Roger`n :) Startet 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2010 (redigert) Jeg er en relativ ny båteier av en eldre Hasla 26 med peugeot diesel motor, båten har gått i arv og jeg håper noen kan hjelpe en fremtidig skipper... har så vidt putra litt rundt men oppdager at motoren går varm i tide og utide ikke noe speseilt mønster. noeng ganger er det varmt etter kort tid mens andre ganger tar det lang tid på ca samme turtall. kan det være noen tette rør??? er det salvann/ferskvann kjøling??? jeg bor ganske langt unna der båten står men har tenkt til å ta sjøveien nærmere hjemmet men føler meg ikke trygg før dette er i orden. Så håper noen hjelpsomme sjømenn har et tips å gi meg;) Redigert 10.Juni.2010 av Roger`n :) (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Hei Kanskje begynne med å legge ut noen bilder av motoren din, og om du har noe mer navn/benevnelse en peugeot diesel motor. Lars Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Hvis det er Volvo MD21, så har vel den varmkjørinmgsproblemer fgra tid til annen. Viktig å få ut all luft på ferskvannsiden. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
AndreHugo Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Ville nok først sjekket grovfilteret (hvis du har) på saltvannsiden. Gjøre rent der. Deretter kjørt motor-rens/systemrens i kjølevannsystemet. (hvis du har). Slike unormale temperatursvingninger er ofte avleiringer i kjølevannsystemet hvis en motor har stått lenge og ikke vært i bruk. Systemrens/motorrens fikser den saken. Bare husk å fjerne sinkanodene fra motor først (hvis du har). Gjerne kom med motoropplysninger for nærmere løsninger Sitér dette innlegget Link to post
Roger`n :) Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Det er nok en motor på ca 30-40 hk båten er 80 mod vis jeg ikke husker feil... tror den har stått mest rolig i 2 år. har ingen bilder nå men skal prøve å fikse det så fort som mulig.... takk så mye for kjapt svar. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Gjør et søk på "MD21" her inne så finner du mye nyttig lesestoff! Sitér dette innlegget Link to post
Stig Morten Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 hvorfor er det viktig å fjerne anodene før en systemrens.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 De "fjerner" vel seg selv hvis ikke, pga. syre i Systemrensen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.