Jump to content

Abby Sunderland savnet epirb utløst

Lbjordal

Recommended Posts

Et merkelig fennomen er i ferd med å utspille seg her. Seilerne synes å ha et behov for å forklare de uvitende at dette er trygt. Og ja, det har inntil nå vært trygt. Sansynlig også tryggere enn å ha en mann i 45 års alderen, godt på vei mot sitt første hjerteinfarkt ved roret. Jeg bifaller og bukker og er litt motstridende enig. Men det som alle opp til nå ser ut til å neglisjere er at det er noe helt annet å være ALENE uten mulighet til å få nok søvn og hvile. En storm kan vare i 5 timer. Eller i 5 dager. Kan dere seilerene forklare dumme meg hvordan man skal gjøre dette på en forsvarlig måte når en elektrisk autopilot nekter å samarbeide? Jeg vil uten egen erfaring tro at seiling i 60 knops vind vil kreve noe mer enn en deffekt autopilot. Eller er det slik at seilbåter er udødelige. De bare går og går. Alle kan legge seg og hvile når de vi,l for båten klarer seg selv. Om det er slik, skal jeg umiddelbart selge min gamle plastsnekke å kjøpe meg en seilbåt. Ta med en kasse øl. Sette autopiloten på skagen eller det gyske rev. Sette på en film og pokker ikke stikke hue opp før jeg er fremme. Ikke trenger jeg å dra i hyssingene for å reve seil, og ikke trenger jeg å holde utkikk. Bare sove å kose meg.

Blir seilere aldri slitne?

Mye dumt har jeg hørt og mer skal det bli.

Jeg tipper at hun mest sannsynlig bare har vært svært uheldig, foreldrene hadde neppe sluppet henne ut på en slik tur uten at de følte at hun hadde den nødvendige ballasten til å gjennomføre...

Har sett et par intervjuer med foreldrene. Jeg er dessverre ikke overbevist om at dømmekraften er den beste. Vel, tiden vil vise, Zac og Abby har flere yngre søsken ser det ut til. :wink:

Det er også viktig å lege merke til at kritikken mot Abby Sunderland er nyansert. Det er slett ikke alle som mener at hun er for ung. En god del av kritikken går på valg av båt, valg av rute og tiden på året hun prøvde å gjennomføre seilasen på.

Til orientering så var den yngste som noen gang har seilt jorden rundt alene ikke fyllt 18 år da reisen var fullført. I tilfelle noen lurer på hvem det var som gjorde det så var "tilfeldigvis" Abbys eldre bror Zac!

Nja, Zac Sunderland hadde den rekorden i seks uker før en enda yngre brite, Michael Perham, gjennomførte sin jordomseiling. Og, for ordens skyld: seilasen til Zac Sunderland ble ikke godkjent av Guinness World Records og tilfredstilte heller ikke kravene World Sailing Speed Record Council (dvs ISAF) har til en jordomseiling.

Michael Perham fikk sin seilas godkjent av Guinness World Records.

Den neste utfordreren var Jessica Watson, men hun har fått et lite problem. Guinness World Records har sluttet å registrere yngste soloseiler rundt jorden, og hun har fullført i henhold til kravene World Sailing Speed Record Council har satt for jordomseiling. Dermed blir det en slags selværklært rekord.

Og for ordens skyld, World Sailing Speed Record Council registrerer bare de raskeste seilasene, ikke de yngste seilerne. Eneste grunnen til at jeg nevner dem er at de har nokså ryddige krav til jordomseilinger.

Vindror. :yesnod:

Sorry

Om du leser Abbys blog vil du set at hun svarer på nettop dette. Båttypen hun brukte har dobble ror og vindror kunne IKKE brukes. Det er jo dette som er kjernen i min kritiske holdning til forsvarligheten av å sende en soloseiler på jordomseiling i en båt som ikke kan styres uten strøm eller pålitlig elektronikk. Noe den har slitt med siden den forlot California. Uten dette må båten håndstyres og dette kan bli tøft ikke bare for en sekstenåring men for enhver soloseiler over tid. Les gjerne hele bloggen hennes så ser du hva hun har hatt å slite med. En kjedelig blogg sammenlignet med Jessicas (Som hadde vindror).

