vi ikke om i denne sammenheng kan det se ut som på de som har uttalt seg i tråden så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 . I tillegg blir en sliten pga mangel på søvn, dårlig vær, lite med til spising. I sum medfører dette til at vurderingsevnen er lik null til slutt. Og akkurat her føler jeg vurderingsevnen til teamet rundt henn har sviktet. For de som har fulgt med på bloggen hennes er det helt klart at hun har slitt med EN ting helt siden avreise. Båten er avhengig av strøm til å drive det elektriske autopilotsystemet. Dette har sviktet helt siden hun forlot California. Første stopp var en øy i Mexico. Det ble installert nye batterier og en dårlig kobling ble reparert. Gang på gang skriver hun i bloggen at autopiloten krangler. Nytt stopp i Sør Afrika. Fortsatt på grunn av samme forhold. Hun må ha strøm og data for å kunne holde båten på kurs mens hun sover. Siste vi hørte før det ble stille var at hun kjempet for å få start på motoren. Hvorfor? For å skaffe strøm til autopilot. Hva skulle man ellers trenge strøm til i 60 knop vind og 10 meters bølger. (Kanskje kommunikasjon siden autoplioten tapper batteriene mye i dårlig vær) Og det er her jeg mener teamet har sviktet. De burde innsett at dette var dødfødt og avbrudt seilasen. "rekkordforsøket" var jo utgått på dato etter 2 assisterte hjelpemottak. Mitt syn er at denne seilasen burde vert avsluttet i Mexico. Å snakke om erfaring er også å innse at nok er nok. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Har ikke kostet lite penger den redningsaksjonen der. Men det snakker vi ikke om i denne sammenheng kan det se ut som på de som har uttalt seg i tråden så langt. Ja hvem som får regningen for å sette inn en Airbus på 10 timers tokt er jo ikke godt å si. Kanskje Pappa Sunderland? USA er vel kjent for litt heftige rettsforlik og hva spiller det for rolle siden begge hans avkom har gjort sitt for å havne i historiebøkene. Gjeldsslaver er jo også folk Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Å snakke om erfaring er også å innse at nok er nok. Sier meg ganske så enig med Pathfinder sine betraktninger her. Overmot og guts kan slå begge veier. Det har vist seg mange ganger i flere forskjellige situasjoner både i ekstremsport og mer vanlige sysler. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 hva skulle hun forhindret???? Jeg skal servere det med teskje, siden jeg har en mistanke om at du ikke har spesielt mye greie på seiling: Når en mast knekker/går overbord, skjer det som regel ikke i havblikk. I det aktuele tilfelle, var det ca 30 sekundmeter vind og 6 - 8 m bølgehøyde. Etter at masten har gtått overbord, vil den ligge ved siden av båten, men fremdeles festet til båten i vaiere (stag og vant). Det som da kan skje, er at båten blir kastet mot den havarerte riggen, noe som lett kan føre til at båten påføres så mye skader at den synker. Måten dette forhindres på, er å få ut vaierkutteren og kutte alle vaiere som holder masten til båten. prestasjon??? Uansett alder og kjønn synes jeg faktisk det er en prestasjon å få gjort noe som helst på en 40 fots båt i sterk storm og 6-8 m bølger, så ja - jeg mener det er en prestasjon at en soloseiler greier å hanskes med et rigghavari under slike forhold uten at båten får så store skader at den synker. og at ei 16 års gammel jente mestrer dette bedre en 40-50 åringer det kan du ikke mene ?? Jeg har dårlige nyheter for deg, Jarle B. Etter at man har passert noen-og-tyve, så avtar både styrke og utholdenhet. Utholdenheten holder seg litt lengre enn styrken, men i 40-50 års alderen er den nok dårligere enn den var da man var 16. Psykisk styrke, som kanskje er vel så viktig for en slik oppgave, tror jeg er relativt uavhengig av alder Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Ja hvem som får regningen for å sette inn en Airbus på 10 timers tokt er jo ikke godt å si. Kanskje Pappa Sunderland? Ja om pappaen har gjort noe ulovlig så er han kanskje erstatningsansvarlig , men er det ulovlig å dra på seiltur når man er 16år. Ser forøvrig at det og og om igjen nevnes at hun er urefaren, hvor er det dere leser dette, er hun helt fersk seiler ? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Ser forøvrig at det og og om igjen nevnes at hun er urefaren, hvor er det dere leser dette, er hun helt fersk seiler ? Begrenset hvor mye en har opplevd og gjort i en alder av 16 år. Ellers er jeg imponert over prestasjonen hennes, for all del. Er ikke like imponert over planlegging og gjennomføring av seilas. Den burde vært stoppet på et tidligere tidspunkt i og med de tekniske problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 (redigert) Sikker på at mange av dine vurderinger er riktig Veskystseiler. Men var det ikke i seg selv en unødvendig risiko å fortsette denne seilasen? Abby har slitt med autopiloten siden dag en. Kanskje den viktigste funksjonen ombord bortsett fra vann og mat. To ganger har hun søkt nødhavn med store forsinkelser som resultat. Noe som ikke bare har medført at "hensikten" med seilasen er borte men som også har medført at hun har mistet et viktig "værvindu" Hennes forsinkelser har gjort at hun risikerte å møte en annen værtype enn det som var forventet. Og det er her jeg mener alt har fallt i grus. Rekordforsøket er gått i D""# og autopiloten er like pålitelig som Windows Vista. Hva er hensikten med å fortsette? Hadde de vært 2-3 stykker ombord hadde situasjonen vært annerledes. Da kunne man hente krefter ved å sove og spise. Her er jenta drevet til å jobbe dobble skift. Hver dag og alt hun har er en sattelitt telefon som ikke engang noen sponsor har funnet det verdig å sponse. Derfor min påstand at her var det viktigere å fullføre enn å innse at det er uforsvarlig å fortsette. At vår kjære Abby har gjort alt etter boken er en fattig trøst. En redningsaksjon til et par mill. Ødelagt båt og ingen berømmelse. Tapet er totalt bortsett fra at hun nok har lært viktigheten av at det ikke er forsent å snu. Jeg heiet på og fordømte hele turen og jeg er glad for at hun nok vil bli reddet siden hun fortsatt driver alene rundt i det Indiske hav. Håper de får henne på tørt land. Redigert 11.Juni.2010 av Pathfinder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Til orientering så var den yngste som noen gang har seilt jorden rundt alene ikke fyllt 18 år da reisen var fullført. I tilfelle noen lurer på hvem det var som gjorde det så var "tilfeldigvis" Abbys eldre bror Zac! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Pathfinder Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Og DVD en hans der han forteller at han holder på å "Gjøre i benklærne" noen ganger kan bestilles på bloggen til lille søs Way to go. Nå tør jeg ikke si mer for da kutter du vel fortøyninga til snekka mi neste gang de er på ekskursjon Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Begrenset hvor mye en har opplevd og gjort i en alder av 16 år. Enig i det men det kan jo uten at jeg kjenner saken være mye erfaring komprimert i dette tilfellet. Det er slett ikke sikkert en mann på 45år som har hatt båt i alle år i olslofjorden har mer erfaring enn det hun har. Han kan ha hatt båten i bruk mai til september i la oss si 20år og aldri seilt utenfor skageraktrianglet, han er kanskje god til å bakke båten inn i en bås og seile i trafikken på svenskekysten i juli. Hun derimot kan som eksempel ha seilt de siste 5-8årene året rundt i værharde områder og fått seilkunnskaper komprimert på kort tid som setter en solskinnsseiler med mye lengre (år) erfaring i stille gråt over egne kunnskaper Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.