Jessica fikk også vindroretskadet men dette er enklere å reparere enn en dårlig fungerende elektronikk og en Gps i toppen av masta. Denne type styring krever masse strøm. Strøm hun kun fikk av vindgenerator og ved kjøring av motoren. En motor som sto under vann etter et eller flere knock downs. Og det var nettopp under forsøket på å få start på denne at hun utløste den manueller EPRIBen.

Jeg ville sagt at det ville være like uansvarlig om det var Knut Frostad som sto til rors.

Seilerne synes å ha et behov for å forklare de uvitende at dette er trygt.

Jeg tror ikke noen ikke mener at dette i aller høyeste grad er en tur forbundet med betydelig risiko uansett alder og erfaring.

Nja, Zac Sunderland hadde den rekorden i seks uker før en enda yngre brite,.............

Joda, alt du skriver riktig og vel så det, men poenget mitt var et litt annet enn å lage en fullsendig oversikt over hvem, når, hvor, godkjent av hvem osv

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Sjarmerende nok dette at noen alltid trekkes så inderlig mot det å bli størst, yngst, eldst, tyngst, raskest eller dummest. Skal man godta at samfunnet sender Airbusfly og helikoptere for å hente lykkesmeder ned fra Trollveggen eller ut fra verdenshavene når de mislykkes så til de grader med det å nå sine tullete mål? Dette kan ikke sammenlignes med polfarere eller oppdagelsesreisende som enkelte ynder å sammenligne det med. Dette er kun en kostbar egenrealisering for å få publisering rundt eget ego, uten å videreføre kloden vår mot nye oppdagelser eller kunnskaper. Stopp, vær så snill.

Skal man godta at samfunnet sender Airbusfly og helikoptere for å hente lykkesmeder ned fra Trollveggen eller ut fra verdenshavene når de mislykkes så til de grader med det å nå sine tullete mål?

Hva mener du er alternativet ? Skal man forby folk å dra på seiltur ? Eller skal man la være å redde de som kommer i havsnød ? Å sende regningen til eventyrerne selv er ikke noe alternativ, da de fleste ikke har midler til å betale.

Dette kan ikke sammenlignes med polfarere eller oppdagelsesreisende som enkelte ynder å sammenligne det med. Dette er kun en kostbar egenrealisering for å få publisering rundt eget ego, uten å videreføre kloden vår mot nye oppdagelser eller kunnskaper. Stopp, vær så snill.

Jeg lurer egentlig på om ikke også de fleste av dagens polfarere, fjellklatrere, Grønlandskryssere osv bedriver en kjempestor egotrip som har for de flestes del lite eller intet har med vitenskap å gjøre så derfor burde de puttes i samme bås som denne type tur, etter mitt syn. Kanskje burde de pålegges en slags forsikring som tar regningen hvis, når, om eller dersom..., men på den annen side; hva gjør vi med de som ikke tar denne type forsikringsdekning?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Om du leser Abbys blog vil du set at hun svarer på nettop dette. Båttypen hun brukte har dobble ror og vindror kunne IKKE brukes.

Hvor i all verden har Abby skrevet dette? Alle bildene av Wild Eyes viser en båt med enkelt ror. Det er en såpass avansert båt at hun kan trimme kjølen for å få bedre fart på kryssen, men jeg tviler på at det er dette hun mener.

Men, hun har helt rett når hun påpeker at båten ikke kan bruke vindror. Den er helt avhengig av at autopiloten virker.

Enkelte ting har fungert akkurat som de skal på seilasen til Abby Sunderland, uansett hva jeg og andre mener om valg av båt og seilingsplan. Uansett hvem det er og hvor bra utstyr en har så kan uhellet være ute og havseilas betyr dyre redningsaksjoner. Forsikringspremiene er deretter. EPIRB og PLB har fungert prikkfritt. Flysøket gikk rett på havaristen.

Uansett, havseilas på dette nivået er og blir en av verdens dyreste hobbyer. Javisst, det er en stor egotripp å seile jorden rundt eller å bestige de høyeste fjelltoppene. Og, jeg er langt mer imponert over dem som bruker et år eller flere til å jobbe i Fredskorpset eller en annen bistandsorganisasjon enn de som bare vil sette en ny rekord.

• 6 måneder senere...
  • 7 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...